Dietetyka i zdrowe odżywianie

Białko sojowe – zastosowanie w diecie i w suplementacji

Białko sojowe – zastosowanie w diecie i w suplementacji

Nie ma wątpliwości co do tego, że białko jest kluczowym elementem diety każdego człowieka. Jest to budulec, bez którego niemożliwe byłoby przeprowadzenie procesów rozwoju i wzrostu komórek. Za białka wartościowe najczęściej uznaje się białka pochodzenia zwierzęcego. Jednak co mają robić osoby, które są na diecie wegetariańskiej i wegańskiej? Przecież one nie mogą zrezygnować z jedzenia białka. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Rozwiązaniem są oczywiście rośliny strączkowe. Jedną z nich jest soja. Wielu specjalistów, jest zdania, że to właśnie ta roślina dorównuje składowi i jakości białku pochodzenia zwierzęcego, jednak czy to możliwe?

Soja jakie są wymagania jej uprawy?

Soja w największych ilościach jest produkowana na terenach Stanów Zjednoczonych. Mniejsze, ale nie mniej istotne uprawy tej rośliny, istnieją na terenie naszego kraju. W tym klimacie dają one wiele owoców, które mają bogaty skład odżywczy. Soja zawiera w sobie wiele składników odżywczych, a także ma niepowtarzalny smak. Jeżeli chodzi o wymagania, to soja jest rośliną wymagającą. Najlepiej rozwija się na ziemiach przepuszczalnych, a także dobrze napowietrzonych. Dobrze rozwija się również na glebach gliniastych, a także brunatnych i czarnych. Nie powinno się jej uprawiać na ziemiach kwaśnych, które są zbite i mają cienką warstwę próchnicy.

Wartości odżywcze soi

Rośliny strączkowe są niezwykle wartościowe, ale to soja wyróżnia się spośród nich najbardziej. Jest to roślina bogata w białko roślinne. W jej stu gramach znajduje się około czterdziestu procent białka, a dwadzieścia procent tłuszczu. W jej składzie większość tłuszczy to kwasy tłuszczowe, a przez to jest ona nazywana rośliną wysokoenergetyczną. Dodatkowo nasiona soi są bogate w składniki odżywcze, takie jak:

Soja jest uznawana za roślinę wartościową. Znajdują się w niej cenne aminokwasy, które są potrzebne każdemu człowiekowi. Dodatkowo jest to roślina, która jest dobrze przyjmowana i tolerowana przez układ pokarmowy. Nie wiele osób zdaje sobie sprawę, ale białko sojowe, ma dużą zawartość lizyny w porównaniu do innych białek roślinnych. Niestety ta wartość odżywcza obniża stężenie metioniny. To właśnie dlatego do odzywek białkowych, bardzo często dodaje się metioninę. Ma to na celu zwiększyć wartość odżywczą białka sojowego.

Bardzo często białko sojowe, jest porównywane do białka serwatkowego, czyli tego, które zostaje uzyskiwane z mleka krowiego. Jednak białka te różnią się od siebie pod wieloma względami. Pierwszą różnicą jest zawartość białka biologicznego. Białko sojowe charakteryzuje się niższą wartością biologiczną, przez co organizm słabiej je wykorzystuje.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone