Dietetyka i zdrowe odżywianie

Awitaminoza – co robić, jeśli witamin w naszym organizmie jest za mało?

Awitaminoza – co robić, jeśli witamin w naszym organizmie jest za mało?

Od dziecka słyszymy jak ważną rolę w naszym życiu odgrywają witaminy. Jedzmy dużo warzyw i owoców bo przecież są one głównym źródłem witamin. Czy jednak tak naprawdę zdajemy sobie sprawę z tego, czym owe witaminy tak naprawdę są i jaką odgrywają w naszym życiu rolę? Co robić jeśli w organizmie mamy ich niedobory?

 

Witaminy to związki chemiczne, różniące się między sobą budową chemiczną i funkcjami. Jedne rozpuszczalne są w wodzie, inne w tłuszczach. Każdy z produktów, które spożywamy w mniejszym lub większym stopniu odpowiednią ilość witamin posiada. Każdy z nas w zależności od masy ciała i sposobu bycia potrzebuje określonej ilości witamin, które wpływają znacząco niemal na wszystkie funkcje życiowe, na witalność, na siłę, samopoczucie i ogólny prawidłowy rozwój naszego organizmu.

Wydaje się, że skoro wszędzie te witaminy są, to jak można mówić o ich niedoborze, prawda? Badania jednak pokazują, że można. Aby bowiem zapewnić organizmowi odpowiednią ich ilość trzeba przede wszystkim postawić na zdrową, zbilansowaną i w pełni odpowiednią dietę, a niestety żyjąc w czasach ciągłego pośpiechu nie zawsze jesteśmy w stanie to właśnie osiągnąć. Stan, w którym występuje deplecja witamin w organizmie nazywamy awitaminozą, zaś taki, w którym niedobór dotyczy jednej lub więcej witamin- hipowitaminozą.

O ile w przypadku niedoboru jednej z witamin nie mamy dużych powodów do niepokoju, o tyle w przypadku awitaminozy już tak. Jakie są więc jej przyczyny, jak ją rozpoznać i jak leczyć?

Przyczyny:

Jeśli nie ma w organizmie określonej witaminy to znaczy że nie ma jej w dostatecznej ilości w naszej diecie lub nie spożywamy jej w ogóle. Wyjątek stanowi witamina D, której w pożywieniu są śladowe ilości dlatego też tak ważna jest suplementacja, jak również i kąpiele słoneczne. Zdarza się tak, że możemy mieć problem z zaburzeniem wchłaniania, co szczególnie dotyczy witaminy B12 czy na przykład  z niewłaściwą produkcją jak w przypadku biotyny, którą wytwarzamy sami. W większości przypadków odpowiednia dieta, w której przestrzegamy dostarczania w odpowiednich dawkach witamin, a do tego ekspozycja na słońce w przypadku witaminy D są podstawami, byśmy z niedoborem ich w naszym organizmie nie mieli do czynienia.

Objawy:

Nie można mówić o konkretnych objawach awitaminozy, gdyż niedobór wielu witamin staje się już chorobą, która może być związana z niewłaściwym funkcjonowaniem całego niemal ciała. Poszczególne jednak witaminy odpowiedzialne są za konkretne funkcje i w związku z tym można zaobserwować określone objawy. I tak:

– niedobór witaminy A, D, E i K przyczynia się do zaburzeń wzroku, do problemów z płodnością i z krzepliwością krwi, jak również i z mineralizacją kości.

-niedobór witaminy B1, B2, PP, kwasu pantotenowego, B6, H, kwasu foliowego, B12 i C przyczynia się do powstawania licznych zaburzeń neurologicznych, do problemów ze skórą, zaburzeń czucia, a także do zmniejszenia witalności, ciągłego zmęczenia i osłabienia organizmu. Często pękają kąciki ust, zwiększa się wydzielanie z gruczołów łojowych, pojawia się anemia. Najlepiej w tym przypadku przyjmować kompleks witamin z grupy B.

Leczenie, a skutki nieleczenia

Podstawą jest stosowanie odpowiedniej diety bogatej w poszczególne witaminy, a także stosowanie suplementów, które wyrównają niedobory powstałe w organizmie. W przypadku, gdy to nie pomaga przyczyny mogą tkwić w występowaniu jakiegoś zaburzenia lub choroby, a wtedy należy rozpocząć określoną diagnostykę, dzięki której znajdzie się przyczynę danego stanu rzeczy.  Jeśli problem zbagatelizujemy nasz organizm nie będzie w stanie zbyt długo już funkcjonować prawidłowo. Awitaminoza prowadzi do poważnych chorób, do utraty zdrowia, a nawet i życia.

Witaminy to podstawa! Musimy pamiętać o tym, aby na nie stawiać wybierając dietę zdrową, zbilansowaną i pełnowartościową. I niezależnie od tego, czy mówimy o dziecku, osobie starszej, czy takiej w kwiecie wieku, w każdym przypadku niezbędne jest dbanie o swoje ciało i właśnie zwracanie uwagi na to, co jemy i jak jemy. Jeśli pojawia się problem nie bagatelizujmy go, ale przebadajmy się, a z pewnością będziemy żyć w pełnym zdrowiu, dobrej kondycji i świetnym samopoczuciu.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone