Dietetyka i zdrowe odżywianie

Cytrulina – najważniejsze fakty

Cytrulina – najważniejsze fakty

Cytrulina to następny składnik diety osób ćwiczących, sportsmenów i rozpoczynających trening. jest niezbędnym elementem spełniającym rolę niesamowicie ważną rolę w organiźmie dla chcących zadbać o mięśnie i tych, których wysiłek fizyczny polega na intensywnym wykorzystywaniu masy mięśniowej. To substancja z grupy tzw. no-boosterów. Wpływa na zwiększenie produkcji tlenku azotu. Jest obok argininy preparatem, który pełnia właśnie taką rolę.

Cytrulina jako substancja – wyjaśnienie

To związek chemiczny, organiczny. Jest pochodną ornityny.

Naturalnie występuje w organizmie i jest jedną z substancji, która odpowiada za …:

przemiany w cyklu mocznikowym.

Źródłem cytruliny w pożywieniu są…

arbuzy

Cytrulina i jej zadania

  • Wspiera działanie pompy mięśniowej
  • Przyśpiesza regenerację po treningu
  • Istotnie wpływa na skurcze włókien mięśniowych
  • Odpowiada za przepływ krwi w tkankach
  • Wspiera proces dotleniania mózgu
  • Badania przeprowadzane już niejednokrotnie przez naukowców udowodniły, że cytrulina wpływa i to znacznie na receptory bólu. Otóż substancja ta powoduje zmniejszenie odczuwania bólu po intensywnym wysiłku mięśniowym.

Cytrulina - najważniejsze faktyJak powszechnie wiadomo, niestety nie ma skutecznych środków niwelujących charakterystyczne dolegliwości bólowe występujące dzień lub dwa dni po intensywnym treningu, zwanych potocznie „zakwasami”. Są jednak substancje, które mogą zmniejszyć nasilenie wspomnianych objawów. Do związków wykazujących takie działanie należy właśnie cytrulina, tak przynajmniej pokazują badania przeprowadzone na sportowcach. Oczywiście, samo wystąpienie „zakwasów” nie jest powodem do zmartwień, niekiedy może jednak komplikować życie uniemożliwiając np. wykonywanie innego rodzaju treningów. Cytrulina, w przeciwieństwie do innych substancji mogących zmniejszać potreningowe bolesności mięśniowe, takich jak acetylowana-cysteina czy witaminy antyoksydacyjne, nie znosi pozytywnego wpływu wysiłku na zdrowie metaboliczne. Jej działanie pod tym względem uzupełnia się z aminokwasami rozgałęzionymi (BCAA).

  • Tlen azotu zawarty w cytrulinie pomaga rozszerzać naczynia krwionośne, i tym samym mięsnie są lepiej odżywione. Także relaks i odpoczynek jest bardziej wydajny dzięki cytrulinie. Mięśnie szybciej powracają do formy sprzed wysiłku.
  • Cutrulina jest antykatabolikiem

Słowo „antykatabolik” kojarzy się raczej z aminokwasami rozgałęzionymi, HMB, ewentualnie – z glutaminą niż cytruliną. Tymczasem jak pokazują badania, zwiększona podaż cytruliny może zmniejszać nasilenie rozpadu tkanki mięśniowej, zarówno w stanie deficytu energetycznego (ten efekt zanotowano w eksperymentach prowadzonych na zwierzętach), jak i przy niedostatecznym spożyciu protein (ten efekt zanotowano w studium prowadzonym z udziałem ludzi). Tak więc, cytrulina to znakomity dodatek suplementacyjny dla osób będących w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej, chcących zmniejszyć straty tkanki mięśniowej.

Dawkowanie

Jeżeli chcemy, by efekt cytruliny odczuć w swoim organizmie to zdecydowanie trzeba zażyć większą dawkę. Jej działanie nie będzie szkodliwe. Cytrulina to w pełni bezpieczny składnik wspierający organizm przed, w trakcie jak po treningu. Jednak!! także istotne jest konsultowanie z lekarzem częstotliwości stosowania cytruliny ponieważ już bardzo duży nadmiar powoduje usztywnienie żył.

Jest to jeden ze składników, który wspierając także inne układy stanowi niesamowicie silną podporę dla mięśni poddawanych nieraz bardzo ostrym treningom.

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone