Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak zwalczyć zaparcia

Jak zwalczyć zaparcia

Regularne wypróżnianie jest bardzo ważne dla zdrowia. Zaparcia zwiększają bowiem zagrożenie różnymi chorobami jelita. Gdy zaparcie utrzymuje się przez dłuższy czas, w ścianie jelita grubego , szczególnie w dolnej części okrężnicy, mogą tworzyć się uwypuklenia zwane uchyłkami. W związku z zaleganiem w nich kału ściana jelita może ulec zakażeniu i uchyłku rozwija się wtedy stan zapalny, co objawia się między innymi bólem w lewej stronie podbrzusza.

Doraźnie niekorzystne skutki zaparć to powstawanie w zalegającej treści jelitowej szkodliwych substancji i wchłanianie się ich do krwi, co prowadzi do uczucia zmęczenia, a nawet występowania wykwitów na skórze.

zaparcia – jak ich unikać

  • błonnik, najlepsze włókno pokarmowe

to właśnie błonnik jest istotnym składnikiem pokarmowym, który ma podstawowe znaczenie dla pracy przewodu pokarmowego, nie jest ono trawione, lecz zwiększa objętość substancji resztkowych, a tym samym poprawia pasaż treści jelitowej, takim idealnym składnikiem zawierającym błonnik są otręby pszenne, a także takie bardzo zdrowe i nie mogące być pominięte w jadłospisie każdego z nas powinny być: warzywa, owoce i nasiona różnego typu.

  • naturalne wypełniacze

skuteczną i wygodną metodą spożywania włókien pokarmowych jest dodawanie do posiłków naturalnych środków wypełniających jelita; można jeść 1 do 2 łyżeczek otrąb lub siemienia lnianego do herbaty, lub popijając je wodą. Można je też dodawać do zupy, mleka, kaszy lub sałatki.

  • pij więcej wody

poza błonnikiem bardzo ważne jest dla pracy jelit odpowiednie nawadnianie. Najlepsza jest do tego celu woda. Należy w ciągu dnia pić od 1,5 litra do 2 litrów czystej wody. Alkohol odwadnia i nasila zaparcia.

  • ruch

aktywność fizyczna pomaga w zwalczaniu zaparć, dzięki oddziaływaniu mięśni brzucha i przepony jelita. Należy poświęcić chociaż 30 minut na aerobik, jogging, rower 3 do 4 razy w tygodniu. Poprawi to nie tylko pracę przewodu pokarmowego, ale przyniesie także poprawę funkcjonowania układu krążenia.

  • naturalne potrzeby od razu

pamiętaj także, by od razu załatwiać naturalną potrzebę wypróżnienia.  Ponieważ tzw. przedłużanie tego procesu prowadzi do tzw. nawykowego zaparcia.

  • środki przeczyszczające – tak czy nie?

wiele osób stosuje środki przeczyszczające zawierające senes. Chociaż przynoszą one doraźną ulgę, ich przewlekłe stosowanie prowadzi do uzależnienia jelit. Jest to spowodowane nieprawidłowa stymulacją jelite przez zawarte w preparatach aktywne substancje i utratę przez mięśniówkę zdolności do prawidłowego kurczenia się. Dlatego jeżeli nawet mamy problem z zaparciami starajmy się rzadko, a nawet prawie w ogóle zrezygnować ze stosowania środków przeczyszczających.

Stres, złe odżywianie prowadzą także do zaparć. Jednak jeżeli stosowane metody leczenia zaparć nie przynoszą efektu należy udać się do lekarza w celu zbadania i diagnozy.

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ocet jabłkowy na odchudzanie – jak działa i czy warto z niego korzystać?

Spalacze.plCzerwiec 18, 2018

Prosta zamiana: 10 zdrowszych odpowiedników popularnych produktów

Spalacze.plCzerwiec 2, 2018

Jak radzić sobie z głodem? 10 sposobów, które pozwolą Ci opanować wilczy głód

Spalacze.plMaj 22, 2018

Jakie owoce jeść podczas odchudzania? Dziesięć niskokalorycznych owoców!

Spalacze.plMaj 16, 2018

Cheat day – czy warto go robić?

Spalacze.plKwiecień 10, 2018

Słodycze, które WARTO jeść podczas odchudzania

Spalacze.plMarzec 20, 2018

Odchudzasz się? Uważaj na te produkty! 10 podstępnych i tuczących produktów

Spalacze.plLuty 25, 2018

Zdrowe zamienniki cukru, czyli czym zastąpić cukier

Spalacze.plStyczeń 30, 2018

Błonnik – jaką rolę odgrywa w odchudzaniu?

Spalacze.plStyczeń 2, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone