Dietetyka i zdrowe odżywianie

Cała prawda o tłuszczach i olejach

Cała prawda o tłuszczach i olejach

Tłuszcze i oleje są neutralne. Nie są kwasotwórcze ani zasadotwórcze.  Do gotowania i smażenia należy używać niewielkich ilości masła lub czystej oliwy z oliwek. Nie wolno podgrzewać tłuszczu do zbyt wysokiej temperatury, by nie dymił. Taki stan oleju pogarsza tylko nasze trawienie, czyni go mniej zdrowym. Jeśli potrzebujemy tłuszczu do smarowania chleba trzeba używać tylko prawdziwego masła. Unikajmy wszelkiego rodzaju margaryn niskotłuszczowych lub takich, które zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe wytwarzane z olejów roślinnych utwardzonych.

Masło i oliwa z oliwek to tzw. neutralne tłuszcze. Można je spożywać w rozsądnych ilościach z produktami skrobiowymi i białkami. Warto jednak pamiętać, że nadmierne używanie tłuszczów w połączeniu z produktami białkowymi opóźnia i zakłóca trawienie białek. Masło ma wysoką zawartość tłuszczu i powinno być stosowane z umiarem. Masło owszem wzbogaca smak potraw, chleba czy krakersów. Można spróbować zamiennika masła czyli specjalnego nieuwodornionego oleju, który jest dostępny w sklepach ze zdrową żywnością. Oliwa z oliwek zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe jednonienasycone, które nie zmieniają właściwości w temperaturze pokojowej i przygrzewania. Nadaje się do przyrządzania potraw, do dressingów. Kwasy jednonienasycone znane są jako zdrowy dodatek diet opartych na nie przetworzonej żywności. Mimo wysokiej ceny warto ją zakupić, ponieważ zużywa się znacznie mniej niż inne oleje. Oliwę z oliwek należy przechowywać w chłodnym, ciemnym miejscu, z dala od ciepła i światła.

Śmietana to neutralny tłuszcz. Gęstej, rzadkiej, bitej i kwaśnej śmietany można używać ale z umiarem. Może być dodatkiem do żywności białkowej, skrobiowej, warzyw i owoców.

Tłuszcze trans – unikaj jak ognia

Najbardziej niebezpieczne dla zdrowia są tłuszcze trans. Powstają w procesie utwardzania olejów roślinnych. Nie tylko podnoszą poziom LDL (złego cholesterolu) i trójglicerydów we krwi, ale dodatkowo wpływają na obniżenie poziomu dobrego cholesterolu HDL, co z kolei poważnie zwiększa ryzyko chorób serca, cukrzycy i może prowadzić do osłabienia systemu odpornościowego. Dlatego należy je wyeliminować je z diety.

Problem tłuszczów, a diety

Zmagając się z nadwagą wielu odchudzających wybiera diety niskotłuszczowe. Rezygnacja ze wszystkich tłuszczów może wywołać poważny spadek wagi. Na krótka metę taka dieta może okazać się niezwykle efektywna. Kiedy eliminujemy tłuszcz z naszego pożywienia giną także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz kwasy tłuszczowe. Jeden z głównych kwasów tłuszczowych czyli linolowy, występuje w orzechach, nasionach i olejach roślinnych. Zanim zostanie spożytkowany przez organizm, musi zostać przekształcony w kwas gamma linolowy. Jednak proces przekształcania tego kwasu mogą blokować różne czynniki takie jak: stres, choroby.  Pamiętajmy, że całkowite wyeliminowanie tłuszczów może prowadzić do: artretyzmu, problemów z cerą, nerwicy, drżenia rąk i nóg.

Nasza dieta jest ważna dla zdrowia dlatego zadbajmy o prawidłowe i rozsądne używanie tłuszczy i olejów.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone