Dietetyka i zdrowe odżywianie

Alkohol w diecie sportowca

Alkohol w diecie sportowca

Dieta dla osób aktywnych fizycznie i doświadczonych sportowców różni się pod wieloma względami od zwykłej codziennej diety. Składniki odżywcze powinny być dostarczane do organizmu w większych stężeniach, ponieważ przez wysiłek fizyczny zwiększa się nasze zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Konieczne jest również unikanie niektórych składników w dni treningowe. Czy alkohol jest jednym z tych składników? Czy w diecie sportowca może pojawić się alkohol?

Alkohol – jak wpływa na organizm człowieka

Na początek warto zaznaczyć sobie, jak alkohol wpływa na organizm człowieka. Napoje alkoholowe składają się w dużej części z etanolu, a  jest to jedna z najpopularniejszych używek. Na organizm działają one niemal tak silnie, jak środki odurzające. Jeśli pijemy je w dużych ilościach, mogą doprowadzić do wielu niekorzystnych zmian zachodzących w naszym organizmie.

Jak alkohol wpływa na syntezę białek?

Białka w diecie sportowca są jednym z ważniejszych składników budulcowych. Ich zdaniem jest regeneracja i rozbudowa masy mięśniowej. W diecie sportowca koniecznie powinny pojawić się białka różnego rodzaju. Jeśli dobrze zbilansowana dieta nie jest wystarczająca, to możemy rozpocząć dodatkową suplementację odżywkami białkowymi. Jeśli w organizmie po spożyciu białek wypijemy alkohol, to procesy regeneracyjne zostaną znacząco spowolnione, a synteza białek zaburzona. To działanie alkoholu na organizm sportowca może przyczynić się do osłabienia układu mięśniowego oraz zwiększyć ryzyko kontuzji. Słaba regeneracja po alkoholu to fakt, który został potwierdzony przez badania.

Nawadnianie, a alkohol

Jak wiadomo organizm podczas wysiłku fizycznego, potrzebuje większe ilości płynów, ponieważ wypaca wodę, kiedy temperatura ciała zaczyna się podnosić. Konieczne jest więc prawidłowe nawadnianie organizmu. Przeciętny człowiek, który jest umiarkowanie aktywny fizycznie, powinien wypić około 2 litrów płynów dziennie. Sportowcy powinny pić przynajmniej 3 litry płynów dziennie. Jeśli jednak w naszej codziennej diecie znajdzie się miejsce dla alkoholu, to nawadnianie może okazać się problemem, ponieważ alkohol powoduje, że wydalamy więcej moczu, czyli płynów z organizmu. Jest tak, ponieważ napoje alkoholowe mają wpływ na pracę układu hormonalnego i sprawiają, że organizm wydziela hormon diuretyczny w nieprawidłowych stężeniach.

Alkohol – jaki ma wpływ na kontuzję

Sportowcy i osoby aktywne fizycznie są szczególnie narażone na kontuzje. Podczas treningów mięśnie i stawy wystawione są na długotrwały i intensywny wysiłek, więc zwiększa się ryzyko urazów. Powrót do zdrowia nie jest łatwy i mięśnie potrzebują prawidłowego odżywienia, by móc się regenerować. Jednak spożywanie w czasie rekonwalescencji napojów alkoholowych może doprowadzić do spowolnienia procesów regeneracyjnych, a nawet do ich zahamowania. Długotrwałe leczenie jest uciążliwe, ale brak postępów w regeneracji może doprowadzić do zaostrzenia się kontuzji.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone