Dietetyczne przepisy

Właściwości i zastosowanie pietruszki

Właściwości i zastosowanie pietruszki

Niewiele osób zapytanych o ulubione warzywo wymienia na pierwszym miejscu pietruszkę. Zazwyczaj nie pojawia się ona nawet na dalszych pozycjach w tego typu rankingach. Niektórzy lubią zieloną nać tego warzywa, ale nie przepadają za białym korzeniem pietruszki. Istnieją również ludzie, u których sytuacja wygląda odwrotnie. Czy warto zmuszać się do jedzenia pietruszki, jeżeli się jej nie lubi? Bez wątpienia warto dowiedzieć się, jak uzyskać z niej smaczne potrawy, ponieważ zarówno korzeń jak i nać tego warzywa zawierają wiele cennych substancji.

Nać pietruszki

Nać pietruszki dostarcza duże ilości żelaza oraz witaminy C. Zawiera również beta-karoten, witaminę E i B9, magnez, potas, wapń, cynk, mangan, miedź i fosfor. Zielone liście tego warzywa pomagają w problemach z drogami moczowymi, poprawiają trawienie i wykazują działanie antyoksydacyjne. Ze względu na zawarte w nich żelazo są przydatne przy anemii. Co więcej, ich żucie odświeża oddech, o czym powinni pamiętać w szczególności palacze.

Korzeń pietruszki

Korzeń pietruszki zasługuje na uwagę ze względu na zawartość dużych ilości witamin z grupy B, wapnia, potasu i fosforu. Podobnie jak nać, korzeń pietruszki pomaga przy problemach z układem moczowym, ponieważ zwiększa ilość wydalanego moczu, pomaga w leczeniu stanów zapalnych nerek i pęcherza oraz ułatwia usuwanie kamieni. Duża ilość potasu sprawia, że jedzenie tego warzywa reguluje ciśnienie krwi i wspomaga układ nerwowy. W medycynie naturalnej korzeń pietruszki wykorzystuje się również przy zaburzeniach trawiennych, ponieważ redukuje on napięcie mięśni jelit i pobudza wydzielanie soku żołądkowego. Co więcej, wspomaga leczenie przewlekłego zapalenia trzustki i schorzeń wątroby. 100 g pietruszki zawiera tylko 36 kcal.

Odchudzający koktajl z pietruszki

Pierwsza propozycja jest przeznaczona głównie dla osób, które chcą pozbyć się nadmiernych kilogramów. Jedną z zalet koktajlu z pietruszki jest bardzo proste i szybkie przygotowanie. Potrzebne w tym celu składniki to pęczek świeżej naci, mały ogórek (można zastąpić zieloną papryką), cytryna oraz szklanka wody. Najpierw należy pokroić ogórka i zmiksować go w blenderze wraz z ogórkiem, a następnie dodać wyciśnięty z cytryny sok i wodę. Teraz wystarczy już tylko wymieszać wszystkie składniki i wypić świeżo przyrządzony koktajl. Dla uzyskania lepszych rezultatów zaleca się picie go na czczo przez pięć dni. Po upływie tego czasu można zrobić dziesięciodniową przerwę i ponownie zastosować kurację. Według zapewnień zwolenników tej metody odchudzania koktajl nie tylko wspomaga spalane kalorii, lecz także usuwa z organizmu toksyny i dostarcza cennych dla zdrowia składników odżywczych. Niektórzy twierdzą, że w ciągu pięciu dni można pozbyć się nawet 3,5 kg, ale warto pamiętać, że taki ubytek wagi w tak krótkim czasie nie jest dobry. Nie należy zatem łączyć picia koktajlu ze stosowaniem restrykcyjnej diety.

Koktajl regenerujący

Z naci pietruszki można przyrządzić także wiele innych koktajli. Osoby, które narzekają na brak energii powinny zaopatrzyć się w dużą garść pietruszki, pomarańczę, banana i kiwi. Po połączeniu tych składników w blenderze uzyskuje się bowiem koktajl dostarczający organizmowi witamin i minerałów, których niedobór może być przyczyną osłabienia.

Pesto z pietruszki

Chociaż pesto kojarzy się głównie z bazylią i rukolą, to można zastąpić je innymi warzywami, między innymi nacią pietruszki. Potrzeba do tego dużego pęczka natki, ząbka czosnku, trzech łyżek oliwy, płaskiej łyżki rozdrobnionych orzechów piniowych lub laskowych, czterech łyżek tartego parmezanu oraz szczypty soli i pieprzu. Przygotowanie pesto jest bardzo proste. Wystarczy rozdrobnić nać pietruszki w blenderze, dodać posiekany czosnek i pozostałe składniki, a następnie wymieszać całość. Taki sos idealnie komponuje się z makaronem, ale można połączyć go również z innymi produktami.

Koktajl z korzenia pietruszki

Istnieją również koktajle, do przygotowani których potrzebny jest korzeń pietruszki. W celu przygotowania zdrowego i smacznego napoju należy zgromadzić jedną dużą pietruszkę, gruszkę, sok z połowy cytryny i łyżeczkę miodu. Składniki należy połączyć ze sobą w blenderze. Jeżeli koktajl okaże się zbyt gęsty, to można rozcieńczyć go, dodając pół szklanki wody.

Kremowa zupa pietruszkowa

Nie wiele osób wie, że korzeń pietruszki można wykorzystać do przygotowania pysznej zupy. W tym celu należy zaopatrzyć się w około pół kg tego warzywa. Pozostałe składniki potrawy to gruszka, trzy szklanki bulionu warzywnego, szklanka mleka, łyżka oliwy, łyżka soku z cytryny oraz po szczypcie pieprzu, soli i cynamonu. Najpierw należy pokroić obrać pietruszkę i pokroić ją w kostkę, następnie podsmażyć na patelni, dodając szczyptę soli. Kolejny krok to obranie i pokornie gruszki oraz dodanie jej do pietruszki. Całość trzeba jeszcze chwilę podsmażyć, dodając po kolei cynamon i pieprz. Następnie pietruszki i gruszkę należy ugotować w bulionie, aż staną się miękkie, a na koniec dodać mleko i jeszcze chwilę pogotować wszystkie składniki. Gdy całość wystygnie wystarczy już tylko zblendować zupę i dodać sok z cytryny.

Sałatka z pietruszką i rodzynkami

Biorąc pod uwagę, że pietruszka jest warzywem, to wśród zawierających ją potraw nie może zabraknąć sałatek. Do przygotowania jednej z nich potrzebne są dwie pietruszki, jabłko, łyżka rodzynek, kubek jogurtu naturalnego, szczypta cynamonu i płaska łyżeczka cukru waniliowego. Pietruszkę i jabłko należy obrać i zetrzeć na tarce, a następnie wymieszać z jogurtem, cynamonem i cukrem waniliowym. Na koniec potrawę posypuje się rodzynkami.

Jak widać, zarówno nać jak i korzeń pietruszki są bardzo zdrowe i można je polecić osobom dbającym o szczupłą sylwetkę. Zastosowanie kulinarne tego warzywa jest dosyć szerokie, tak więc nie trzeba zniechęcać się do pietruszki, jeżeli nie lubi się jeść jej na surowo. Korzystając z odpowiednich przepisów można uzyskać jedzenie, które będzie smaczne, a jednocześnie lekkie i zdrowe.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyczne przepisy

More in Dietetyczne przepisy

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Spalacze.plKwiecień 11, 2018

Jak przygotować dietetyczne przyjęcie?

RedakcjaStyczeń 26, 2017

Seler naciowy: właściwości i sposoby wykorzystania

RedakcjaStyczeń 16, 2017

Dwa smaczne i lekkie dania ze szparagami

RedakcjaStyczeń 6, 2017

Bakłażan jako element diety redukcyjnej

RedakcjaGrudzień 8, 2016

Dietetyczne sosy

RedakcjaListopad 18, 2016

Rola omega 3 w odchudzaniu

RedakcjaPaździernik 3, 2016

Drugie śniadanie

RedakcjaWrzesień 30, 2016

Chlorella w kuchni

RedakcjaWrzesień 29, 2016

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone