Suplementy i odżywki

Witaminy – za i przeciw

Witaminy – za i przeciw

Nazwa „witamina” pochodzi od łacińskich słów vita – życie oraz amina – związek chemiczny zawierający grupę aminową. Nazwa ta została wprowadzona przez odkrywcę witamin, polskiego biochemika, Kazimierza Funka. Witaminę B1 nasz rodak po raz pierwszy wyodrębnił w otrębach ryżowych.
O tym, że witaminy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu nie trzeba nikogo przekonywać. Siła i moc witamin jest często porównywana do paliwa samochodowego, bez którego nie można przejechać nawet kawałka drogi. Suplementy witaminowe właśnie dzięki takiej teorii są tak szeroko reklamowane i zajmują szczególne miejsce na półkach z suplementacją dostępną bez recepty. Czy napewno każdy musi korzystać z tych suplementów, jak praktycznie te witaminy na nas działają, a może wystarczy tylko odpowiednia dieta i już mam pełne wzmocnienie witaminowe dla ciała i umysłu?.
Definicja witamin
Witaminy są to substancje egzogenne. Takie, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, muszą być dostarczane z zewnątrz ponieważ organizm nie jest w stanie ich sam wytworzyć w wystarczających ilościach.
Witaminy dzieli się na dwie grupy: pierwszą grupę stanowią witamy rozpuszczalne w wodzie: witaminy; B1, B2, B6, B12, a także kwas nikotynowy, foliowy, pantotenowy, biotyna, witamina C.
Drugą grupę stanowią witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, do której należą witaminy: A, D, E, K. Każda z tych witamin bierze udział we wszystkich ważnych czynnościach naszego organizmu.
Witaminy A, D, E, K – ważne dla organizmu
Witamina A
Odpowiada za prawidłowe widzenie, zapobiega tzw. kurzej ślepocie, ochrania skórę, zapobiega rogowaceniu naskórka. Poprawia koloryt skóry.
Witamina D
Warunkuje prawidłowe wchłanianie wapnia, oraz metabolizm tkanki kostnej. Jej niedobór powoduje krzywicę i osteoporozę.
Witamina E
To główny antyoksydant chroniący komórki przed utleniaczami. Witamina E działa przeciwnowotworowo, zapobiega miażdżycy i chorobom serca. Zmniejsza ryzyko chorób infekcyjnych.
Witamina K
Skutkiem niedoboru tej witaminy są skazy krwotoczne. Problemy z gojeniem ran i krzepliwością krwi. Także brak witaminy K odpowiada za rozwój nowotworów i zapalenie jelita.
Dzienne zapotrzebowanie na witaminy jest wyliczone w mikrogramach. Pamiętajmy, że sięganie po witaminy syntetyczne jest potrzebne w sytuacjach gdy mamy rzeczywiście bardzo duże braki witaminowe i cierpimy na różne przewlekłe choroby, jesteśmy po wyczerpujących zabiegach operacyjnych. Decydując się na suplementację witaminową zachowajmy rozsądek, aby nie doprowadzić do kumulacji witamin w organiźmie. Dlatego czytajmy ulotki. Ponadto suplementacja witaminowa nie przy każdym schorzeniu powinna być prowadzona. Np. osoby mające problemy z powodu kamieni nerkowych nie mogą zażywać preparatów z wapniem. Z kolei osoby stosujące leki przeciwzakrzepowe nie mogą stosować suplementacji z witaminą K.
Dlatego osłabienie odporności, długotrwały wysiłek, stres, zaburzenia pracy niektórych układów na pewno są powodami, które powinny nas skłonić od sięgnięcia po suplementy witaminowe.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Suplementy i odżywki

More in Suplementy i odżywki

Trzy najważniejsze pierwiastki – wapń, sód, jod

spalaczeCzerwiec 9, 2017

Jak dbać o sprawne stawy i zdrowe kości

spalaczeCzerwiec 5, 2017

Suplementy na odchudzanie – jakie wybrać?

spalaczeMaj 9, 2017

Nastolatek na siłowni

RedakcjaListopad 26, 2016

Jak zachować szczupłą sylwetkę i nie zaprzepaścić efektów odchudzania?

RedakcjaListopad 11, 2016

Brak energii podczas odchudzania – co jest jego przyczyną?

RedakcjaListopad 9, 2016

Przygotowanie do skutecznego i zdrowego odchudzania

RedakcjaPaździernik 19, 2016

Senior na diecie redukcyjnej

RedakcjaWrzesień 20, 2016

Spalacze tłuszczu dla kobiet i dla mężczyzn – czy taki podział jest potrzebny?

RedakcjaWrzesień 13, 2016

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone