Dietetyka i zdrowe odżywianie

 Czy warto pić wody smakowe?

 Czy warto pić wody smakowe?

Wody smakowe reklamowane są jako smaczny, a jednocześnie zdrowy napój. Może się wydawać, że stanowią one doskonałą propozycję dla osób, które nie lubią pić zwykłej wody mineralnej, ale chcą odżywiać się zdrowo. Pozornie to czysta woda, której nadano owocowy smak. Warto jednak zastanowić się nad tym, co kryje się za smakiem tego napoju. Czy wody smakowe można uznać za zdrowe?

Odpowiedź na to pytanie należałoby rozpocząć od analizy składu wód smakowych. Czy za ich smak odpowiadają wyłącznie owoce? Niestety, podobnie jak w przypadku innych napojów, istotną rolę odgrywają tutaj nie tylko owoce. Do wód smakowych dodawane są syropy, które zawierają duże ilości cukru, a niekiedy aspartamu. Wprawdzie kontrowersyjne opinie na temat aspartamu nie zostały potwierdzone badaniami naukowymi, jednak substancji tej powinny unikać osoby chorujące na fenyloketonurię. Duże wątpliwości wzbudza także wykorzystywany w produkcji wód smakowych Acesulfan K (E-950). Wprawdzie producenci często stosują naturalne syropy, ale nie jest to regułą. Na 100 ml przypada około 37 kcal i 9 g cukru. To mniej niż w przypadku napojów gazowanych, ale zbyt wiele, aby móc zaliczyć wody smakowe do najzdrowszych produktów. Ze względu na zawartość cukru wody smakowe mogą przyczyniać się tycia i powodować próchnicę, podobnie jak słodycze. Co więcej, w wodach smakowych znajdują się konserwanty, na przykład sorbinian potasu, który może być wywołać reakcje alergiczne. Często jest on ukrty pod symbolem E-202. Do wód smakowych dodaje się także kwas cytrynowy (E330), który reguluje kwasowość, a jednocześnie zapobiega rozwojowi bakterii, przedłużając trwałość produktu. Kwas cytrynowy w małych ilościach nie jest szkodliwy, ale w dużych może zaburzyć wchłaniane wapnia. Problem stanowi także benzoesan sodu (E211). Jego głównym zadaniem jest zapobieganie rozwojowi chorobotwórczych drobnoustrojów. Podobnie jak w przypadku kwasu cytrynowego, problem pojawia się wtedy, gdy człowiek przyjmie zbyt dużo tej substancji. Może wówczas dojść do zatrzymywania wody w organizmie i powstawania związanych z tym obrzęków. Duże ilości benzoesanu sody zakłócają także pracę przewodu pokarmowego poprzez podrażnianie śluzówki żołądka. Wody smakowe zawierają także aromaty, które wprowadza się do wody na drobinkach glutenu.

Na pytanie o to, czy warto pić wody smakowe, należy zatem udzielić odpowiedzi negatywnej. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy ich picie jest dobrym rozwiązaniem. Wody smakowe można polecić osobom, które zdecydowały się na stopniową zmianę nawyków żywieniowych. Jeżeli ktoś nie jest w stanie od razu zastąpić coli i innych napojów gazowanych zwykłą wodą, to przez pewien czas powinien pić wody smakowe. Warto pamiętać o tym, że można samodzielnie poprawić smak wody mineralnej, dodając do niej naturalnego soku, na przykład z pomarańczy albo limonki. Domowa woda smakowa jest znacznie zdrowsza i bezpieczna dla sylwetki, ze względu na brak zawartości substancji słodzących, konserwantów oraz innych dodatków chemicznych. Osoby, które decydują się na kupowanie wód smakowych, powinny czytać etykiety i wybierać te produkty, w których znajduje się najmniej cukru i dodatków chemicznych.

Wyświetl komentarz (1)

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone