Dietetyka i zdrowe odżywianie

Chudnę i znów tyję… – dlaczego niektórym trudno jest zachować szczupłą sylwetkę?

Chudnę i znów tyję… – dlaczego niektórym trudno jest zachować szczupłą sylwetkę?

Odchudzanie nie jest proste, ale dzięki wytrwałości i silnej woli każdy może zrealizować marzenie o pozbyciu się nadmiernych kilogramów. Niestety, efekty diety nie zawsze są trwałe. U niektórych nadwaga powraca już po 2-3 miesiącach od zakończenia odchudzania, a u innych uzyskane rezultaty są trochę dłuższe, jednak także znikają. Jeżeli właśnie kończysz odchudzanie, to warto zastanowić się nad tym, co stanowi przyczynę takiego problemu i jak postępować, żeby unikać ponownego przybrania na wadze.

Zbyt szybkie odchudzanie

Jeżeli odstęp pomiędzy zakończeniem diety a ponownym przyrostem tkanki tłuszczowej jest krótki, to można mówić o efekcie jojo. Ma on różne przyczyny, ale jedną z najczęstszych jest zbyt szybka utrata wagi, czyli stosowanie restrykcyjnych diet. Organizm, który otrzymuje za mało kalorii i potrzebnych mu składników odżywczych, zaczyna słabnąć. Jeżeli po utracie pożądanej ilości kilogramów powrócisz do normalnego sposobu odżywiania, to ryzyko przyśpieszonego gromadzenia się tkanki tłuszczowej jest bardzo duże. Organizm gromadzi zapasy, na wypadek gdyby niekorzystna dla niego sytuacja miała się powtórzyć. Co więcej, dochodzi do osłabienia metabolizmu, dlatego nie on w stanie uporać się z prawidłowym wykorzystaniem spożywanego przez Ciebie pożywienia. Jeżeli chcesz uniknąć tego problemu, to chudnij nie więcej niż 0,5-1 kg na tydzień.

Złe wychodzenie z diety

Kolejnym problemem jest nieprawidłowe wychodzenie z diety. Jeśli w trakcie odchudzania stosowałeś dietę 1500 kcal, to kiedy waga pokaże upragniony wynik nie możesz od razu przejść do menu dostarczającego właściwą dla siebie ilość kcal. Organizm przyzwyczaił się do obecnego sposoby odżywiania, dlatego nagła zmiana mogłaby spowodować ponowny przyrost tkanki tłuszczowej. Żeby zapewnić sobie bezpieczeństwo, zwiększaj kaloryczność menu co tydzień o 100-150 kcal. Jeżeli stosowałeś dietę niskowęglowodanową, tak także musisz  włączać je do jadłospisu stopniowo. Najpierw sięgnij po produkty zawierające nie dużo cukru, a dopiero później pozwól sobie na to, co dostarcza większą ilość węglowodanów. Spośród owoców mało cukru mają na przykład truskawki, jeżyny i arbuz, a dużo winogrona, mango albo liczi. W przypadku pieczywa można rozpocząć od bułek wieloziarnistych i  pełnoziarnistego chleba żytniego, natomiast unikać kajzerek, ciabatty i chleba pszennego. Jeżeli w trakcie odchudzania stosowałeś preparaty wspomagające metabolizm albo inne suplementy diety, to także nie możesz odstawić ich z dnia na dzień.

Powrót do dawnych nawyków żywieniowych

Wychodzenie z diety ma na celu dojście do etapu, w którym jadłospis będzie dostosowany do Twoich potrzeb, czyli głównie do wzrostu, płci, wagi i aktywności fizycznej. Nie należy tego utożsamiać z powrotem do dawnych nawyków żywieniowych, które doprowadziły do nadwagi. Mylenie tych dwóch pojęć to kolejna przyczyna ponownego przyrostu masy ciała. Zachowanie szczupłej sylwetki wymaga zdrowego odżywiania, dlatego trzeba zapomnieć o dawnych nawykach. Powrót do nich nie zawsze następuje od razu. Zdarza się, że ktoś pozwala sobie najpierw na codzienne jedzenie batonika, po pewnym czasie włącza do diety pizzę, a po kilku następnych tygodniach sięga po przekąskę tuż przed snem. W ten sposób można mieć pewność, że nadmierne kilogramy powrócą, chociaż nie od razu.

Koniec odchudzania i koniec ruchu

Wraz z zakończeniem odchudzania niektórzy rezygnują z aktywności fizycznej. To duży błąd, którego efektem może być zaprzepaszczenie uzyskanych rezultatów. Ruch jest niezbędny nie tylko do zachowania szczupłej sylwetki, lecz także ze względu na zdrowie. Warto zatem poszukać dyscypliny, która sprawia Ci przyjemność i znaleźć czas na regularne treningi. Nie musi to być ten sam sport, który trenowałeś podczas odchudzania. Być może większą satysfakcję sprawi na przykład pływanie, taniec albo bieganie?

Zmiana zapotrzebowania kalorycznego

Zapotrzebowanie energetyczne uzależnione jest od kilku czynników. Obliczając je należy wziąć pod uwagę między innymi wiek i stopień aktywności fizycznej. U kobiet momentem w którym warto ograniczyć ilość kalorii jest menopauza. Zachodzące w tym czasie zmiany hormonalne osłabiają metabolizm. Nie oznacza to jednak, że u mężczyzn wiek jest mniej istotny. U 50-latka zapotrzebowanie energetyczne jest niższe niż u mężczyzny w wieku 30 czy 40 lat. Zmiany zachodzą tutaj stopniowo, w przeciwieństwie do zmian wynikających z trybu życia. Jeżeli dotąd pracowałeś fizycznie, a teraz spędzasz 8 godzin dziennie za biurkiem, to także należy zmodyfikować menu, zmniejszając jego kaloryczność. W przeciwnym razie możesz spodziewać się ponownego gromadzenia tkanki tłuszczowej.

Podsumowanie

Istnieje kilka przyczyn powrotu nadmiernych kilogramów po zakończeniu odchudzania. Niektóre z nich są związane ze stosowaną podczas redukcji dietą, dlatego warto zainteresować się tematem efektu jojo jeszcze przed rozpoczęciem odchudzania. Ryzyko powtórnego przybrania na wadze istnieje także wtedy, gdy dieta jest tylko wspomnieniem. Z tego powodu należy przestrzegać zasad zdrowego odżywiania i uważnie obserwować swój organizm, a w razie potrzeby odpowiednio modyfikować dietę.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone