Dietetyka i zdrowe odżywianie

Dieta rozdzielna dr Haya

Dieta rozdzielna dr Haya

Osoby dążące do redukcji masy ciała mają do wyboru wiele diet. Niektóre z nich polegają na ograniczeniu kalorii, inne na wyeliminowaniu z jadłospisu pewnych produktów spożywczych. Są także diety, których najważniejszą zasadą jest niełączenie ze sobą pewnych produktów spożywczych. Jedną z nich jest dieta rozdzielna, zwana także dietą dr Haya.

Historia diety

Autorem diety rozdzielnej był dr William Howard Hay, który w latach 20-tych ubiegłego stulecia zaczął interesować się medycyną naturalną, ze względu na przechodzoną wówczas chorobę nerek. Zmiana nawyków żywieniowych okazała się dobrym sposobem na powrót do zdrowia, dlatego dr Hay zaczął wykorzystywać swoją dietę w leczeniu pacjentów. W 1930 roku opublikował książkę, w której opisał zasady dotyczące łączenia produktów spożywczych.

Dr Hay nie był pierwszą osobą, która zainteresowała się tym tematem. Różnicę w czasie trawienia mięsa i skrobi dostrzegł przed nim rosyjski naukowiec Iwan Pawłow. Na podstawie własnych obserwacji doszedł do wniosku, że mięso jest trawione po 4 godzinach, a skrobia po 2, natomiast spożywanie posiłków skrobiowo-mięsnych prowadzi do wydłużenia tego czasu do 8 lub więcej godzin.

Zasady diety

Dostrzeżenie tej zależności spowodowało, że dr Hay dokonał podziału produktów spożywczych na grupę białkową, węglowodanową i neutralną. Najważniejszą zasadą proponowanej przez niego diety rozdzielnej jest niełączenie w jednym posiłku produktów z pierwszej i drugiej grupy. Zarówno białka, jak i węglowodany można łączyć z produktami zaliczonymi do grupy neutralnej.

Grupa białkowa

W grupie białkowej znajdują się:

– gotowane mięsa, w tym mięso nie wędzonych ryb

– gotowane owoce morza

– jaja

– mleko

– produkty sojowe

– ser żółty o zawartości tłuszczu do 50%

– gotowane pomidory

– soki i herbaty owocowe

– owoce cytrusowe, egzotyczne, jagodowe (z wyjątkiem czarnych jagód), ziarnkowe (oprócz miękkich, słodkich jabłek) oraz pestkowe

– winogrona

– wina wytrawne

– warzywa strączkowe

– jogurty

Grupa węglowodanowa

Do grupy białkowe zaliczają się:

– pieczywo

– produkty pełnoziarniste
– kasze

– musli

– płatki

– ziemianki

– ryż

– makarony

– cukier, fruktoza, miód, syrop klonowy

– ciasta i słodycze

– suszone owoce (z wyjątkiem rodzynek)
– banany

– kruche i słodkie jabłka

– figi i daktyle

Grupa neutralna

Wśród produktów neutralnych znajdują się:

– woda

– oleje, oliwa

– kawa i herbata

– zakwaszane produkty mleczne

– białe sery

– sery o zawartości tłuszczu min. 60% w s.m.

– grzyby

– surowe mięso

– surowe, wędzone albo marynowane ryby

– kiełki i nasiona

– słodka śmietana

– czarne jagody

– rodzinki

– oliwki

– bulion warzywny

– drożdże

– wysokoprocentowe alkohole

Zgodnie z przedstawionym powyżej podziałem nie powinno się spożywać na przykład takich potraw jak jajecznica z chlebem, płatki z mlekiem, makaron z owocami morza albo ziemniaki z gotowanym kurczakiem. Można natomiast pozwolić sobie na makaron z bulionem warzywnym, ryż ze słodką śmietaną albo kanapki z białym serem. Zaleca się wypicie przed każdym posiłkiem szklanki wody, gorzkiej herbaty owocowej albo soku ze świeżych warzyw. Dania główne (śniadanie, obiad, kolacja) powinny zawierać przynajmniej jeden z naturalnych ekstaspalaczy tłuszczu, na przykład wapń, witaminę C albo karnitynę. Na dietę najlepiej przechodzić stopniowo, uważnie obserwując reakcje swojego organizmu na wprowadzane zmiany.

Przykładowe menu na trzy dni

Pierwszego dnia można zjeść następujące posiłki:

– I śniadanie: musli z suszonymi jabłkami i maślanką

– II śniadanie: kromka pieczywa razowego z plastrem żółtego sera

– obiad: makaron al dente z sosem z trzech łyżek oliwy z oliwek, czosnku, bazylii i zmielonych orzeszków ziemnych

– podwieczorek: duża pomarańcza

– kolacja: miseczka ryżu z warzywami

Propozycje na drugi dzień:

– I śniadanie: sałatka owocowa

– II śniadanie: jogurt naturalny

– obiad: kasza jaglana ze szczypiorkiem i natką pietruszki

– podwieczorek: bułka graham z łyżeczką masła

– kolacja: sałatka warzywna

Menu na dzień trzeci:

– I śniadanie: omlet z marchewką i groszkiem

– II śniadanie: duża kiść winogron

– obiad: dorsz pieczony w folii z surówką z kwaszonej kapusty

– podwieczorek: koktajl z kefiru, ogórka, rzodkiewki i szczypiorku

– kolacja: ziemniaki w mundurkach z masłem

Efekty działania i wady

Jednym z efektów stosowania diety rozdzielnej jest oczyszczanie organizmu z zalegających w nim toksyn. Tę funkcję pełnią jelita, nerki i wątroba, dlatego dieta dr Haya w pewnym stopniu odciąża te organy. Jednocześnie taki sposób odżywiania korzystnie wpływa na żołądek, lecząc nadkwasotę i zgagę. Spadek wagi na diecie rozdzielnej jest powolny, co należy uznać za zaletę, ponieważ szybka redukcja wagi nie jest dobra dla zdrowia. Wadą diety jest konieczność pamiętania o tym, jakich produktów nie można ze sobą łączyć. Dla osób jedzących na mieście oznacza to noszenie przy sobie odpowiedniej listy i czytane wraz z nią restauracyjnego menu. Opinie na temat diety dr Haya są różne. Niektórzy są zadowoleni z uzyskanych rezultatów i zapewniają, że odżywiając się w ten sposób czują się świetnie, natomiast inni uważają, że taka zmiana nawyków żywieniowych nie przyniosła im niczego dobrego. Zwolennicy diety zwracają uwagę na to, że osiągnięcie dobrych efektów wymaga sumienności i dużego zaangażowania.

 

3 komentarze

3 Comments

  1. Krycha

    Październik 21, 2016 na 8:29 pm

    To absolutny bezsens
    mozna stracić ale zdrowie!

    • Justyna

      Luty 2, 2017 na 12:48 pm

      Niby dlaczego,stosuje ta dietę i bardzo dobrze się czuję. Przede wszystkim nie mam już wzdęcia,częściej się wypróżniam ,nie mam zgagi ani mi się nie ulewa jedzenie. Bardzo dobrze się czuję. Jem doslownie wszystko,nie czuję się ciągle głodna. Same pozytywy.

  2. Aneta

    Sierpień 26, 2017 na 10:51 am

    Stosowałam ten sposób odżywiania przez 12 lat. Dzięki niemu pozbyłam się ciężkiej postaci trądziku, wzdęć, a moja waga utrzymywała się w normie. Trzeba radykalnie stosować się do zasad, a dobre zdrowie i samopoczucie będą nagrodą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Co powinno znajdować się w skutecznej przedtreningówce?

Spalacze.plListopad 2, 2017

Arginina – ciekawy suplement

spalaczePaździernik 1, 2017

Beta alanina – ważny element diety sportowca

spalaczeWrzesień 30, 2017

Detoks – składniki pożywienia oczyszczające organizm

spalaczeWrzesień 30, 2017

Elektrostymulator – nowy, innowacyjny sposób na zdrowe mięśnie i piękną sylwetkę

spalaczeWrzesień 30, 2017

Batony energetyczne – po co są i dla kogo

spalaczeWrzesień 24, 2017

Kapsaicyna – zdrowy, ostry polepszacz formy

spalaczeWrzesień 24, 2017

Hormon wzrostu i jego rola dla mięśni

spalaczeWrzesień 23, 2017

Cytrulina – najważniejsze fakty

spalaczeWrzesień 23, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone