Odchudzanie

Kapsaicyna – naturalny spalacz tłuszczu. W czym znajdziemy kapsaicynę?

Kapsaicyna – naturalny spalacz tłuszczu. W czym znajdziemy kapsaicynę?

Kapsaicyna jest składnikiem wielu najlepszych spalaczy tłuszczu na rynku. Choć jej nazwa może nam się wydawać obca i egzotyczna, z kapsaicyną spotykamy się na każdym kroku. To naturalny związek chemiczny, który posiada niezwykłą moc. Czym jest kapsaicyna i jak działa?

Kapsaicyna jest związkiem chemicznych zawartym w wielu produktach, odpowiedzialnym za uczucie ostrości (pikantności). Nie posiada zapachu i ma wygląd bezbarwnej lub pomarańczowej cieczy. Oddziałowuje na nocyceptory, czyli receptory bólowe, dzięki czemu odczuwamy uczucie pieczenia, a w dużych stężeniach nawet bólu. Aktywuje także receptory odpowiedzialne za odczuwanie ciepła, dlatego po spożyciu kapsaicyny możemy odczuwać parzenie w język lub policzki. Na podobnej zasadzie działa mentol, jednak tam mamy do czynienia z odczuwaniem zimna.

Kapsaicyna w czystej postaci jest niezwykle ostra i według skali Scolville’a posiada 15 000 000 – 16 000 000 jednostek SHU. Dla porównania popularny sos Tabasco, uznawany za stosunkowo ostry, posiada zaledwie 3000-5000 SHU. Po raz pierwszy została wyodrębniona w formie krystalicznej przez amerykańskiego chemika Johna Clougha Thresha w 1876 roku.

Czym jest skala Scolville’a?

Skala Scolville’a jest jednostką ostrości stosowaną głównie wobec papryk. Jednostka SHU wyznacza stopień rozcieńczenia ekstraktu z kapsaicyną, w którym ostrość przestaje być wyczuwalna. Dla czystej kapsaicyny wskaźnik ten wynosi ok. 16 000 000 SHU (1:16 000 000), więc jeden litr kapsaicyny musiałby zostać rozpuszczony w 16 000 000 litrach płynu, aby zniknęła jej ostrość. Wyhodowana w 2017 roku najostrzejsza papryczka chilli, nazwana „Dragon’s Breath”, posiada ostrość 2 480 000 SHU.

W jaki sposób kapsaicyna spala tłuszcz?

Oprócz wrażeń smakowych, kapsaicyna ma jedną dodatkową zaletę – wzmaga proces spalania tłuszczu. W jaki sposób? Po pierwsze działa termogenicznie, czyli podnosi temperaturę ciała. Po zjedzeniu pokarmu z kapsaicyną, aktywowane są receptory bólowe, zaś organizm przechodzi w tryb walki ze źródłem bólu. Podwyższona temperatura ciała wraz z wyrzutem adrenaliny oraz noradrenaliny wymagają dużej ilości energii, a więc przyspieszają metabolizm. Aktywują także lipolizę wolnych kwasów tłuszczowych uwolnionych z adipocytów (komórek tłuszczowych).

Ale to jeszcze nie koniec zbawiennego działania kapsaicyny. Dowiedziono, że ostre potrawy szybciej zaspokajają uczucie głodu i sprawiają, że czujemy się syci na dłużej. Ponadto kapsaicyna zmniejsza apetyt, zaś jej źródłem są papryki, czyli warzywa niskokaloryczne, bogate w cenne substancje odżywcze (np. bardzo dużą dawkę witaminy C). Nie może więc dziwić popularność kapsaicyny w odżywkach wspomagających spalanie tłuszczu. Jej działanie jest wielokrotnie potwierdzane naukowo i nie opiera się na efekcie placebo. Oczywiście należy pamiętać, że kapsaicyna jedynie wspomaga proces odchudzania i spożywanie suplementów nie zastąpi zbilansowanej diety.

W czym znajdziemy kapsaicynę?

Podstawowym źródłem kapsaicyny są papryki. Musimy jednak sięgnąć po te ostrzejsze papryczki chilli, gdyż zwykła papryka czerwona nie zawiera kapsaicyny. Doskonałym źródłem mogą być odmiany papryki Pepperoni, Jalapeno, Piri-Piri czy Habanero. O kapsaicynę możemy wzbogacić potrawę także dodają pieprzu kajeńskiego (Cayenne) lub ostrych sosów zawierających ekstrakt z papryki (np. Tabasco). Kapsaicynę możemy także przyjmować w postaci suplementów diety. Spalacze tłuszczu działają wielopłaszczyznowo i znacznie usprawniają proces odchudzania. Warto pamiętać, że inhibitorem kapsaicyny (blokuje jej działanie) jest kazeina, dlatego dla najskuteczniejszego działania nie należy łączyć kapsaicyny z produktami mlecznymi.

Istnieje wiele powodów, dla których warto postawić na kapsaicynę. Wzbogaca ona doznania smakowe, pomaga w odchudzaniu, a według ostatnich doniesień działa także antynowotworowo. Włącz kapsaicynę do swojej diety, a Twoje odchudzanie będzie jeszcze bardziej skuteczne!

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Odchudzanie

More in Odchudzanie

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plListopad 9, 2017

Jak skutecznie spalać tłuszcz?

Spalacze.plPaździernik 23, 2017

Suplementy na odchudzanie – jakie wybrać?

spalaczeMaj 9, 2017

Superfoods – samo zdrowie na talerzu

spalaczeKwiecień 3, 2017

Dieta Wall Street

RedakcjaMarzec 19, 2017

Imbir dla zdrowia i szczupłej sylwetki

RedakcjaMarzec 11, 2017

Dieta South Beach i dieta paryska

RedakcjaMarzec 1, 2017

Dieta SHRED

RedakcjaLuty 25, 2017

Inulina – na czym polega jej działanie?

RedakcjaLuty 17, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone