Suplementy i odżywki

L-karnityna – jak pomaga w odchudzaniu?

L-karnityna – jak pomaga w odchudzaniu?

Środków wspomagających odchudzanie jest tak wiele, że momentami trudno się w nich odnaleźć. Dziś przyjrzymy się L-karnitynie i wyjaśnimy jaką rolę odgrywa w odchudzaniu. Choć narosło wokół niej wiele mitów, jej działanie jest w gruncie rzeczy proste. Jak L-karnityna może pomóc Ci w czasie redukcji i czy warto ją suplementować?

Karnityna jest organicznym związkiem chemicznym syntetyzowanym w wątrobie, nekach i w mózgu, który ma wpływ na wiele różnych procesów organizmu. Z perspektywy odchudzania najbardziej zainteresuje nas jednak rola w transporcie kwasów tłuszczowych do mitochondriów. Warto zauważyć, że karnityna jest związkiem naturalnie wytwarzanym przez organizm, lecz jej synteza może być mniejsza od dziennego zapotrzebowania. W takim przypadku konieczne jest przyjmowanie jej również z pokarmem (w formie lewoskrętnego enancjomeru o nazwie L-karnityna). Wpływ na obniżoną syntezę karnityny mają także niedobory niektórych aminokwasów, witamin oraz żelaza. Niezbędnymi prekursorami i kofaktorami L-karnityny są: metionina, lizyna, żelazo oraz witaminy C, B3 oraz B6. Sama L-karnityna zaś nie jest witaminą, a związkiem witaminopodobnym.

Działanie L-karnityny

W jaki sposób L-karnityna ułatwia odchudzanie? Umożliwia ona transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, które następnie ulegają przemianom prowadzącym do uwolnienia energii. Co ważniejsze, dotyczy to także kwasów tłuszczowych o długich łańcuchach, które metabolizowane są gorzej od tłuszczy średnio- oraz krótkołańcuchowych. Z perspektywy odchudzanie utrzymanie L-karnityny ma więc duże znaczenie. Niezagospodarowana energia z kwasów tłuszczowych pozostanie bowiem odłożona w postaci tkanki tłuszczowej.

Prozdrowotne działanie L-karnityny

Oprócz funkcji metabolicznych L-karnityna odgrywa też inne role w organizmie. Wpływa na prawidłową pracę serca, ogranicza liczbę wolnych rodników w organizmie, łagodzi zakwaszenie mięśni po treningu, pomaga w profilaktyce i leczeniu nerek, posiada właściwości odtruwające, a jej niedobór może skutkować nawet pogorszeniem zdolności poznawczych. Utrzymanie wymaganego poziomu L-karnityny ma więc znaczenie nie tylko odchudzające, ale i wpływające na homeostazę organizmu.

Skąd pozyskiwać L-karnitynę?

L-karnityna zawarta jest w różnego rodzaju pożywieniu m.in. w mięsie (przede wszystkim w dziczyźnie, baraninie, wołowinie oraz wieprzowinie). Niewielkie ilości można znaleźć też w drobiu, rybach oraz nabiale. Jako że jest to związek pozyskiwany głównie z produktów odzwierzęcych i jego obecność w produktach roślinnych jest znikoma, w przypadku diet bezmięsnych konieczna może się okazać suplementacja. Tym bardziej, że w tego typu dietach łatwo o niedobory żelaza, które odgrywa ważną rolę w procesie syntezy karnityny.

Czy warto suplementować L-karnitynę?

Choć L-karnityna sama w sobie nie jest magicznym spalaczem tłuszczu, to stanowi nieocenioną pomoc w procesie lipolizy tłuszczu. Jej niedobory mogą więc oznaczać trudności ze spaleniem tkanki tłuszczowej, nie mówiąc już o pozostałych skutkach, m.in. przewlekłym zmęczeniu, osłabieniu intelektualnym, zaniku mięśni (miopatia), spadku siły czy ryzyku wystąpienia niewydolności mięśnia sercowego. Suplementacja L-karnityny nie zastąpi deficytu kalorycznego, zbilansowanej diety ani aktywności fizycznej, jednak może okazać się bardzo pomocna. Na rynku dostępne są suplementy w formie tabletek zawierające duże dawki L-karnityny w porcji. Należy pamiętać, że wraz z L-karnityną warto przyjmować też jej kofaktory, czyli żelazo, witaminę C, witaminę B3 (niacyna) oraz witaminę B6 (pirodoksyna).

Kto powinien suplementować L-karnitynę?

Najpopularniejsze grupy, w których występuje niedobór L-karnityny to:
– osoby na diecie redukcyjnej,
– wyczynowi sportowcy,
– osoby trenujące siłowo,
– kobiety w ciąży lub karmiące piersią,
– osoby spożywające niewiele mięsa oraz nabiału,
– osoby pragnące poprawić wydolność organizmu,
– wegetarianie.

Czy można przedawkować L-karnitynę i jakie są tego skutki?

Przedawkowanie L-karnityny jest bardzo trudne, a badania nie wskazują na szkodliwość dużej dawki tego związku. Najpopularniejsze skutki uboczne towarzyszące przyjęciu suplementu to biegunka, ból żołądka lub nudności.

L-karnityna to suplement dostępny nie tylko w czystej formie, ale i dodatek do wielu preparatów wspomagających odchudzanie. Jeśli spotkasz ją w składzie swojego suplementu, już wiesz jaką odgrywa rolę.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Suplementy i odżywki

More in Suplementy i odżywki

Sprawdź, czego Ci brakuje – popularne niedobory witamin i minerałów

Spalacze.plMarzec 27, 2018

T5 – Zion Labs czyli spalacz wysokiego ryzyka

spalaczeMarzec 14, 2018

Najlepsze witaminy b-complex!

spalaczeLuty 16, 2018

Berberyna, a odchudzanie.

spalaczeLuty 1, 2018

Żywność wysokobiałkowa, czyli co oprócz odżywki białkowej

Spalacze.plListopad 3, 2017

Kreatyna – najpopularniejszy suplement na siłowni

Spalacze.plPaździernik 20, 2017

Witaminy – za i przeciw

spalaczeCzerwiec 22, 2017

Trzy najważniejsze pierwiastki – wapń, sód, jod

spalaczeCzerwiec 9, 2017

Jak dbać o sprawne stawy i zdrowe kości

spalaczeCzerwiec 5, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone