Dietetyka i zdrowe odżywianie

Cała prawda o tłuszczach i olejach

Cała prawda o tłuszczach i olejach

Tłuszcze i oleje są neutralne. Nie są kwasotwórcze ani zasadotwórcze.  Do gotowania i smażenia należy używać niewielkich ilości masła lub czystej oliwy z oliwek. Nie wolno podgrzewać tłuszczu do zbyt wysokiej temperatury, by nie dymił. Taki stan oleju pogarsza tylko nasze trawienie, czyni go mniej zdrowym. Jeśli potrzebujemy tłuszczu do smarowania chleba trzeba używać tylko prawdziwego masła. Unikajmy wszelkiego rodzaju margaryn niskotłuszczowych lub takich, które zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe wytwarzane z olejów roślinnych utwardzonych.

Masło i oliwa z oliwek to tzw. neutralne tłuszcze. Można je spożywać w rozsądnych ilościach z produktami skrobiowymi i białkami. Warto jednak pamiętać, że nadmierne używanie tłuszczów w połączeniu z produktami białkowymi opóźnia i zakłóca trawienie białek. Masło ma wysoką zawartość tłuszczu i powinno być stosowane z umiarem. Masło owszem wzbogaca smak potraw, chleba czy krakersów. Można spróbować zamiennika masła czyli specjalnego nieuwodornionego oleju, który jest dostępny w sklepach ze zdrową żywnością. Oliwa z oliwek zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe jednonienasycone, które nie zmieniają właściwości w temperaturze pokojowej i przygrzewania. Nadaje się do przyrządzania potraw, do dressingów. Kwasy jednonienasycone znane są jako zdrowy dodatek diet opartych na nie przetworzonej żywności. Mimo wysokiej ceny warto ją zakupić, ponieważ zużywa się znacznie mniej niż inne oleje. Oliwę z oliwek należy przechowywać w chłodnym, ciemnym miejscu, z dala od ciepła i światła.

Śmietana to neutralny tłuszcz. Gęstej, rzadkiej, bitej i kwaśnej śmietany można używać ale z umiarem. Może być dodatkiem do żywności białkowej, skrobiowej, warzyw i owoców.

Tłuszcze trans – unikaj jak ognia

Najbardziej niebezpieczne dla zdrowia są tłuszcze trans. Powstają w procesie utwardzania olejów roślinnych. Nie tylko podnoszą poziom LDL (złego cholesterolu) i trójglicerydów we krwi, ale dodatkowo wpływają na obniżenie poziomu dobrego cholesterolu HDL, co z kolei poważnie zwiększa ryzyko chorób serca, cukrzycy i może prowadzić do osłabienia systemu odpornościowego. Dlatego należy je wyeliminować je z diety.

Problem tłuszczów, a diety

Zmagając się z nadwagą wielu odchudzających wybiera diety niskotłuszczowe. Rezygnacja ze wszystkich tłuszczów może wywołać poważny spadek wagi. Na krótka metę taka dieta może okazać się niezwykle efektywna. Kiedy eliminujemy tłuszcz z naszego pożywienia giną także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz kwasy tłuszczowe. Jeden z głównych kwasów tłuszczowych czyli linolowy, występuje w orzechach, nasionach i olejach roślinnych. Zanim zostanie spożytkowany przez organizm, musi zostać przekształcony w kwas gamma linolowy. Jednak proces przekształcania tego kwasu mogą blokować różne czynniki takie jak: stres, choroby.  Pamiętajmy, że całkowite wyeliminowanie tłuszczów może prowadzić do: artretyzmu, problemów z cerą, nerwicy, drżenia rąk i nóg.

Nasza dieta jest ważna dla zdrowia dlatego zadbajmy o prawidłowe i rozsądne używanie tłuszczy i olejów.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone