Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak jeść w święta, by nie przytyć? Niezawodne sposoby!

Jak jeść w święta, by nie przytyć? Niezawodne sposoby!

Święta to czas rodzinnej atmosfery, magii prezentów, chwil pełnych wzruszeń, ale i… podjadania. Któż z nas nie łapał się po świętach za głowę, gdy przyszła chwila wejścia na łazienkową wagę. Podpowiemy dziś jak przeżyć święta i nie przytyć. Tak, to naprawdę możliwe!

Nie podjadaj

Choć wydaje się to oczywiste, nie jest takie dla wszystkich. Każdego roku oddziały szpitalne przyjmują setki przejedzonych, którzy… niby nic nie jedli. Jak się okazuje, już samo „próbowanie” potraw podczas gotowania może sprawić, że wepchniemy w siebie tysiące kalorii.

Zorientuj się w kaloriach

Czy wiesz, ile kalorii ma przygotowywany przez Ciebie bigos albo sernik? Nie zmuszamy Cię, rzecz jasna, do liczenia każdego kęsa, ale dobrze by było znać choć orientacyjną liczbę kilokalorii. W święta możemy pozwolić sobie na delikatne odejście od diety, jednak w żadnym przypadku nie powinniśmy przekraczać tego limitu kilkakrotnie. Jak sprawdzić, ile kalorii ma dana potrawa? Tutaj niezwykle przydatne będą internetowe bazy danych, gdzie znajdziesz informacje kaloryczne nie tylko o poszczególnych składnikach, ale i o gotowych daniach.

Postaw na ocet jabłkowy

Polska kuchnia jest niewątpliwie smaczna, ale nie należy do najzdrowszych. Co więcej, większość świątecznych potraw jest wyjątkowo ciężkostrawnych, często wręcz tonących w tłuszczu. Warto pamiętać, że 1 gram tłuszczu, w odróżnieniu od białka i węglowodanów, ma nie 4, a 9 kcal! Jak temu zaradzić? Dobrym pomysłem jest zjedzenie przed świąteczną ucztą sałatki z łyżką octu jabłkowego. Ocet jabłkowy zmniejsza wchłanianie tłuszczu do organizmu, dlatego może być skuteczną bronią na święta.

Przygotuj lekkostrawne posiłki

Przyzwyczailiśmy się do smażonych potraw. Mięsa, ryby i wiele innych potraw obfitują w tłuszcz, często niepotrzebne. Jeśli nie chcesz męczyć się po świętach z dodatkowymi kilogramami, postaw na lżejsze wersje. Ryby ugotuj na parze lub upiecz w piekarniku, a mięsa przygotuj na grillu, na którym wytopi się nadmiar tłuszczu. Nie zapomnij także o dużej ilości warzyw, najlepiej gotowanych na parze. Zawarty w nich błonnik sprawi, że nie będziesz czuć się ociężale.

Jedz powoli i nakładaj niewielkie porcje

Sposobem na ograniczenie jedzenia jest spożywanie posiłku powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Nasz układ hormonalny potrzebuje nawet kilkunastu minut, aby wywołać uczucie sytości, dlatego pozwól mu na to zanim jeszcze skończysz posiłek. W trakcie świąt bardzo często spieszymy się ze zjedzeniem wszystkich pyszności i w efekcie mocno się przejadamy. Ani to zdrowe, ani przyjemne.

Spędź czas z rodziną spacerując

Co większość z nas robi po obfitym posiłku? Kładzie się na wygodnej kanapie. To jednak nie najlepszy pomysł. Aby spalić nadmiar spożytych kalorii, przewietrzyć umysł oraz poczuć się lepiej, postaw na aktywny wypoczynek. Zorganizuj rodzinny spacer, wypad do lasu lub wyciągnij bliskich na poranny jogging.

Zrezygnuj z gazowanych i słodzonych napojów

Niektórym ciężko wyobrazić sobie świąteczny stół bez popularnych gazowanych napojów, których producenci robią wszystko, by się ze świętami kojarzyć. Zresztą, w świątecznym szale przygotowań chce się pić podwójnie! Ale czy na pewno słodzony napój jest najlepszą opcją? Nie dość, że nie przyniesie orzeźwienia, to na dodatek zawiera mnóstwo kalorycznego cukru. Wypicie zaledwie dwóch litrów coli lub innego popularnego napoju to równowartość kaloryczna sporego posiłku! Jeszcze bardziej tuczące są… soki. Czym je zastąpić? Najlepiej sprawdzi się niegazowana woda lub niesłodzona herbata. Przyniesie orzeźwienie, zapobiegnie wzdęciom spowodowanym gazem, a na dodatek pozwoli zaoszczędzić sporą gotówkę.

Uważaj na alkohol!

Ile kalorii ma wódka? Wiele osób powie, że niewiele, w końcu jest przezroczysta niczym woda. W rzeczywistości ma ich bardzo dużo. Jeden kieliszek (50 g) czystej wódki zawiera aż 110 kcal! Dołączmy do tego kalorie ze słodkich napojów oraz tłustej „zagrychy” i świąteczne przytycie gwarantowane.

Ogranicz cukier

Trudno wyobrazić sobie święta bez słodkości. Ciasta i cukierki to obowiązkowy element do poobiedniej kawy. Ale czy na pewno muszą być tak słodkie? Cały sekret ciast polega na tym, by czuć smak składników, a nie cukru. W większości przepisów znalezionych w Internecie ilość cukru jest zbyt duża. Zmniejsz ją lub zastąp niskokalorycznymi słodzikami, a wszyscy będą Ci wdzięczni. Po sytym obiedzie możliwość zjedzenia czegoś lekkiego oraz orzeźwiającego będzie strzałem w dziesiątkę.

Święta to piękny okres, ale jeśli choć odrobinę zmienimy tradycje kulinarne na zdrowsze, będą jeszcze piękniejsze. Wszak są to chwile, które powinniśmy spędzić miło w gronie najbliższych, a nie lecząc dolegliwości żołądkowe. Rozsądek i umiar sprawią, że świąteczne tycie odejdzie w zapomnienie.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Błonnik – jaką rolę odgrywa w odchudzaniu?

Spalacze.plStyczeń 2, 2018

Beta alanina – ważny element diety sportowca

spalaczeGrudzień 30, 2017

Co powinno znajdować się w skutecznej przedtreningówce?

Spalacze.plListopad 2, 2017

Arginina – ciekawy suplement

spalaczePaździernik 1, 2017

Detoks – składniki pożywienia oczyszczające organizm

spalaczeWrzesień 30, 2017

Elektrostymulator – nowy, innowacyjny sposób na zdrowe mięśnie i piękną sylwetkę

spalaczeWrzesień 30, 2017

Batony energetyczne – po co są i dla kogo

spalaczeWrzesień 24, 2017

Kapsaicyna – zdrowy, ostry polepszacz formy

spalaczeWrzesień 24, 2017

Hormon wzrostu i jego rola dla mięśni

spalaczeWrzesień 23, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone