Dietetyczne przepisy

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Co pić podczas treningu? Owszem, dobrym wyborem będzie zwykła woda, jednak w przypadku dużego wysiłku warto sięgnąć po większy kaliber, czyli napój izotoniczny. Dziś podpowiemy jak działa oraz jak stworzyć go w domu własnoręcznie, przy użyciu zaledwie kilku produktów. Zaczynamy!

Dlaczego warto stosować napoje izotoniczne?

Podczas treningu, gdy wylewasz z siebie hektolitry potu, tracisz nie tylko wodę. Twój organizm traci także elektrolity, minerały oraz witaminy. To właśnie dlatego pot może pozostawiać białe ślady na ubraniach. Jak radzić sobie z ubytkiem tych cennych składników? W prosty sposób – uzupełnij je za pomocą napoju izotonicznego. Choć doskonałe izotoniki masz w zasadzie na wyciągnięcie ręki, a wśród różnorodnych smaków można wręcz przebierać, całkiem skuteczny izotonik przygotujesz także we własnym domu.

Czym jest napój izotoniczny?

Izotonik to napój, który ma za zadanie przywrócić odpowiednie nawodnienie organizmu. Jest przy tym osmolalny, czyli wyposażony w podobną ilość cząsteczek substancji składowych, co płyny ustrojowe w ciele człowieka. Co ważne, izotoniki najczęściej zawierają też cukry proste o wysokim indeksie glikemicznym, więc nie nadają się jako zwykły napój, który zastąpi nam na co dzień wodę. Ze względu na podwyższoną kaloryczność należy je stosować podczas wzmożonego wysiłku fizycznego, jako formę szybkiego dostarczenia zastrzyku energii. Po napoje izotoniczne o zmniejszonej zawartości cukru warto sięgać także podczas upałów, gdy obficie się pocimy.

Popularnym błędem jest mylenie napojów izotonicznych z napojami energetycznymi. Choć mają wiele cech wspólnych np. dodatki soków, minerałów lub witamin, różnią się one składem oraz działaniem. Napoje izotoniczne stworzone są wyłącznie po to, by nawodnić organizm oraz uzupełnić uszczuplone zasoby minerałów, elektrolitów oraz witamin. Popularne energetyki zawierają dodatkowo substancje pobudzające takie jak kofeina, tauryna czy guarana. Inną znaczącą różnicą jest to, że zawierają dwutlenek węgla, podczas gdy izotoniki stosowane podczas treningu muszą być niegazowane.

Przepis na domowy izotonik

Do przygotowania domowego izotoniku wystarczy zaledwie kilka składników:

1. Woda (mineralna, źródlana lub kranowa): zawiera cenne minerały, m.in. magnez, potas i wapń, odpowiada za transport składników odżywczych do komórek, bierze udział w procesach trawienia oraz oczyszczania organizmu z toksyn, a przy tym przenosi inne substancje, np. enzymy czy hormony. Woda jest niezbędna do życia, dlatego zapewnienie optymalnego nawodnienia organizmu jest sprawą nadrzędną.

2. Miód: choć w pierwszej kolejności jest doskonałym źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów, to w odróżnieniu od sacharozy (cukru białego) zawiera także minerały oraz witaminy. Dodając go do chłodnej lub letniej wody nie stracisz tych cennych właściwości, jak ma to miejsce wtedy, gdy dodajemy miód do gorącej herbaty.

3. Sól kuchenna: chlorek sodu – dobrze znana nam sól kuchenna, to bogate źródło sodu, czyli składnika niezbędnego do prawidłowej pracy mięśni (brak skurczów) oraz mózgu. Sód wiąże wodę w komórkach oraz zapobiega nadmiernemu odwodnieniu. Bierze udział w procesie wymiany wody oraz podnosi ciśnienie krwi. Zapobiega też osłabieniu oraz omdleniom zdarzającym się podczas długotrwałego wysiłku wydolnościowego.

4. Cytryna: sok z cytryny doda domowemu napojowi izotonicznemu przyjemnego smaku, a ponadto dostarczy szeregu cennych składników. Choć cytryna nie jest, jak powszechnie się sądzi, królową witaminy C, jej udział jest i tak niezwykle cenny. Dodatkowo cytryna zawiera witaminy z grupy B, beta-karoten, magnez, sód, żelazo oraz limonen, czyli bardzo silny przeciwutleniacz. Zamiast cytryny możesz użyć także soku z pomarańczy lub limonki.

5. Mięta: jeśli lubisz, dodaj ją dla smaku. Nada izotonikowi przyjemnego orzeźwiającego i chłodzącego posmaku.

Proporcje:
– 1 litr niegazowanej wody,
– 4 płaskie łyżki miodu,
– 9 g soli,
– sok z dwóch cytryn.
– kilka listków mięty.

Jak można się domyślić, w przygotowaniu domowego izotoniku nie ma żadnej filozofii. Wyciśnij sok z cytryny, dodaj do niego resztę składników i zmieszaj wszystko w shakerze. Tak, ten w którym mieszasz odżywkę białkową nada się do tego idealnie. Domowy izotonik to doskonała alternatywa dla popularnych napojów izotonicznych, jakie możesz kupić w sklepie. Przygotuj swoją wersję i ruszaj na trening. W prostocie tkwi siła!

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyczne przepisy

More in Dietetyczne przepisy

Właściwości i zastosowanie pietruszki

RedakcjaStyczeń 31, 2017

Jak przygotować dietetyczne przyjęcie?

RedakcjaStyczeń 26, 2017

Seler naciowy: właściwości i sposoby wykorzystania

RedakcjaStyczeń 16, 2017

Dwa smaczne i lekkie dania ze szparagami

RedakcjaStyczeń 6, 2017

Bakłażan jako element diety redukcyjnej

RedakcjaGrudzień 8, 2016

Dietetyczne sosy

RedakcjaListopad 18, 2016

Rola omega 3 w odchudzaniu

RedakcjaPaździernik 3, 2016

Drugie śniadanie

RedakcjaWrzesień 30, 2016

Chlorella w kuchni

RedakcjaWrzesień 29, 2016

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone