Dietetyczne przepisy

Seler naciowy: właściwości i sposoby wykorzystania

Seler naciowy: właściwości i sposoby wykorzystania

Pierwszym skojarzeniem ze słowem seler zazwyczaj jest jasna, porowata bulwa, która stanowi jeden z elementów zestawu nazywanego włoszczyzną. Jednak oprócz selera korzeniowego natura oferuje nam seler naciowy, którego częścią jadalną jest właśnie nać, złożona z grubych łodyżek. To warzywo, które warto włączyć do swojego menu, ponieważ dostarcza wielu cennych składników odżywczych, a jednocześnie jest niskokaloryczne.

Co zawiera seler?

Seler naciowy przybył do Polski z terenów pogranicznych Europy i Azji. Ze względu na swoje właściwości był doceniany już w czasach starożytnych. W 100 g warzywa znajduje się tylko 7 kcal. To jeden z powodów, dla których może być ono ważnym składnikiem diet redukcyjnych. Istotne znaczenie ma również fakt, że włókno pokarmowe znajdujące się w selerze wspomaga procesy trawienne i redukuje problem zaparć. Seler naciowy pomoże także w detoksykacji organizmu, ponieważ znajdują się w nim substancje usuwające toksyny.

Regularne spożywanie selera naciowego może korzystnie wpłynąć na wygląd nie tylko dlatego, że pomaga zachować szczupłą sylwetkę. Warzywo to jest bogatym źródłem witamin A, C i E, które nie bez powodu są nazywane witaminami młodości. Dostarcza także ważnych dla skóry i włosów składników mineralnych. Oczywiście, dobre właściwości selera naciowego nie ograniczają się do poprawy wyglądu zewnętrznego. Warzywo zawiera między innymi fosfor, wapń i żelazo. Pierwszy z nich jest ważnym budulcem kości i zębów. Wapń wspomaga pracę serca, reguluje ciśnienie i pracę układu nerwowego. Żelazo jest natomiast niezbędne do produkcji hemoglobiny. Wspomniana już witamina A wzmacnia odporność organizmu. Witamina C także zapobiega infekcjom, a dodatkowo obniża poziom cholesterolu i przeciwdziała tworzeniu się skrzepów w naczyniach krwionośnych. Witamina E zwalcza wolne rodniki. W selerze naciowym nie brakuje też witamin z grupy B, które korzystnie wpływają na system nerwowy. Warzywo zawiera substancje o działaniu uspokajającym.

Przepisy na potrawy z selerem naciowym

Do czego wykorzystać seler naciowy? Wśród potraw, które mają w swoim składzie to warzywo dominują koktajle oraz sałatki, ale nie oznacza to, że nie można przyrządzić z niego innych dań. Oto kilka propozycji na smaczne, zdrowe, a jednocześnie lekkie posiłki z selerem naciowym.

Koktajl selerowo-ogórkowy

Składniki:

– 3 łodygi selera naciowego

– 1 mały lub połowa dużego ogórka

– pół szklanki wody mineralnej

– 1 duża lub 2 małe gruszki

Warzywa i owoce należy umyć i pokroić, a następnie zmiksować z wodą. W zależności od upodobań, można dodać do koktajlu odrobinę soku z cytryny albo limonki.

Koktajl selerowo-owocowy

Składniki:

– 2 łodygi selera naciowego

– banan

– 1 duża lub 2 małe gruszki

– 2 kiwi

– pół szklanki wody mineralnej

Kiwi i banany należy obrać, a seler i gruszki umyć. Następnie pokrój wszystkie składniki, wrzuć do robota kuchennego lub blendera, dolej wodę i zmiksuj na gładką masę.

Koktajl selerowo-ananasowy

Składniki:

– 2 łodygi selera naciowego

– ćwiartka ananasa

– duży kubek jogurtu naturalnego

– łyżeczka miodu (można zastąpić odrobiną stewii)

Obranego ananasa należy zmiksować z selerem i połączyć z pozostałymi składnikami koktajlu.

Kremowa zupa selerowa

Składniki:

– 4 gałązki selera naciowego

– 50 dag selera korzeniowego

– mała cebula

– kilka łyżek oliwy z oliwek

– litr bulionu warzywnego

– mały kubek jogurt naturalnego albo pół szklanki śmietany (w zależności od tego, jak lekka ma być zupa)

– szczypta soli i pieprzu

– ulubione zioła

Rozpocznij od pokrojenia w kostkę obu rodzajów selera i posiekania cebuli. Następnie podsmaż warzywa na oliwie z oliwek. Kiedy będą gotowe należy połączyć je z bulionem warzywnym i gotować, aż warzywa staną się miękkie. Gdy wystygną zblenduj je, a później zapraw jogurtem naturalnym. Dopraw solą, pieprzem i wybranymi przez siebie ziołami. Zupę można podawać na przykład z groszkiem ptysiowym albo z grzankami.

Sałatka ryżowa z selerem naciowym

Składniki:

– 100 g ryżu

– 3 łodygi selera naciowego

– ćwiartka ananasa

– duże jabłko

– 1/3 puszki kukurydzy

– jogurt naturalny

– sól

– pieprz

Na początku należy ugotować ryż. Następnie pokrój w kostkę jabłko, seler i ananas. Połącz z ryżem i dodaj pozostałe składniki. Teraz wystarczy już tylko dobrze wymieszać sałatkę.

Sałatka wielowarzywna z selerem

Składniki:

– 3 łodygi selera naciowego

– dwa pomidory

– papryka

– średniej wielkości marchewka

– 2 łyżki oliwy z oliwek

– łyżeczka musztardy

– łyżeczka octu jabłkowego

– szczypta soli

– szczypta pieprzu

Marchew należy zetrzeć na tarce, a pozostałe warzywa pokroić w kostkę. Resztę składników wymieszaj, tworząc w ten sposób sos. Polej nim wymieszane warzywa.

Podsumowując, seler naciowy jest warzywem niskokalorycznym, które zawiera substancje wspomagające przemianę materii i detoksykację organizmu. Znajdują się w nim także witaminy i składniki mineralne ważne dla zdrowia skóry i włosów oraz całego organizmu. Z warzywa można przygotować wiele smacznych potraw, dlatego warto włączyć je do swojego jadłospisu, nie tylko podczas odchudzania.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyczne przepisy

More in Dietetyczne przepisy

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Spalacze.plKwiecień 11, 2018

Właściwości i zastosowanie pietruszki

RedakcjaStyczeń 31, 2017

Jak przygotować dietetyczne przyjęcie?

RedakcjaStyczeń 26, 2017

Dwa smaczne i lekkie dania ze szparagami

RedakcjaStyczeń 6, 2017

Bakłażan jako element diety redukcyjnej

RedakcjaGrudzień 8, 2016

Dietetyczne sosy

RedakcjaListopad 18, 2016

Rola omega 3 w odchudzaniu

RedakcjaPaździernik 3, 2016

Drugie śniadanie

RedakcjaWrzesień 30, 2016

Chlorella w kuchni

RedakcjaWrzesień 29, 2016

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone