Dietetyka i zdrowe odżywianie

Białka jaj – aminokwasy dla sportowców

Białka jaj – aminokwasy dla sportowców

Białko jest jednym z ważniejszych składników w diecie każdego człowieka. Jednym ze źródeł wartościowego białka, są jajka. Okazuje się, że już jedno jajko pokrywa niemal połowę dziennego zapotrzebowania dorosłego mężczyzny na białko. Jajko w dwunastu procentach składa się z białka. A dodatkowo zawiera wiele witamin i minerałów. W większości składa się ono z wody, ale ma również wiele tłuszczu. To w żółtku znajduje się więcej białka, dlatego jego ono jego jednym z głównych źródeł.

Surowe jajko, czy po obróbce?

Nie powinno się spożywać surowych jaj, ponieważ są one ciężkostrawne dla naszego układu pokarmowego. Dodatkowo częste spożywanie surowych jaj może doprowadzić do niedoboru witaminy H. A przez to pojawić się może problem ze:

  • Zmianami skórnymi,
  • Zapaleniem jelit,
  • Niestrawnościami,
  • Wypadaniem włosów,
  • Złym

Znacznie lepiej sięgać po jajka po obróbce termicznej. Dzięki temu ich spożywanie jest bezpieczne, a temperatura nie wpływa w żaden sposób na walory smakowe, czy na wartości odżywcze tego składnika.

Nie tylko białko

Poza tym, że jajko dostarcza do organizmu wysokie stężenia białek, które pełnią wysoką funkcję bioaktywną, to jest to składnik, który daje wiele dobrego dla naszego zdrowia. Jajka wpływają na organizm człowieka na wielu poziomach. W tym składniku znajduje się wiele związków, które wykazują działanie przeciwwirusowe, a także antybakteryjne. Dodatkowo jajka są wzbogacone o składniki, które mają chronić je przed zepsuciem, a dzięki temu składnikowi możemy jeść jaja na miękko. Tego rodzaju substancje są izolowane z jajek i wykorzystuje się je do produkcji leków.

Białko w proszku

Białko pozyskiwane z jaj wykorzystywane jest w cukiernictwie, a także  przemyśle farmaceutycznym. Stosuje się je zamiast świeżych białek. Ich zaletą jest to, że mają one dużą stabilność, a dodatkowo mają długi termin przydatności. Najczęściej dodaje się je do ciast, a także gotowych wyrobów garmażeryjnych. Dodatkowo są one stosowane przy produkcji odżywek białkowych dla sportowców. Zaleca się ich stosowanie u osób, których celem treningowym, jest zwiększenie swojej masy mięśniowej. Dzięki temu, że białka jaj mają w sobie mało tłuszczu, nie przyczyniają się do podnoszenia poziomu cholesterolu. Niestety u niektórych osób może występować galeria na jajka. Warto jednak pamiętać, że białko jak jest zaliczane do pełnowartościowych, a więc dostarcza do organizmu cały zestaw aminokwasów egzogennych, których organizm człowieka nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć.

Warto wybierać odżywki białkowe z białka jaj, ponieważ mają one wysoki profil aminokwasowy, a więc mają silne działanie anaboliczne i antykataboliczne. Dzięki temu wspomagają budowę beztłuszczowej masy mięśniowej i hamują rozpad mięśni.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Zastosowanie awokado

KlaudiaCzerwiec 18, 2019

Odchudzanie a dieta wegańska – co trzeba wiedzieć?

Spalacze.plCzerwiec 17, 2019

Niedokrwistość związana z niedoborem żelaza. Jakie są objawy, jakie skutki, jak leczyć?

SylwiaCzerwiec 15, 2019

Czy warto jeść truskawki?

KlaudiaCzerwiec 11, 2019

Co trzeba jeść podczas długiego i krótkiego treningu?

KlaudiaCzerwiec 10, 2019

Co jeść, by  przybrać  na wadze?

KlaudiaCzerwiec 8, 2019

Len – właściwości, zastosowanie i wartości

MonikaMaj 26, 2019

Bób – działanie i właściwości

MonikaMaj 25, 2019

Skrobia – gdzie występuje i jakie ma właściwości?

MonikaMaj 24, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone