Suplementy i odżywki

Cytrulina – czym jest, dla kogo, jak stosować?

Cytrulina – czym jest, dla kogo, jak stosować?

Chyba każdy miłośnik siłowni słyszał kiedyś o kreatynie. Dziś postaramy się udowodnić, że warto zainteresować się także innym suplementem – cytruliną. Okazuje się bowiem, że jego działanie jest znaczące i to nie tylko w okresie budowania masy, ale i odchudzania. Co więcej, sprawdzi się doskonale nie tylko na siłowni, ale i w innych sportach. Czym jest cytrulina, kto powinien ją stosować oraz na jakie efekty można liczyć?

Czym jest cytrulina?

Cytrulina to organiczny związek chemiczny biorący udział w cyklu mocznikowym. Wraz z argininą oraz ornityną pełni niezwykle ważną funkcję dla organizmu, bowiem w procesie mocznikowego cyklu Krebsa przekształca toksyczny amoniak (wraz z dwutlenkiem węgla oraz kwasem asparaginowym) w nieszkodliwy mocznik. Cytrulina jest aminokwasem niebiałkowym występującym naturalnie w organizmie człowieka, syntezowanym w mitochondrium z ornityny oraz karmamoilofosforanu. Po raz pierwszy wyizolowaną ją sztucznie z arbuza.

Warto przy okazji wspomnieć, że wytworzona sztucznie cytrulina jest dokładnie takim samym, niczym nie różniącym się związkiem chemicznym jak ta syntetyzowana w organizmie. Dotyczy to także innych związków, jak np. witamina C. Źródło – naturalne lub nie – w żaden sposób nie zmienia działania oraz skuteczności związku.

Jak działa cytrulina?

Choć cytrulina spełnia bardzo ważną rolę dla homeostazy organizmu i bierze udział w prawidłowym wytwarzaniu się moczu, miłośnicy sportu docenią jej stymulujące działanie. Dzięki temu, że cytrulina wspomaga produkcję arginininy, przyczynia się jednocześnie do produkcji tlenku azotu (NO), stymulując tlenowe wytwarzanie energii przez mięśnie podczas treningu.

Najbardziej widocznym symptomem działania cytruliny jest więc tzw. pompa mięśniowa, czyli zwiększona objętość trenowanych mięśni. Dzięki rozszerzeniu naczyń krwionośnych oraz poprawieniu ukrwienia nabierają one chwilowo większych rozmiarów. Przyczynia się to także w dużym stopniu do zwiększenia siły w czasie treningu, dzięki czemu możemy wykonać większą objętościowo sesję treningową. Innym efektem jest szybsza regeneracja ATP oraz lepsze wykorzystanie fosfokreatyny przez mięśnie, co dodatkowo poprawia jakość treningu. Tuż po rozpoczęciu suplementacji kreatyną oraz cytruliną z pewnością zauważysz wzrost siły oraz możliwość przeprowadzania dłuższego wysiłku. Choć cytrulina kojarzy się głównie ze sportami siłowymi, korzystają z niej także inni sportowcy, np. kolarze lub piłkarze.

Dlaczego warto suplementować cytrulinę?

Mogłoby się wydawać, że skoro cytrulina wpływa na produkcję argininy pośrednio, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie suplementować bezpośrednio argininę. Okazuje się jednak, że spożycie suplementu zawierającego argininę ma bardzo krótkotrwały efekt na nasz organizm. Cytrulina działa zaś znacznie dłużej, gdyż musi zostać przekształcona w argininę przez wątrobę, co podnosi poziom argininy w osoczu na dłuższy czas.

Co ważne, cytrulina przyda Ci się nie tylko w okresie budowania masy mięśniowej (anabolizm), ale i w czasie odchudzania, przyczyniając się do zwiększenia deficytu kalorycznego, pogłębienia korzystnego długu tlenowego (przyspieszenie metabolizmu na długi czas) oraz spalania tkanki tłuszczowej (wzmożona lipoliza). Odegra też ważną rolę psychologiczną, gdyż pozwoli Ci w dalszym ciągu korzystać w wysokich ciężarów na treningu, a spadek siły, który nieodłącznie towarzyszy okresowi redukcji, będzie minimalny.

Jak suplementować cytrulinę?

Cytrulina dostępna jest zarówno jako oddzielny suplement (np. jabłczan cytruliny), jak i składnik innych suplementów, np. przedtreningówek lub kompleksów suplementów. Do poprawy wytrzymałości mięśniowej, wzrostu siły oraz zniwelowania DOMS-ów, czyli opóźnionych bólów mięśniowych, wystarczy już dawka 6 g cytruliny na dobę. Zaletą cytruliny jest jednak to, że (w odróżnieniu od np. argininy), nawet większe dawki, sięgające powyżej 10 g na dobę, nie powodują negatywnych skutków zdrowotnych (np. biegunki).

Kiedy stosować cytrulinę? Najlepiej przyjąć ją tuż przed treningiem, co pozwoli Ci zwiększyć pompę mięśniową. To doskonały sposób na poprawienie wytrzymałości. Docenisz to zwłaszcza w okresie najcięższych treningów w trakcie redukcji. Cytrulina będzie też nieoceniona dla osób przemęczonych, ciężko pracujących fizycznie lub w okresie wakacyjnym, gdy trudno zmobilizować się do treningu. Widok pękatych, doskonale ukrwionych mięśni z pewnością podniesie Twoje morale i doda Ci dodatkowej motywacji.

Sięgnij po najlepszą, w pełni bezpieczną oraz najskuteczniejszą cytrulinę w korzystnej cenie. To suplement, który odmieni Twoje treningi i znacznie przyczyni się do osiągnięcia wymarzonej sylwetki.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Suplementy i odżywki

More in Suplementy i odżywki

Jaki suplement białkowy wybrać? Rodzaje odżywek białkowych

Spalacze.plCzerwiec 13, 2018

Sprawdź, czego Ci brakuje – popularne niedobory witamin i minerałów

Spalacze.plMarzec 27, 2018

L-karnityna – jak pomaga w odchudzaniu?

Spalacze.plMarzec 23, 2018

T5 – Zion Labs czyli spalacz wysokiego ryzyka

spalaczeMarzec 14, 2018

Najlepsze witaminy b-complex!

spalaczeLuty 16, 2018

Berberyna, a odchudzanie.

spalaczeLuty 1, 2018

Żywność wysokobiałkowa, czyli co oprócz odżywki białkowej

Spalacze.plListopad 3, 2017

Kreatyna – najpopularniejszy suplement na siłowni

Spalacze.plPaździernik 20, 2017

Witaminy – za i przeciw

spalaczeCzerwiec 22, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone