Dietetyka i zdrowe odżywianie

Co warto jeść latem? Sezonowe warzywa i owoce

Co warto jeść latem? Sezonowe warzywa i owoce

Owoce oraz warzywa są nieodłącznym elementem diety odchudzającej. Choć sklepowe półki uginają się od całej masy najróżniejszych propozycji, także tych egzotycznych, warto sięgać zwłaszcza po świeże owoce i warzywa sezonowe, pełne witamin i minerałów. Marchewka zerwana prosto z ogródka nie ma sobie równych. Jakie sezonowe owoce i warzywa warto jeść latem?

Warzywa prosto z gleby

Największą zaletą warzyw i owoców sezonowych jest ich świeżość. Dzięki temu, że są uprawiane w Polsce (lub w naszej strefie klimatycznej), nie wymagają konserwacji ani specjalnego traktowania w trakcie transportu. Przy odrobinie szczęścia, mając dostęp do warzyw od rolnika, dostaniemy warzywa prosto z gleby, pełne składników odżywczych. Są one przy okazji pozbawione całej chemii, która bywa używana w przypadku warzyw oraz owoców marketowych i musi zapewnić im doskonały wygląd. Przykładem takiej niechlubnej ingerencji jest woskowanie jabłek, które być może nadaje im połysku, ale jest bardzo szkodliwe dla zdrowia. Naturalne jabłka, prosto z sadu, biją je swym smakiem oraz prozdrowotnymi składnikami na łeb. Nawet, jeśli są odrobinę brzydsze.

Owoce pełne smaku

Dlaczego większość owoców, także tych sezonowych, dostępna jest przez większą część roku? Otóż sprowadzane są one z zagranicy lub wytwarzane w przemysłowych warunkach. Niestety, często nie mogą konkurować pod względem smaku. Importowane truskawki bądź pomidory często są wodniste, twarde i zupełnie nie przypominają swoich sezonowych odpowiedników. Kieruj się kalendarzem sezonowości i wybieraj te owoce oraz warzywa, które akurat są na topie. W wielu przypadkach, np. wiśni, rabarbaru czy truskawek, sezon trwa bardzo krótko, więc warto go wykorzystać w pełni. Końcowy okres, gdy owoce te są bardzo tanie, możesz wykorzystać je do przygotowywania przetworów. Domowe dietetyczne dżemy, powidła czy mrożonki zapewnią Ci zdrowie także w zimie.

Przeczytaj także: Jakie zdrowe zamienniki cukru wybrać?

Prozdrowotna bomba

Nie bez przyczyny do każdego posiłku zalecana jest porcja warzyw. Rośliny powinny być podstawą diety człowieka, a korzyści płynących z ich jedzenia jest bardzo wiele. Zawierają one cenne witaminy i minerały, które stanowią prozdrowotną bombę. Aby jednak wykorzystać ten potencjał, pamiętaj o tym, by jeść warzywa surowe lub gotowane na parze. Te smażone lub gotowane w wodzie tracą część składników odżywczych. Oparcie diety o naturalne warzywa i owoce przyczyni się też do zmiany mikrobiomu jelit, co przełoży się na Twoje samopoczucie. Uczucie lekkości i pełnia energii po rezygnacji z ciężkostrawnych potraw to nie przypadek.

Tutaj kupisz kompleksy witamin i minerałów!

Warzywa i owoce na odchudzanie

Sezonowe warzywa i owoce stanowią także ważną część diety odchudzającej. Oprócz tego, że dostarczają do organizmu witaminy oraz minerały, są przy okazji doskonałym „zapychaczem”, niwelującym uczucie głodu. To zasługa zawartego w nich błonnika, czyli treści nie wypełniającej żołądek, nie trawionej w przewodzie pokarmowym, odpowiedzialnej za m.in. prawidłową perystaltykę jelit. Co ważne, błonnik zawierają tylko owoce w naturalnej postaci. Wyciśnięte z nich soki są pozbawione błonnika i, choć również posiadają witaminy oraz minerały, nie są wskazane w diecie odchudzającej. Zawierają masę cukru (naturalnego, ale cukru), który może w drastyczny sposób zwiększyć liczbę kalorii przyjmowanych w trakcie dnia. Niektóre soki są bardziej kaloryczne niż słodzone napoje! Co ciekawe, dzięki błonnikowi owoce nie wpływają tak negatywnie na odchudzanie.

Letnie sezonowe owoce:

  • Truskawki
  • Wiśnie
  • Czereśnie
  • Jagody
  • Czereśnie
  • Porzeczki
  • Maliny
  • Borówka
  • Morele
  • Śliwki
  • Pomidory
  • Rabarbar

Przeczytaj także: Jakie owoce jeść w trakcie odchudzania? 10 niskokalorycznych owoców!

Letnie sezonowe warzywa:

  • Rzodkiewka
  • Cebula dymka
  • Kalafior
  • Marchewka
  • Fasolka szparagowa
  • Ogórki
  • Cukinia
  • Bakłażan
  • Młoda kapusta
  • Kalarepa
  • Botwinka
  • Bób
  • Szparagi

Jak przemycić sezonowe warzywa do diety?

Częstym problemem jest to, że nie potrafimy wprowadzić sezonowych warzyw oraz owoców do diety. Przyzwyczajenia sprawiają, że korzystamy przez cały rok z tych samych produktów, bez względu na to, czy akurat jest na nie sezon, czy może musimy wybierać produkty puszkowane lub mrożone.

Aby temu zapobiec, wykorzystaj naszą listę świeżych sezonowych warzyw i wyszukaj na ich podstawie przepisy, które Cię zainspirują. Nie musisz przecież jeść surowego bakłażana saute. Zamiast tego przygotuj na jego bazie pyszne danie z grilla, faszerując go uprzednio innymi zdrowymi smakołykami. Jeśli znudził Ci się bób jedzony jako przekąska, wykorzystaj go do sałatki. W Internecie znajdziesz mnóstwo przepisów wykorzystujących sezonowe warzywa i owoce, zarówno wegańskich, jak i uwzględniających mięso oraz nabiał.

Tutaj kupisz kompleksy minerałów niezbędne dla organizmu!

Zdrowa i tania przekąska

Ostatnim punktem, który należy odhaczyć, jest duża dostępność sezonowych warzyw i owoców, co oczywiście przekłada się na niską cenę. Dzięki temu zyskujesz zdrowe i niedrogie przekąski, które zastąpią Ci np. chipsy czy słodycze. Porcja truskawek, czereśni, fasolki szparagowej czy bobu nie kosztuje wiele, a skutecznie zaspokoi mały głód. W tej roli wykorzystaj też sezon na kukurydzę (wiemy, to ani owoc, ani warzywo!), której sezon nadchodzi na przełomie lipca i sierpnia. Gotowana kolba kukurydzy lub smażona na grillu, to doskonała przekąska.

Niskokaloryczne przekąski podczas odchudzania? To możliwe. Zobacz!

Jeśli dotąd sezonowe warzywa zupełnie Cię nie interesowały, mamy nadzieję, że spojrzysz na nie łaskawszym okiem. To świetni sprzymierzeńcy nie tylko odchudzania, ale ogólnie: poprawy zdrowia. Duża porcja słońca zawarta w sezonowych warzywach oraz owocach potrafi zdziałać cuda!

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone