Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak dbać o sprawne stawy i zdrowe kości

Jak dbać o sprawne stawy i zdrowe kości

Szkielet dorosłego człowieka składa się z około 200 kości. Stawy są to ruchome połączenia kości nazywane także połączeniami maziowymi. W każdym stawie wyróżnić możemy trzy składniki: powierzchnię stawową pokrytą chrząstką stawową, torebkę stawową oraz jamę stawową. Różne rodzaje stawów mają różną ruchomość i budowę. Gdy nasz układ ruchu działa bez zarzutu, nie odczuwamy nawet codziennie, że z jego pomocą możemy wykonać setki czynności. To jak trudno się obejść bez pełnej sprawności stawów zauważymy dopiero gdy stawy są uszkodzone.

Elementy wpływające na zachowanie zdrowych kości i stawów

  • Ruch

Systematyczna aktywność fizyczna uelastycznia więzadła, wzmacnia i stabilizuje stawy. Pozytywnie wpływa na metabolizm chrząstki stawowej. Specjaliści zalecają aktywność fizyczną – najlepiej 3 razy w tygodniu przez 30 minut dobrze jest spędzić czas aktywnie. Ciężka praca fizyczna, a także sport wyczynowy prowadzą do przeciążeń i kumulujących się mikrourazów w wyniku, których może dochodzić do powstania zmian w obrębie chrząstki stawowej. Natomiast umiarkowana aktywność fizyczna spowalnia starzenie, poprawia ukrwienie tkanek okołostawowych.

  • Prawidłowa masa ciała

Istnieje istotna korelacja między masą ciała a obciążeniem jakie jest przez to zadawane stawom. Im więcej ważymy, tym bardziej obciążamy stawy. To prowadzi do ich szybszego zużywania się. Dlatego utrzymanie masy ciała w normie jest ważnym elementem profilaktycznym. Należy zmniejszyć ilość spożywanych słodyczy, białego pieczywa czy makaronów zastępując je owocami, roślinami.

  • Zróżnicowana dieta

Podczas przygotowania posiłków pamiętajmy o zbilansowanej diecie. Warto wzbogacić nasz jadłospis w produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, ryby czy olej lniany. Warto także spożywać produkty bogate w witaminę C, gdyż pomaga ona w wytwarzaniu kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości oraz chrząstki.

Ważne składniki tkanki chrzęstnej

  • Kolagen typu drugiego

To odporne na rozciąganie białko tkanki łącznej. Stanowi główny składnik chrząstek i ścięgien. Kolagen tworzy rusztowanie, w którym zatopione są pozostałe składniki chrząstki stawowej – głównie kwas hialuronowy oraz siarczan chondroityny.

  • Kwas hialuronowy

To wielkocząsteczkowy związek polisacharydowy. To naturalnie występujący w organiźmie polimer występujący w tkankach i płynach ustrojowych. Budowa kwasu hialuronowego umożliwia wiązanie dużych ilości cząsteczek wody.

  • Siarczan chondroityny

To związek tworzący macierz tkanki chrzęstnej. To związek wysokocząsteczkowy.

Właściwa gęstość mineralna kości jest zależna od dostarczanych do diety odpowiednich składników pokarmowych. Wapń potrzebny jest, by zęby i kości były w zdrowej kondycji. Witamina D i fosfor pomagają także utrzymać także idealną kondycję kości i zębów. Witamina D pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia i fosforu i utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Witamina K wspiera w utrzymaniu zdrowych kości wpływając tym samym na proces wbudowywania wapnia do struktur tkanki kostnej.

Należy ze względu na zachowanie zdrowych i mocnych kości skorzystać z naszych rad i wykorzystać je w praktyce.

 

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ocet jabłkowy na odchudzanie – jak działa i czy warto z niego korzystać?

Spalacze.plCzerwiec 18, 2018

Prosta zamiana: 10 zdrowszych odpowiedników popularnych produktów

Spalacze.plCzerwiec 2, 2018

Jak radzić sobie z głodem? 10 sposobów, które pozwolą Ci opanować wilczy głód

Spalacze.plMaj 22, 2018

Jakie owoce jeść podczas odchudzania? Dziesięć niskokalorycznych owoców!

Spalacze.plMaj 16, 2018

Cheat day – czy warto go robić?

Spalacze.plKwiecień 10, 2018

Słodycze, które WARTO jeść podczas odchudzania

Spalacze.plMarzec 20, 2018

Odchudzasz się? Uważaj na te produkty! 10 podstępnych i tuczących produktów

Spalacze.plLuty 25, 2018

Zdrowe zamienniki cukru, czyli czym zastąpić cukier

Spalacze.plStyczeń 30, 2018

Błonnik – jaką rolę odgrywa w odchudzaniu?

Spalacze.plStyczeń 2, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone