Dietetyka i zdrowe odżywianie

Kapsaicyna – zdrowy, ostry polepszacz formy

Kapsaicyna – zdrowy, ostry polepszacz formy

Kapsaicyna to nazwa dla laika dość egzotyczna, a tak naprawdę wszyscy wiemy i bez świadomości smakujemy właśnie tą substancję. Jednak tajemnice jej działania i specyfikę poznamy dzisiaj. Kapsaicyna to substancja odpowiedzialna za ostry smak papryki, to właśnie ona daje tak ostry i charakterystyczny aromat temu zdrowemu warzywu. Substancja ta specjalistycznie nazywana alkaloidem bezpośrednio działa na układ nerwowy, wysyłając sygnały do mózgu przewodzi ból i pieczenie, które odczuwamy w jamie ustnej. To taka prosta definicyjnie interpretacja definicji i istoty kapsaicyny jako substancji odżywczej.

Kapsaicyna przeciwko chorobom
Przeprowadzono kilka badań, dotyczących antynowotworowych właściwości kapsaicyny. Wstępne badania wskazują na skuteczność kapsaicyny w zwalczaniu komórek rakowych. Badacze wskazują na konieczność dalszych badań, gdyż są również naukowe doniesienia na temat drażnienia żołądka przez kapsaicynę, spożywaną w dużej ilości.  Udowodniono na pewno, że kapsaicyna ma właściwości chroniące przed wirusami i bakteriami. Pikantny smak odkaża spożywane potrawy i może chronić między innymi przed salmonellą. Kapsaicyna w dużych dawkach jest substancją toksyczną, która może uszkodzić wątrobę. Może okazać się nawet śmiertelną trucizną, ponieważ jej przedawkowanie może powodować kłopoty z oddychaniem, zasinienie skóry oraz konwulsje. Toksyczne działanie kapsaicyny wynika z nadmiernego porażenia układu nerwowego, co zakłóca jego prawidłowe funkcjonowanie.

Kapsaicyna, a odchudzanie

Fakty – kapsaicyna  i jej funkcje dla naszej przemiany materii

  • Stymuluje organizm do zwiększonej pracy,
  • Silny aromat i ostry smak są także odpowiedzialne za wzmożone wydzielanie adrenaliny odpowiedzialnej za spalanie kalorii,
  • Rozgrzewa organizm, tym samym pobudzając do intensywnego spalania, identycznie jak w przypadku adrenaliny,

Pamiętajmy jednak!!

Ważne, sama kapsaicyna cudu nie uczyni, ale razem z ćwiczeniami i dietą da super efekty.

Kapsaicyna, a nowotwory

Kapsaicyna odpowiada za ostry i piekący smak papryk, powszechnie wykorzystywana jest między innymi w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym (produkcja leków przeciwbólowych) oraz kosmetycznym. Przeprowadzone badania pozwalają przypisać jej właściwości: antyoksydacyjne, pomagające zmniejszyć masę ciała, przeciwbólowe, przeciwbakteryjne oraz termoregulacyjne. Działanie chemoprewencyjne oraz gastroprotekcyjne kapsaicyny znajduje się pod znakiem zapytania i wywołuje wiele dyskusji wśród ekspertów. Wynika to głównie z wysokiej toksyczności tego związku (aczkolwiek czynnikiem determinującym jej działanie jest prawdopodobnie właśnie dawka oraz częstość przyjmowania). Kapsaicyna wykazuje właściwości lecznicze tylko w bardzo małych dawkach, stosowana w nadmiernych ilościach staje się substancją wysoce toksyczną. Obecnie nie wiadomo dlaczego wysokie dawki kapsaicyny są śmiertelne (dawka śmiertelna zależna od źródeł literaturowych: ok. 56-512mg/kg mc.), prawdopodobnie związane jest to z paraliżem oddechowym. Badania na zwierzętach wykazały również jej neurotoksyczność. Mimo wielu zagrożeń płynących ze stosowania jej w bardzo wysokich stężeniach oddziałuje ona również pozytywnie na organizm człowieka, o czym będzie mowa poniżej.

Kapsaicyna - zdrowy, ostry polepszacz formy

Suplementacja jest istotna. Dlatego szukajmy suplementów, które w składzie mają paprykę chilli, która będąc składnikiem suplementów wspierających przyśpieszenie przemiany materii istotnie przyśpiesza spalanie tłuszczu. Substancje właśnie rozgrzewające nasze tkanki mają najważniejszy  wpływ na lepsze ukrwienie tkanek.

Więc dobro ale z rozsądkiem. Nawet w takiej dziedzinie jak spalanie tłuszczów.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak wyeliminować cukier z diety? 8 kroków do ograniczenia spożycia cukru

Spalacze.plSierpień 16, 2018

Witaminy dla sportowców

KlaudiaSierpień 12, 2018

Co jeść po i przed treningiem

KlaudiaSierpień 10, 2018

Cynk w diecie – jak działa, niedobory, źródła, wpływ na testosteron

Spalacze.plSierpień 7, 2018

Ocet jabłkowy na odchudzanie – jak działa i czy warto z niego korzystać?

Spalacze.plSierpień 6, 2018

Odchudzanie a dieta wegańska – co trzeba wiedzieć?

Spalacze.plSierpień 1, 2018

Co warto jeść latem? Sezonowe warzywa i owoce

Spalacze.plLipiec 27, 2018

Fermentowane produkty – dlaczego warto włączyć je do diety?

Spalacze.plLipiec 13, 2018

Żywność wysokoprzetworzona – dlaczego należy jej unikać?

Spalacze.plLipiec 10, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone