Dietetyka i zdrowe odżywianie

Błonnik – jaką rolę odgrywa w odchudzaniu?

Błonnik – jaką rolę odgrywa w odchudzaniu?

O błonniku usłyszymy w reklamach telewizyjnych, przeczytamy w Internecie oraz dowiemy się z informacji na opakowaniu, że dany produkt go zawiera. Choć często wspomina się o właściwościach zdrowotnych błonnika, to czy wiemy czym jest i jak działa? Dziś opowiemy o tym, jak wpłynie on na odchudzanie i spalanie tłuszczu.

Czym jest błonnik?

Błonnik pokarmowy jest to włóknista substancja pochodzenia roślinnego, która nie ulega trawieniu przez enzymy układu pokarmowego człowieka. Mianem błonnika określa się całą grupę substancji, zarówno rozpuszczalnych jak i nierozpuszczalnych w wodzie m.in. celulozę, hemicelulozę, pektyny, śluzy, gumy, ligniny, kutyny, a także chitosan, który jest pochodzenia zwierzęcego (pancerzyki chitynowe). W szerszym ujęciu błonnikiem możemy nazwać te węglowodany, które nie ulegają trawieniu ani wchłonięciu w przewodzie pokarmowym.

Jak działa błonnik?

Mogłoby się wydawać, że skoro błonnik nie stanowi dla organizmu żadnej wartości odżywczej, jego rola jest znikoma lub wręcz żadna. Jak się jednak okazuje, posiada on inne właściwości, które są dla organizmu bardzo pożyteczne. Wyeliminowanie błonnika z diety może skutkować zaparciami, a w dłuższej mierze nagromadzeniem w organizmie toksyn wchłanianych przez jelito grube z kału. Jak działa błonnik i jakie właściwości odchudzające błonnika możemy wykorzystać podczas odchudzania?

Błonnik absorbuje wodę

Pod wpływem działania wody włókna błonnika pęcznieją w przewodzie pokarmowym. Przypomnijmy, że nie ulega on przemianom z udziałem mikroflory jelitowej, nie jest trawiony i nie wchłania się do organizmu, dlatego nie może być traktowany jako źródło energii. Jednocześnie już sama jego obecność sprawia, że do naszego mózgu wysyłany jest sygnał o tym, iż jesteśmy syci. Organizm wydziela więc większe ilości soków trawiennych, przyspiesza perystaltykę jelit oraz hamuje informację o głodzie. To doskonała informacja w kontekście odchudzania, gdyż zapewnienie uczucia sytości podczas deficytu kalorycznego zapobiega podjadaniu.

Ułatwia defekację

Regularne wypróżnianie jest konieczne nie tylko po to, by pozbyć się wzdęć oraz uczucia ciężkości w żołądku. Wraz ze stolcem usuwane są z organizmu różnego rodzaju toksyny, metale ciężkie, pestycydy itd. Jeśli pozostałyby one zbyt długo w kontakcie ze ściankami jelita grubego, mogłyby zostać wchłonięte do organizmu. Problemy z wypróżnianiem wiązane są także z ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego oraz inne choroby układu trawiennego. Można więc powiedzieć, że błonnik pośrednio wpływa na usuwanie toksyn z organizmu, a już z pewnością to ułatwia. Częstsze wypróżnianie zmniejsza także ryzyko podrażnienia jelita grubego. Błonnik wraz z odpowiednim spożyciem wody gwarantuje regularną i pełną defekację.

Usuwanie nadmiaru tłuszczu z organizmu

Cenną dla odchudzania właściwością błonnika jest możliwość wiązania cząsteczek tłuszczu i wydalanie ich z organizmu. Błonnik przerywa cykl krążenia kwasów żółciowych i wiąże je razem z tłuszczami. W efekcie część tłuszczu, która mogłaby zostać wchłonięta przez organizm, wydalana jest wraz z kałem. Dzięki temu zmniejsza się przyswajalność kalorii z posiłku i ułatwia nam zachowanie ujemnego bilansu kalorycznego. A musimy przecież pamiętać, że 1 g tłuszczu zawiera aż 9 kcal!

Reguluje poziom glukozy we krwi

Według wielu badań, jedną z głównych przyczyn otyłości jest nadmiar szybko wchłanialnych węglowodanów w diecie. Cukier zawarty jest w bardzo wielu produktach spożywczych, nie tylko tych słodkich. Duża podaż cukru wywołuję wyrzut insuliny do krwi, a nadmiar energii magazynowany jest w postaci niechcianej tkanki tłuszczowej. Błonnik opóźnia wchłanianie węglowodanów i blokuje częściowo wchłanianie glukozy do krwi, co zapobiega nadmiernemu wyrzutowi insuliny, a w dłuższym wymiarze czasu powstawaniu cukrzycy typu II.

Gdzie znajdziemy błonnik?

Doskonałym źródłem błonnika są przede wszystkim zboża. Nie należy się ich obawiać, gdyż demonizowany w mediach gluten dla większości z nas jest całkowicie nieszkodliwy. Problem szkodliwości glutenu dotyczy głównie chorych na celiakię lub inne choroby trzewne. Dla większości z nas zboża będą nieocenionym źródłem węglowodanów oraz błonnika. Błonnik znajdziemy m.in. w otrębach, kaszy, ryżu, płatkach zbożowych, musli oraz pieczywie. Najlepiej wybierać produkty pełnoziarniste, najmniej przetworzone. Dostępne są także suplementy diety oraz produkty wzbogacane błonnikiem, które mają za zadanie poprawić stan naszego zdrowia, przyspieszyć odchudzanie lub po prostu zachować zalecaną dzienną podaż błonnika na poziomie 20-40 gramów.

Kiedy unikać błonnika?

Dla większości osób błonnik w diecie jest niezwykle pożyteczny, często wręcz niezbędny do właściwego funkcjonowania jelit. Nie należy jednak przekraczać dobowej normy. Przyjmuje się, że maksymalna dzienna dawka błonnika to 70 gramów. Większe spożycie może sprzyjać podrażnieniom jelita lub usuwaniem z organizmu cennych minerałów, m.in. wapnia, żelaza i cynku.

Błonnik nie jest wskazany u osób, które cierpią na dolegliwości jelitowe, stany zapalne żołądka, jelit, trzustki, dróg żółciowych lub owrzodzenia.

Wiemy już czym błonnik jest, w jaki sposób nam sprzyja oraz gdzie należy go szukać. Teraz pozostaje nam tylko uwzględnić go w diecie i korzystać z jego pozytywnego wpływu na zdrowie i odchudzanie.

2 komentarze

2 Comments

  1. Tomasz

    styczeń 10, 2018 na 6:06 am

    Dzięki za informację… trzeba będzie jeść więcej błonnika… koniecznie

  2. Katarzyna

    styczeń 15, 2018 na 3:31 pm

    Świetny artykuł, błonnik jest niezwykle ważny w ochudzaniu bo przyśpiesza metablozim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone