Dietetyka i zdrowe odżywianie

Dobre i złe tłuszcze

Dobre i złe tłuszcze

Niejednokrotnie mówi się o podziale tłuszczów na dobre oraz złe. Nie wszyscy jednak wiedzą, które z tłuszczów można zaliczyć do pierwszej, a które do drugiej grupy, podobnie jak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, dlaczego w ogóle wprowadzono taki podział. Warto poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie, szczególnie w momencie rozpoczynania diety redukcyjnej, w której ważny jest właściwy wybór spożywanych tłuszczów.

Mianem złych tłuszczy określa się tłuszcze nasycone oraz tłuszcze typu trans. Źródłem tych pierwszych są przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak mięso, masło, pełnotłuste mleko i ser żółty. Tłuszcze typu trans to utwardzone oleje roślinne, które znajdują się w przetworzonej żywności, a przede wszystkim w smażonych fast fordach. Tłuszcze trans nie tylko przyczyniają się do wzrostu wagi, lecz także zwiększają poziom złego cholesterolu, obniżając poziom tego dobrego. Duże spożycie tych tłuszczów zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycy. Dobrymi tłuszczami określamy natomiast tłuszcze nienasycone, które możemy dodatkowo podzielić na jedno- i wielonasycone. Źródłem tych pierwszych są między innymi olej rzepakowy, orzechy brazylijskie, awokado i oliwa z oliwek. Tłuszcze wielonasycone występują przede wszystkim w olejach roślinnych oraz rybach oleistych, na przykład makreli i łososiu.

Tłuszcze są bardzo potrzebne ludzkiemu organizmowi, dlatego dieta redukcyjna nie może oznaczać całkowitego wyeliminowania ich. Tłuszcze to ważne źródło energii. Dodatkowo odpowiadają one za transport niektórych witamin, wspomagają układ odpornościowy i prawidłową pracę mózgu, a także są niezbędne dla produkcji niektórych hormonów i enzymów. Błędem jest zatem opinia, iż wszystkie tłuszcze są dla człowieka szkodliwe. Ważne jest to, aby wybierać dobre, nasycone tłuszcze. Na szczęście można bez problemu zastąpić nimi tłuszcze nienasycone. Zamiast chipsów oraz innych przekąsek zawierających szkodliwe tłuszcze można wybrać na przykład owoce albo jogurt naturalny. Masło można natomiast zastąpić margaryną zawierającą tłuszcze nasycone albo olejem kokosowym. Oczywiście, niezbędna jest także rezygnacja z fast foodów. W sklepach trzeba natomiast czytać ulotki poszczególnych produktów.

Z drugiej jednak strony należy pamiętać o tym, że nie można przesadzać z ilością spożywanych tłuszczy, nawet w przypadku tłuszczów nasyconych. Dotyczy to wszystkich, nie tylko osób stosujących dietę redukcyjną. U osób dorosłych tłuszcze powinny dostarczać nie więcej niż 30% dziennej dawki energii. Jednocześnie zaleca się, aby pochodzenia zwierzęcego było nie więcej niż 6-7% tłuszczów.

Warto wspomnieć także o tym, że organizm człowieka potrzebuje dwóch rodzajów nienasyconych kwasów tłuszczowych- omega-3 i omega-6. Ich proporcje powinny wynosić 1:1, ale w przypadku przeciętnego człowieka dieta dostarcza znacznie więcej kwasów omega-6. Z tego względu warto rozważyć suplementację NNKT, w celu zachowania równowagi pomiędzy omega-3 i omega-6.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone