Dietetyka i zdrowe odżywianie

Witaminy dla sportowców

Witaminy dla sportowców

Sportowcy potrzebują witamin i minerałów ze względu na obciążenie organizmu treningami. A witaminy dla sportowców to zbiór składników odżywczych skierowanych dla osób, które regularnie trenują i potrzebują dodatkowych minerałów. Niestety coraz częściej po witaminy dla sportowców sięgają osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem mając nadzieję, że dodatkowe suplementy diety pomogą w szybkiej rozbudowie masy mięśniowej. Czy jest to odpowiednia decyzja, która jest bezpieczna dla naszego zdrowia? Czy witaminy i minerały w postaci suplementów diety są potrzebne sportowcom, czy przyswajają się one lepiej niż te naturalne składniki odżywcze?

Witaminy dla sportowców – jakie brać?

Cynk

Jest to jedne z najpopularniejszych suplementów diety, na którego spożywanie decyduje się większość sportowców. Cynk jest potrzebny do procesu syntezy insuliny. Odgrywa dużą rolę w procesie wytwarzania hormony wzrostu oraz hormonów tarczycy. Jest on niezbędnym składnikiem w diecie sportowców, ponieważ wspomaga tworzenie oraz rozwój tkanek. Wspomaga rozbudowę masy mięśniowej i przyśpiesza regenerację uszkodzonych tkanek.

Magnez

Nie powinno go zabraknąć w diecie osób uprawiających sport, ponieważ reguluje on przewodzenie impulsów nerwowych. A co najważniejsze, magnez bierze udział w procesach syntezy ATP oraz jego rozpadu. Ma również wpływ na zwiększenie syntezy białek mięśniowych.

Żelazo

Niedobór żelaza może doprowadzić do zmniejszenia wydolności organizmu. To składnik, który również jest niezbędny dla każdego sportowca. Jest składnikiem hemoglobiny, tak więc ma swój udział w transporcie tlenu. Żelazo ma duża rolę w przemianach energetycznych, ma on za zadanie tworzyć nowe czerwone krwinki i przyśpieszać ich wzrost.

Witamina C

Podczas wysiłku zwiększa się działanie wolnych rodników, które przyczyniają się do wzrostu ryzyka zachorowania na nowotwór. Witamina C hamuje działanie wolnych rodników, nawet tych, które zostają uwolnione podczas wysiłku fizycznego. Ma ona również swój udział w produkcji kolagenu, który jest głównym budulcem tkanki łącznej. Powinno się ją łączyć z żelazem, ponieważ poprawia ona jego przyswajalność.

Witaminy z grupy B

Sportowcy mają większe zapotrzebowanie na witaminy z grupy B, ponieważ zapotrzebowanie na nie większa się wraz z zwiększoną większą ilością wysiłku fizycznego. Są to witaminy, które mają swoją rolę w metabolizmie białek, węglowodanów oraz tłuszczowych. Nie może ich zabraknąć w diecie sportowca, ponieważ biorą one udział w przemianach energetycznych w całym organizmie. Mają również znaczenie dla funkcjonowania układu nerwowego oraz systemu odpornościowego.

Wapń

To składnik, który wspomaga przewodzenie impulsów nerwowych. Ma również za zadanie poprawę pracy serca oraz zwiększa krzepliwość krwi. Jest to składnik odżywczy dla sportowców, ponieważ bierze udział w procesie skurczy i rozkurczy mięśni. Ponadto niedobór wapnia zwiększa podatność na łamliwość kości oraz inne kontuzje.

Czy witaminy dla sportowców są potrzebne?

Coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z suplementów diety. Robią to również sportowcy, jednak nie zawsze jest to potrzebne. Suplementy diety, czyli witaminy dla sportowców, maja działanie wspomagające. Nie mogą one zastąpić prawidłowo zbilansowanej diety. To świeże warzywa i owoce powinny być źródłem wszystkich witamin i minerałów, ponieważ naturalne składniki lepiej się wchłaniają do organizmu. Lepiej sięgać po nieprzetworzone, naturalne produkty, które są bezpieczne dla zdrowia. Sztuczne witaminy często zawierają w składzie wspomagacze, które w dużym natężeniu mogą być szkodliwe dla zdrowia. Wielu lekarzy alarmuje, że przyjmowanie suplementów diety nie jest konieczne i jeśli jest taka możliwość, to najlepiej z nich zrezygnować.

O czym musisz pamiętać przy wyborze witamin dla sportowców

Przed wybraniem witaminy, należy zapoznać się z jej składem. Witaminy dla sportowców powinny zawierać większe dawki składników odżywczych niż dla przeciętnej osoby dorosłej. Dawki te powinny być nawet trzykrotnie większe.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak wyeliminować cukier z diety? 8 kroków do ograniczenia spożycia cukru

Spalacze.plSierpień 16, 2018

Co jeść po i przed treningiem

KlaudiaSierpień 10, 2018

Cynk w diecie – jak działa, niedobory, źródła, wpływ na testosteron

Spalacze.plSierpień 7, 2018

Ocet jabłkowy na odchudzanie – jak działa i czy warto z niego korzystać?

Spalacze.plSierpień 6, 2018

Odchudzanie a dieta wegańska – co trzeba wiedzieć?

Spalacze.plSierpień 1, 2018

Co warto jeść latem? Sezonowe warzywa i owoce

Spalacze.plLipiec 27, 2018

Fermentowane produkty – dlaczego warto włączyć je do diety?

Spalacze.plLipiec 13, 2018

Żywność wysokoprzetworzona – dlaczego należy jej unikać?

Spalacze.plLipiec 10, 2018

Prosta zamiana: 10 zdrowszych odpowiedników popularnych produktów

Spalacze.plCzerwiec 2, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone