Dietetyka i zdrowe odżywianie

Słodkie ziemniaki yam czyli bataty

Słodkie ziemniaki yam czyli bataty

W ludowej medycynie słodkie ziemniaki yam są uznawane są za pokarm przeciwreumatyczny i pomocny w kolce żółciowej. Są także pomocnym środkiem w nudnościach u kobiet w ciąży.

Badania wykazują także, że warzywa o duże zawartości pomarańczowego barwnika mogą mieć działanie ochronne przed rakiem płuc nawet u byłych palaczy.

Japońscy naukowcy odkryli także, że słodkie ziemniaki yam zawierają substancje przeciwutleniające, działają zatem na wolne rodniki tlenowe uszkadzające komórki, sprzyjając w ten sposób różnym zaburzeniom, w tym najprawdopodobniej procesom nowotworowym i procesom starzenia się. Takie właściwości przypisuje się im dzięki obecności polifenoli i kwasu chlorogenowego.

Słodkie ziemniaki są bogate w węglowodany złożone i błonnik. Poza tym są bogactwem wielu witamin i mikroelementów, takich jak antyoksydacyjna witamina A. Słodki ziemniak ma naturalnie wysoką zawartość związków prozdrowotnych, takich jak beta-karoteny czy antocyjany.

Bataty – indeks glikemiczny

Bataty, jak już wcześniej wspomnieliśmy, spowalniają wchłanianie cukrów w organizmie człowieka, pomagają uregulować stężenie glukozy we krwi oraz obniżyć insulinooporność. Dodatkowo posiadają  stosunkowo niski indeks glikemiczny (około 50), jak na swoje właściwości odżywcze, który to również pomaga w ustabilizowaniu poziomu glikemii. Dlatego też, bataty polecane są osobom cierpiącym na cukrzycę. Dowiedz się więcej o indeksie glikemicznym i dobierz dla siebie najlepsze źródło węglowodanów.
Dlaczego warto jeść bataty?

Bataty to źródło węglowodanów. Są lekkostrawne i bogate w mikro składniki, mają niższy niż ziemniaki indeks glikemiczny. Słodkie ziemniaki zostały uznane za „najlepsze ze wszystkich warzyw” w specjalnym rankingu stworzonym przez „Center for Science in the Public Interest”.

  • System IMMUNOLOGICZNY

Bataty są bogactwem beta-karotenu, który jest ważnym przeciwutleniaczem. Mając w swoim składzie witaminę C i B-kompleks oraz żelazo i fosfor, są także doskonałym boosterem układu odpornościowego.

  • Zapalenia

Podobnie jak w przypadku zwykłych ziemniaków, również bataty mają właściwości przeciwzapalne. Wynika to głównie z obecności w ich składzie beta-karotenu, witaminy C i magnezu.

  • Astma

Słodkie ziemniaki wspomagają leczenie oskrzeli i płuc, dają także ulgę astmatykom. Bataty mają także działanie rozgrzewające nasze ciało (według medycyny wschodu).

  • Stawy

Beta-karoten, magnez i cynk  to składniki ważne dla stawów. Słodką wodę, w której gotowane są bataty, można zastosować do kąpieli w celu złagodzenia bólu związanego z zapaleniem stawów.

  • Trawienie

Zawartość włókien w batatach jest wyższa, niż w przypadku zwykłych ziemniaków. Gdy łączą się z minerałami takimi jak obecny w batatach magnez, ułatwiają trawienie. Słodkie ziemniaki są lekkostrawne, ponieważ zawierają głównie skrobię. Przy okazji koją żołądek i jelita. Mają mniej kalorii, więcej błonnika i mniej skrobi opornej niż zwykłe ziemniaki, dzięki czemu szybciej się trawią.

  • Działanie antynowotworowe

Beta karoten to przeciwutleniacz i substancja antyrakowa. Beta-karoten i witaminy C zawarte w w słodkich ziemniakach wykazują korzystne działanie w leczeniu nowotworów: jelita grubego, prostaty, nerek i innych organów wewnętrznych.

  • Wrzody żołądka

Słodkie ziemniaki mają kojące działanie na żołądek i jelita. B-kompleks witamin, witamina C, beta-karoten, potas i wapń w nich zawarte są skuteczne w leczeniu wrzodów żołądka.

  • Woda

Wysoka koncentracja potasu pomaga utrzymać równowagę płynów i elektrolitów.

  • Uprawianie sportów

Bataty to doskonałe źródło węglowodanów, które są niezbędnym elementem posiłku sportowców. Polecam szczególnie jako danie około treningowe. Przed treningiem w połączeniu z innymi węglowodanami np. ryżem, a ponieważ mają więcej cukrów prostych, są też idealnym uzupełnieniem posiłku po treningu.

  • Układ krwionośny

Chronią ściany tętnic i żył przed twardnieniem.

Pyszne, słodkie ziemniaczki wprowadzajmy do naszego menu, bo dają cudowne właściwości zdrowotne.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Produkty naturalne w kosmetykach

spalaczeWrzesień 2, 2017

Dieta dla urody

spalaczeSierpień 26, 2017

Profilaktyka antynowotworowa

spalaczeSierpień 19, 2017

Dieta dla rowerzysty

spalaczeSierpień 19, 2017

Afrodyzjaki w kuchni

spalaczeSierpień 13, 2017

Czystek – hit ziołowy

spalaczeSierpień 13, 2017

Witaminy z grupy B – bogactwo dobrego

spalaczeSierpień 6, 2017

Hormony – pomoc od ziół dla kobiet

spalaczeSierpień 6, 2017

Dieta Paleo – fakty dietetyczne o niezwykłej diecie

spalaczeLipiec 29, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone