Dietetyka i zdrowe odżywianie

Alkohol w diecie sportowca

Alkohol w diecie sportowca

Dieta dla osób aktywnych fizycznie i doświadczonych sportowców różni się pod wieloma względami od zwykłe codziennej diety. Składniki odżywcze powinny być dostarczane do organizmu w większych stężeniach, ponieważ przez wysiłek fizyczny zwiększa się nasze zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Konieczne jest również unikanie niektórych składników w dni treningowe. Czy alkohol jest jednym z tych składników? Czy w diecie sportowca może pojawić się alkohol?

Alkohol – jak wpływa na organizm człowieka

Na początek warto zaznaczyć sobie, jak alkohol wpływa na organizm człowieka. Napoje alkoholowe składają się w dużej części z etanolu, a  jest to jedna z najpopularniejszych używek. Na organizm działają one niemal tak silnie, jak środki odurzające. Jeśli pijemy je w dużych ilościach mogą doprowadzić do wielu niekorzystnych zmian zachodzących w naszym organizmie.

Jak alkohol wpływa na syntezę białek?

Białka w diecie sportowca są jednym z ważniejszych składników budulcowych. Ich zdaniem jest regeneracja i rozbudowa masy mięśniowej. W diecie sportowca koniecznie powinny pojawić się białka różnego rodzaju. Jeśli dobrze zbilansowana dieta nie jest wystarczająca, to możemy rozpocząć dodatkową suplementację odżywkami białkowymi. Jeśli w organizmie po spożyciu białek wypijemy alkohol, to procesy regeneracyjne zostaną znacząco spowolnione, a synteza białek zaburzona. To działanie alkoholu na organizm sportowca może przyczynić się do osłabienia układu mięśniowego oraz zwiększyć ryzyko kontuzji. Słaba regeneracja po alkoholu, to fakt, który został potwierdzony przez badania.

Nawadnianie, a alkohol

Jak wiadomo organizm podczas wysiłku fizycznego potrzebuje większe ilości płynów, ponieważ wypaca wodę, kiedy temperatura ciała zaczyna się podnosić. Konieczne jest więc prawidłowe nawadnianie organizmu. Przeciętny człowiek, który jest umiarkowanie aktywny fizycznie powinien wypić około 2 litrów płynów dziennie. Sportowcy powinny pić przynajmniej 3 litry płynów dziennie. Jeśli jednak w naszej codziennej diecie znajdzie się miejsce dla alkoholu, to nawadnianie może okazać się problemem, ponieważ alkohol powoduje, że wydalamy więcej moczu, czyli płynów z organizmu. Jest tak, ponieważ napoje alkoholowe mają wpływ na pracę układu hormonalnego i sprawiają, że organizm wydziela hormon diuretyczny w nieprawidłowych stężeniach.

Alkohol – jaki ma wpływ na kontuzję

Sportowcy i osoby aktywne fizycznie są szczególnie narażone na kontuzje. Podczas treningów mięśnie i stawy wystawione są na długotrwały i intensywny wysiłek, więc zwiększa się ryzyko urazów. Powrót do zdrowia nie jest łatwy i mięśnie potrzebują prawidłowego odżywienia, by móc się regenerować. Jednak spożywanie w czasie rekonwalescencji napojów alkoholowych może doprowadzić do spowolnienia procesów regeneracyjnych, a nawet do ich zahamowania. Długotrwałe leczenie jest uciążliwe, ale brak postępów w regeneracji może doprowadzić do zaostrzenia się kontuzji.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ferrytyna- za co jest odpowiedzialna, co powoduje, co w sytuacji jej nadmiaru, a co z jej niedoborem?

SylwiaMaj 29, 2020

Jak jeść tanio i zdrowo – czy  to możliwe?

MonikaMaj 22, 2020

Migdały – czemu warto jeść?

MonikaKwiecień 14, 2020

Jak wyeliminować cukier z diety? 8 kroków do ograniczenia spożycia cukru

Spalacze.plKwiecień 10, 2020

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plKwiecień 9, 2020

Odchudzanie – czy możemy to zrobić bez diety i ćwiczeń?

SylwiaMarzec 31, 2020

Wzmocnienie odporności  – co stosować

SylwiaMarzec 27, 2020

Czy probiotyki mogą pomóc w chudnięciu?

SylwiaMarzec 20, 2020

Jak wzmocnić układ odpornościowy w czasie walki z koronawirusem (COVID-19)?

SylwiaMarzec 18, 2020

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone