Dietetyka i zdrowe odżywianie

8 najważniejszych ziół adaptogennych i ich wpływ na redukcje stresu

8 najważniejszych ziół adaptogennych i ich wpływ na redukcje stresu

Niepokój, odrętwienie, zmęczenie i bezsenność mogą wydawać się związane z dzisiejszym tempem życia i wszechogarniającym stresem, ale tak naprawdę, ludzie od zawsze mierzyli się z tymi problemami. Kilka tysięcy lat temu, nasi przodkowie musieli mierzyć się z tygrysem szablozębnym, my natomiast jesteśmy narażeni na atak szalonego szefa, który potrafi nas zrównać z ziemią. Żyjemy w tych samych ciałach, co nasi zamieszkujący jaskinie przodkowie, a te prymitywne ciała reagują na stres produkując hormony, które powodują stymulację nadnerczy i współczulnego układu nerwowego – jak również przyspieszenie oddychania, podwyższenie ciśnienia krwi, poziomu cukru we krwi i częstotliwości akcji serca.

Przy ostrym, ale krótkotrwałym, stresie organizm szybko wraca do normy. Ale jeśli stres się przedłuża, skutki mogą być szkodliwe, powodować podwyższone stężenie cholesterolu, wrzody żołądka i cukrzycę. Ziołowe adaptogeny, często nazywane „ziołami tonizującymi”, mogą pomóc w obronie przed chronicznym stresem i jego szkodliwym działaniem na organizm. Są bezpieczne, nietoksyczne i mają uogólniony, normalizujący, równoważący wpływ na organizm – te zioła nie tylko pomagają ciału radzić sobie ze stresem, ale także zwiększają odporność, zwalczają zmęczenie, wzmacniają i wspierają rozwój i regenerację mięśni. „Uważamy, że adaptogeny należą do najważniejszej klasy ziół wykorzystywanych w celu poprawy zdrowia” – mówi Roy Upton, dyrektor wykonawczy American Herbal Pharmacopoeia.

Oto niektóre z najbardziej popularnych ziół adaptogennych:

Rhodiola rosea

Przez wieki, mieszkańcy Syberii używali rhodiola, znanej również jako złoty korzeń lub korzeń arktyczny, aby przeżyć w mroźnym i nieprzyjaznym środowisku. W tradycyjnej  medycynie ludowej w Chinach, Serbii, Skandynawii i na Ukrainie od stuleci stosuje się herbatę z rhodiola w celu łagodzenia stresu i niwelowania fizycznego zmęczenia.

Przekazy ludowe i nowoczesne badania mówią nam, że rhodiola wspiera system nerwowy, odporność, wydolność fizyczną, witalność, pamięć i sprawność seksualną, a nawet może wydłużyć żywotność. Niedawne badania wykazały, że ekstrakt z korzenia rhodiola przynosi korzyści dla sprawności fizycznej, zmęczenia psychicznego i testów koordynacyjnych dla uczniów podczas stresujących badań.

Szwedzcy naukowcy z Instytutu Ziołolecznictwa i ich rosyjscy koledzy porównali 180 elitarnych rosyjskich kadetów przed i po rutynowym nocnym dyżurze. Ci, którzy przyjmowali niską do średniej dawkę rhodioli, wypadli znacznie lepiej niż ci, którzy przyjmowali placebo lub nic. Standaryzowane preparaty są powszechnie stosowane w dawkach 100-300 mg, jeden do trzech razy dziennie.

Ashwagandha

Ajurwedyjski ziołolecznictwo używa ashwagandha do radzenia sobie z osłabieniem i wyczerpaniem, utratą pamięci, chorobami nerwowymi, kaszlem, niedokrwistością i bezsennością, ponieważ odżywia ona nasze ciało i reguluje procesy metaboliczne.

Według Michaela Tierra, autora wielu książek na temat ziołolecznictwa, „Ashwagandha jest szeroko uznawana przez lekarzy ajurwedyjskich jako najważniejsze i najcenniejsze zioło zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. Jest dobre do leczenia wszystkich deficytów i niedoborów. Wspiera zdrowie i dobrze wpływa na libido. Jednocześnie nie działa jak stymulant. ”

Ashwagandha wykazuje aktywność przeciwutleniającą w mózgu, co może pomóc wyjaśnić jej działanie, w tym zgłaszane korzyści antystresowe, immunomodulujące, przeciwzapalne, wzmacniające funkcje poznawcze i przeciwstarzeniowe. Typowa dawka to około gram dziennie, można ją przyjmować bezpiecznie przez wiele lat.

Święta bazylia

Skromna mała roślina ogrodowa, święta bazylia, aka tulsi, odgrywa główną rolę w medycynie ludowej Azji Południowej.

O wiele bardziej ostra niż bazylia pesto, święta bazylia ma gorzki smak i większe liście. Oprócz swoich właściwości przeciwzapalnych, uważa się, że tulsi ma korzyści adaptogenne, a współczesne badania potwierdzają, że chroni przed uszkodzeniami komórek spowodowanymi stresem.

Trwają badania nad wpływem świętej bazylii na cukrzycę. Najnowsze badania dowodzą, że ma ona właściwości normalizujące zarówno poziom cukru we krwi, jak i tłuszcze we krwi, w tym cholesterol i trójglicerydy.

W kontrolowanym badaniu krzyżowym wykazano znaczną redukcję poziomu cukru we krwi (17,6%) wśród osób przyjmujących to zioło. Niedawne badania wykazały, że wyciąg z tulsi znacznie obniża poziom glukozy we krwi na czczo. Badania pokazują również, że tulsi jest przeciwutleniaczem – co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę wysoką zawartość flawonoidów. Tradycyjnie tulsi jest podawana jako herbata, ale można ją również przyjmować w postaci kapsułek lub syropu.

Schisandra (cytryniec chiński)

Tradycyjna medycyna rosyjska i chińska od dawna stosuje schizandrę do zwiększania wytrzymałości. „Schisandra ma specyficzną i potężną zdolność wspomagania nadnerczy, zmniejszając negatywny wpływ stresu na organizm. Dla tych, którzy żyją typowo wysokowydajnym, niedożywionym i niedostatecznie wypoczętym zachodnim stylem życia, jest idealna „, mówi Upton.

Sportowcy używają schisandry, aby zwiększyć wytrzymałość i walczyć ze zmęczeniem. Liczne badania na zwierzętach i ludziach wykazały, że schisandra może pomóc zwiększyć wytrzymałość i szybkość, a także poprawić koncentrację. Jeden z niedawno opublikowanych artykułów donosił, że ten słynny owoc jeszcze poprawił poziom cukru we krwi i poziom testosteronu podczas intensywnych ćwiczeń fizycznych. Inne badanie wykazało, że schisandra zwiększała wydolność wysiłkową poprzez obniżanie akumulacji mleczanu w tkankach. Pamiętaj, że najlepsze efekty osiąga się przy regularnym stosowaniu przez dłuższy czas.

Żeń-szeń

Żeń-szeń; to dobrze znane, ale często niedoceniane zioło. W badaniach na ludziach wielokrotnie wykazano, że daje ono efekt antystresowy; poprawia sprawność fizyczną i psychiczną, pamięć i czas reakcji oraz pozytywnie wpływa na nastrój. Żeń-szeń zwiększa fizyczną zdolność do pracy u ludzi na wiele sposobów, w tym stymulowanie ośrodkowego układu nerwowego, obniżanie ciśnienia krwi i poziomu glukozy, gdy są wysokie, i podnoszenie ich, gdy są niskie. Azjatycki żeń-szeń przetestowano niedawno wśród 232 przewlekle zmęczonych osób. Biorący suplement odnotowali zwiększoną witalność, lepszą koncentrację i mniej lęku.

Podwójnie ślepe badanie testowało wpływ żeń-szenia na czas reakcji podczas ćwiczeń. Piętnastu 19-letnich piłkarzy ćwiczyło, aż do wyczerpania. Żeń-szeń poprawił czas reakcji w spoczynku i podczas ćwiczeń oraz poprawił sprawność psychomotoryczną podczas ćwiczeń bez wpływu na wydolność wysiłkową.

Niedawno koreańscy naukowcy zbadali, czy wyciąg z żeń-szenia wpłynie na wywołane wysiłkiem uszkodzenie mięśni i reakcje zapalne. Osiemnastu studentów college’u wzięło żeń-szeń lub placebo, a następnie wykonało zadanie o dużej intensywności. U osób, które przyjmowały żeń-szeń znacznie zmniejszyły się wskaźniki zapalenia podczas okresu rekonwalescencji, a poziom glukozy i insuliny w osoczu znacznie się zmniejszył. Wyniki te sugerują, że żeń-szeń może zmniejszyć uszkodzenie mięśni wywołane wysiłkiem fizycznym i reakcje zapalne.

Żeń-szeń jest ogólnie wskazany do codziennego, konsekwentnego stosowania w umiarkowanych dawkach. „Żeń-szeń i inne leki adaptogenne najlepiej działają po 1-3 miesiącach umiarkowanego stosowania poprzez regulację poziomu hormonów i innych funkcji biologicznych w celu ochrony przed szkodliwym działaniem chronicznego stresu”, mówi zielarz Christopher Hobbs, autor książki The Ginsengs.

Eleuthero

Praktycy tradycyjnej medycyny chińskiej od ponad 2000 lat zalecają eleuthero (znany również jako żeń-szeń syberyjski), aby zwiększyć energię i witalność. A współczesna nauka ujawniła, że ​​ziele jest  skarbnicą dobroczynnych składników.

W niedawno opublikowanym przeglądzie wskazano, że na całym świecie przeprowadzono wiele badań chemicznych, farmakologicznych i klinicznych dotyczących eleuthero, a znaczące eksperymenty farmakologiczne przekonująco wykazały, że korzeń ma działanie antystresowe, przeciwzapalne i chroniące wątrobę. Artykuł w Journal of Ethnopharmacology stwierdził, że aktywne składniki, eleutherosides, pomagają złagodzić fizyczne i psychiczne zmęczenie. W jednym z badań nalewka z eleuthero spowodowała spadek krzepliwości krwi wywołany intensywną aktywnością fizyczną, a zioło zwiększyło pojemność energetyczną i zdolności regeneracyjne wśród sportowców.

Norma dotycząca europejskich zastosowań ziołowych, wymienia eleuthero jako „tonik do ożywienia i wzmocnienia w okresach zmęczenia i osłabienia lub zmniejszania zdolności do pracy i koncentracji, także podczas rekonwalescencji”.

Cordyceps

W 1993 roku chińskie sportsmenki  pobiły dziewięć rekordów świata. Żadna z nich nie zajmowała wcześniej wysokich pozycji w rankingach sportowych. Ich sekret? Cordyceps, chiński lek ziołowy.

Cordyceps jest jedną z najbardziej niezwykłych substancji występujących w medycynie. Grzyb rośnie na larwach gąsienic ćmy. Grzyb absorbuje tuszę owada, powoli przekształcając miąższ w materiał grzybowy. Produkt końcowy to grzybopodobna konstrukcja w kształcie owada. Ta forma grzyba występuje tylko w trudnych warunkach atmosferycznych na dużych wysokościach w południowo-zachodnich Chinach, Nepalu, Tybecie i odizolowanych miejscach w Norwegii, Finlandii i Szwecji. Dziki cordyceps jest rzadki i niezwykle drogi. Źródłem grzybów leczniczych w najnowocześniejszych suplementach jest grzybnia uprawiana w kontrolowanym środowisku, na soi lub podobnym źródle odżywczym, dzięki czemu lek staje się bardziej dostępny i znacznie tańszy.

W tradycyjnej medycynie chińskiej cordyceps był używany od około 1500 lat. Jest klasyfikowany jako zioło prozdrowotne z wszystkimi typowymi cechami adaptogennymi.

Cordyceps zawdzięcza swoją sławę zdoloności do podnoszenia wytrzymałości. Na przykład zdolność myszy do pływania  wydłużyła się z 75 do 90 minut po przyjęciu przez nie cordycepsu. Zmniejsza również stres wywołany wysokim poziomem cholesterolu u szczurów. Zostało to potwierdzone w badaniu opublikowanym w Journal of Ethnopharmacology, gdzie cordyceps ponownie wydłużył czas pływania, przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu odpadów toksycznych ćwiczeń fizycznych. U ludzi wykazano, że cordyceps redukuje zmęczenie, zawroty głowy, zwiększa tolerancje na zimno, redukuje szum w uszach, częste oddawanie moczu w nocy, podnosi libido i poprawia funkcje poznawcze u osób w podeszłym wieku (przy dawce 3 gramów na dobę).

Cordyceps ma bezsprzecznie wiele zalet. Osoby cierpiące na schorzenia sercowo-naczyniowe powinny rozważyć włączenie go do swojej rutyny suplementacyjnej. Obniżył on poziom cholesterolu u zwierząt karmionych dietą wzbogaconą w cholesterol w badaniu koreańskim. Dzienna dawka 3-4 g poprawiła jakość życia w badaniu 64 pacjentów z przewlekłą niewydolnością serca. Chińscy naukowcy twierdzą, że grzybnia obniża poziom cukru we krwi i zwiększa wrażliwość na insulinę. W chińskich badaniach szczury biorące grzyby miały mniej uszkodzeń wątroby i późniejszego zwłóknienia po ekspozycji na toksynę.

Cordyceps jest również silnie związany ze zwiększoną aktywnością seksualną. Badania in vitro wykazały, że cordyceps zwiększa 17-beta-estradiol, rodzaj estrogenu, który jest niezbędny dla zachowania prawidłowej płodności. U zwierząt znacząco stymulowało produkcję testosteronu.

Większość lekarzy zaleca przyjmowanie 2-3 gramów dziennie podczas posiłków, chociaż chińskie dawki wynoszą 3-12 gramów dziennie. Może upłynąć jeden lub dwa miesiące, zanim zauważysz korzyści z cordyceps.

Lukrecja

Bogaty w saponiny, jak i flawonoidy, korzeń lukrecji działa przeciwzapalnie. Struktura saponin przypomina hormony nadnerczy. Zioło to poprawia również funkcjonowanie układu odpornościowego. Dodatkowo, lukrecja jest silnym ziołem wątrobianym, wspomagającym rolę wątroby w równowadze hormonalnej.

Zioło to jest powszechnie stosowane w ajurwedzie, aby poprawić wzrok, siłę, potencję seksualną i libido. Podobnie jak wiele adaptogenów, uważa się, że wzmacnia działanie innych ziół, dlatego właśnie lukrecja jest powszechnie stosowana w formułach mieszanych. Ogólnie zalecana dawka to 500 mg na dobę.

Korzyści adaptogenów:

  • Optymalny poziom cukru we krwi,
  • Przeciwutleniacz, hamuje wolne rodniki,
  • Ochrona wątroby,
  • Lepsza zdolność do przetwarzania toksyn,
  • Zmniejszenie apetytu na alkohol i cukier,
  • Poprawiona odporność, zwiększona produkcja przeciwciał,
  • Zwiększona wydajność energetyczna i fizyczna,
  • Zwiększona wytrzymałość, motywacja i produktywność,
  • Poprawiają napięcie i siłę mięśni,
  • Szybsza rekonwalescencja,
  • Poprawione funkcje poznawcze,
  • Zredukowany niepokój,
  • Lepszy sen,
  • Poprawiona percepcja kolorów, wzrok i słuch,
  • Ustabilizowany nastrój,
  • Długowieczność,
  • Zwiększona asymilacja białka.

Warto stosować adaptogeny jeśli cierpisz na:

  • Astmę,
  • Choroby układu krążenia (dusznica bolesna, nadciśnienie),
  • Przeziębienie i grypa,
  • Depresja,
  • Cukrzyca,
  • Bóle głowy,
  • Choroby przeciwzakrzepowe,
  • Zespół jelita drażliwego,
  • Objawy menstruacyjne (obfite krwawienie, PMS),
  • Reumatoidalne zapalenie stawów,
  • Choroby wrzodziejące (zapalenie żołądka, zapalenie jelita grubego),
Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy warto jeść truskawki?

KlaudiaCzerwiec 11, 2019

Co trzeba jeść podczas długiego i krótkiego treningu?

KlaudiaCzerwiec 10, 2019

Co jeść, by  przybrać  na wadze?

KlaudiaCzerwiec 8, 2019

Len – właściwości, zastosowanie i wartości

MonikaMaj 26, 2019

Bób – działanie i właściwości

MonikaMaj 25, 2019

Skrobia – gdzie występuje i jakie ma właściwości?

MonikaMaj 24, 2019

Białka jaj – aminokwasy dla sportowców

MonikaMaj 24, 2019

Mleko sojowe – skład, wartości i zastosowanie

MonikaMaj 23, 2019

Gluten- kiedy jest szkodliwy dla zdrowia?

MonikaMaj 23, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone