Suplementacja

Fakty i mity na temat odżywek białkowych

Fakty i mity na temat odżywek białkowych

Odżywki białkowe to suplement diety dla sportowców, który cieszy się dużą popularnością. Ich zadaniem jest dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości aminokwasów, które będą przyczyniać się do szybszej regeneracji tkanek mięśniowych, a także wspomogą efektowną rozbudowę masy mięśniowej. Trzeba jednak wiedzieć, że na temat odżywek białkowych i ich roli w diecie sportowców pojawiło się wiele mitów. Warto więc dowiedzieć się, o czym one mówią, by mylnie nie postrzegać tych suplementów diety, jako składnik niezbędny dla każdej osoby aktywnej fizycznie.

  1. Odżywki białkowe mogą zastępować posiłek po treningu

Po odżywki białkowe najczęściej sięgamy po treningu. Celem tego, jest dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości aminokwasów, w momencie, kiedy są one najbardziej potrzebne, czyli podczas procesów regeneracyjnych. W czasie treningu dochodzi do procesu rozpadu mięśni i nie zostanie on zatrzymany, jeśli do tkanek mięśniowych nie dotrą aminokwasy mające działanie antykataboliczne. To właśnie dlatego zaleca się spożywanie odżywek białkowych po treningu. To jednak nie oznacza, że mają one zastępować nam pełnowartościowy posiłek, który powinien obyć się w ciągu co najmniej dwóch godzin po zakończeniu wykonywania ćwiczeń. Jeśli traktować będziemy ten suplement diety, jako zastępstwo dla posiłku, to suplementacja może okazać się nieskuteczna, ponieważ dojść może do licznych niedoborów, które będą miały negatywne działanie na organizm.

  1. Odżywki białkowe wchłaniają się szybciej niż białko z pokarmu

Sięgając po suplement diety z białkiem, wydaje nam się, że jego spożywanie w szybszym tempie dostarczy do organizmu cenne składniki niezbędne do odbudowy i rozbudowy układu mięśniowego. Jest to prawda, jednak tylko w jednym przypadku. Jeśli sięgamy po odżywki białkowe z serwatki, to możemy liczyć na to, że białko w nich zawarte będzie się szybciej wchłaniało niż białko pochodzące z pożywienia. Jednak w innych rodzajach białek nie możemy oczekiwać takich efektów. A w niektórych przypadkach aminokwasy wchłaniają się jeszcze wolniej niż po zjedzeniu posiłku białkowego.

  1. Białka obciążają nerki i mogą prowadzić do chorób tego narządu

Nie jest to prawda, jeśli spożywamy białka w odpowiednich ilościach, to w żaden sposób nie będą one obciążeniem dla naszych nerek. Odżywki białkowe mają uzupełniać naszą codzienną  dietę w białka, których brakować może w pożywieniu. Tak więc odpowiednie stężenie protein w organizmie nie będzie dla niego obciążające. Trzeba jednak pamiętać, że wiele osób decyduje się na spożywanie większych dawek odżywek białkowych, ponieważ wydaje się im, że im więcej tego składnika odżywczego w naszym organizmie, tym lepsze wyniki osiągniemy. To jednak nie działa w ten sposób. Białka, jak każde składniki w nadmiarze mogą być szkodliwe dla zdrowia. Jeśli więc decydujemy się na dodatkową ich suplementację, to najlepiej, jeśli trzymać się będziemy dawkowania, jakie podaje nam producent.

  1. Białko, niezbędna odżywka dla każdego sportowca

Są osoby, które sięgają po suplementy diety, tylko dlatego, że kilka razy odbyli trening. To jednak nie zwiększa zapotrzebowania organizmu na składniki odżywcze, więc zakupienie i spożywanie odżywek białkowych nie jest potrzebne. Odżywki białkowe są niezbędne, jeśli codzienna dieta nie jest w stanie zaspokoić naszego zapotrzebowania na proteiny.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More in Suplementacja

Tabletki wspomagające pamięć

KlaudiaCzerwiec 17, 2019

Suplementy na zdrową wątrobę

KlaudiaCzerwiec 17, 2019

Suplementy diety na poprawę pracy jelit

KlaudiaCzerwiec 16, 2019

Niedokrwistość związana z niedoborem żelaza. Jakie są objawy, jakie skutki, jak leczyć?

SylwiaCzerwiec 15, 2019

Pompa mięśniowa — jak ją osiągnąć?

Spalacze.plMaj 24, 2019

ZMA – na poprawę snu i jakość ćwiczeń

KlaudiaMaj 18, 2019

MSM – na problemy ze stawami

KlaudiaMaj 15, 2019

Jakie skuteczne boostery testosteronu wybrać?

KlaudiaMaj 14, 2019

Jak dawkować BCAA i EAA

KlaudiaMaj 12, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone