Dietetyka i zdrowe odżywianie

Odchudzanie przy cukrzycy

Odchudzanie przy cukrzycy

Jednym ze skutków nadwagi lub otyłości jest cukrzyca typu 2. Do rozwoju tej choroby dochodzi na skutek insulinoodporności. Organizm osoby otyłej staje się odporny na insulinę produkowaną przez trzustkę. Trzustka zaczyna wówczas produkować większe dawki insuliny, czego skutkiem jest dalszy wzrost masy ciała. Niewłaściwe odżywianie dodatkowo pogarsza sytuację. Cukrzyca to choroba, która zmusza do zmiany nawyków żywieniowych. Zdrowe odchudzanie przy cukrzycy wymaga zatem opracowania takiej diety, która będzie umożliwiała redukcję wagi, a jednocześnie pozwoli kontrolować poziom cukru. Dieta jest bardzo ważna, ponieważ leki stosowane w leczeniu cukrzycy niekiedy sprzyjają przybieraniu na wadze. Należy zatem położyć szczególny nacisk właśnie na prawidłowe odżywianie oraz aktywność fizyczną.

Osobom cierpiącym na cukrzycę zaleca się stosowanie diety opartej w 45-50% na węglowodanach. Dostosowanie się do tego zalecenia początkowo może sprawiać trudności, ponieważ diabetyk musi wiedzieć, ile cukru znajduje się w każdym spożywanym przez niego produkcie. Warto pamiętać, że specjaliści opracowali tak zwany wymiennik węglowodanowy, który jest równy 10 gramom węglowodanów. Jeden wymiennik węglowodanowy znajduje się na przykład kromce chleba razowego albo średnim ziemniaku. Taka dawka węglowodanów podnosi poziom cukru w organizmie o mniej więcej 40 mg, dlatego opierając się na wymiennikach łatwiej zachować kontrolę nad chorobą. Należy wybierać węglowodany złożone, a unikać cukrów prostych. Wyjątek stanowi niedocukrzenie, które wymaga szybkiego uzupełnienia poziom węglowodanów. W normalnej diecie białko powinno stanowić 15-20% jadłospisu, natomiast tłuszcze 30-35%.  Jednak podczas odchudzania warto ograniczyć ilość tłuszczy, które sprzyjają wzrostowi masy ciała. Błędem byłoby całkowite wyeliminowanie ich, ponieważ organizm potrzebuje minimalnej ilości tłuszczy. Należy wybierać tłuszcze roślinne, a nie zwierzęce. Zakazane są na przykład boczek, golonka i słonina. Zaleca się jedzenie pięciu posiłków dziennie o stałych porach. Według diabetolog dr Alicji Milczarczyk ograniczenie bilansu kalorycznego o 500-1000 kcal dziennie pozwala na redukcję wagi w tempie 1 kg na tydzień. Należy pamiętać, że ważny jest nie tylko rodzaj wybieranych produktów spożywczych, ale i sposób ich przygotowania. Zakazane są potrawy smażone. Warto natomiast gotować na parze lub w wodzie, piec i dusić bez obsmażania. Sosy i zupy powinny być przygotowywane na bazie wywarów warzywnych i podprawiane jogurtem naturalnym albo chudym mlekiem. Należy unikać rozgotowywania warzyw i produktów zbożowych, ponieważ w takiej formie bardziej podnoszą poziom glukozy. Dobrą propozycją są warzywa surowe. W przypadku owoców trzeba zachować ostrożność, ponieważ znaczna część z nich powoduje szybki wzrost poziomu cukru. Szczególnie niebezpieczne są dojrzałe banany i winogrona. Diabetycy mogą natomiast sięgać po jabłka, truskawki, brzoskwinie, wiśnie, gruszki, grejpfruty oraz czarne jagody. Oczywiście, nie powinno się przesadzać z ich ilością. Na liście pozostałych produktów spożywczych, które są zakazane przy cukrzycy oraz nadwadze lub otyłości znajdują się wyroby garmażeryjne, sery żółte, tłuste sery białe i twarożki, słodzone napoje, śmietana i słodycze takie jak czekolada, cukierki, batony, ciasta, ciastka czy pączki. Dietę można wzbogacić odpowiednimi suplementami. Przydatne będą zarówno preparaty obniżające poziom cukru, jak i suplementy wspomagające odchudzanie, czyli usprawniające metabolizm i ograniczające łaknienie. Suplementy obniżające poziom cukru zawierają naturalne składniki, takie jak pau darco, wyciągu z cynamonowca czy kozieradka, dlatego niekiedy mogą zastąpić leki, w których znajdują się sztuczne substancje.

Należy pamiętać o tym, że prawidłowe odchudzanie to połączenie diety redukcyjnej z aktywnością fizyczną. Osoby chorujące na cukrzycę nie mogą zatem zapominać o ruchu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że ruch redukuje poziom cukru we krwi i sprawia, że tkanki obwodowe stają się bardziej wrażliwe na działanie insuliny. Aktywność fizyczna ma także inne zalety, które są bardzo ważne dla osób z nadwagą lub otyłością oraz cukrzycą. Ruch obniża ciśnienie i poziom cholesterolu, zwiększa energię oraz wzmacnia mięśnie i kości. Nie oznacza to jednak, że można pozwolić sobie na każdą aktywność. Konieczne jest bowiem wzięcie pod uwagę stanu zdrowia i ewentualnych przeciwwskazań do niektórych sportów. W przypadku zaburzenia czucia w nogach nie można pozwolić sobie na przykład na biegi. Osobom chorującym na cukrzycę poleca się między innymi takie formy aktywności jak spacery i nordic walking, taniec, jazdę na rowerze, tenis, aerobik wodny oraz pływanie. W przypadku wątpliwości dotyczących stanu zdrowia zaleca się wykonanie badań, między innymi EKG i próby wysiłkowej. Podczas uprawiania sportów należy pamiętać o wygodnym obuwiu, które ochroni nogę przed powstawaniem pęcherzy i otarć. Jak wiadomo, w przypadku cukrzycy tego typu rany długo się goją i mogą mieć nieprzyjemne konsekwencje.

Podsumowując, odchudzanie przy cukrzycy jest dość skomplikowane, dlatego warto walczyć z nadwagą pod kontrolą specjalisty. Dobry dietetyk pomoże w zaplanowaniu diety, która będzie bezpieczna dla zdrowia, a jednocześnie umożliwi redukcję wagi, natomiast trener dobierze rodzaj aktywności i intensywność treningów, dostosowane do stanu zdrowia oraz formy.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Co powinno znajdować się w skutecznej przedtreningówce?

Spalacze.plListopad 2, 2017

Arginina – ciekawy suplement

spalaczePaździernik 1, 2017

Beta alanina – ważny element diety sportowca

spalaczeWrzesień 30, 2017

Detoks – składniki pożywienia oczyszczające organizm

spalaczeWrzesień 30, 2017

Elektrostymulator – nowy, innowacyjny sposób na zdrowe mięśnie i piękną sylwetkę

spalaczeWrzesień 30, 2017

Batony energetyczne – po co są i dla kogo

spalaczeWrzesień 24, 2017

Kapsaicyna – zdrowy, ostry polepszacz formy

spalaczeWrzesień 24, 2017

Hormon wzrostu i jego rola dla mięśni

spalaczeWrzesień 23, 2017

Cytrulina – najważniejsze fakty

spalaczeWrzesień 23, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone