Dietetyka i zdrowe odżywianie

Gdzie szukać białka? 

Gdzie szukać białka? 

 

Białko jest niezwykle ważnym i niezastąpionym składnikiem dla organizmu człowieka. Odpowiada ono za mięśnie, pracę układy trawiennego i wpływa niemal na każdą komórkę w naszym ciele. Jednym z największych źródle białka jest mięso. Jednak jakie jeszcze produkty są bogate w ten składnik odżywczy?

Białko w dużych ilościach znajduje się w mięsie

Jeśli szukamy białka, to najczęściej sięgamy po mięso. Jest to prawidłowa reakcja, ponieważ rzeczywiście produkty mięsne są bogate w ten składnik odżywczy, jednak należy pamiętać, że nie jest to biało wysokiej jakości. Wiele badań wykazuje, że białko, które znajduje się w mięsie nie jest tak zdrowie i drogocenne jak to znajdujące się w innych produktach. Należy również pamiętać, że mięso jest wysokokaloryczne i ciężkostrawne, więc organizm długo je trawi, tak więc małe ilości składników odżywczych wchłoną się przez układ pokarmowy.

Źródło białka to nabiał

Białko znajduje się w mleku i przetworach mlecznych. Warto więc sięgać po takie produkty, by dostarczyć do organizmu odpowiednie dawki tego składnika odżywczego. Należy jednak uważać, ponieważ mleko ma dużo tłuszczu, więc spożywanie go w dużych ilościach może doprowadzić do zwiększenia się masy ciała. Źródłem biała są również jajka jednak osoby, które mają podwyższony poziom cholesterolu we krwi nie powinny spożywać ich zbyt dużo.

Nie zapominaj o warzywach i owocach

To w warzywach takich jak cebula, czy cykoria znajduje się aż 2 gramy łatwo przyswajalnego białka na 10 gramów produktu.  Bogate w ten składnik odżywczy są również:

  • Pomidory,
  • Dynia,
  • Marchew,
  • Rzodkiewka,
  • Ogórki,
  • Buraki,
  • Sałata,

Owoce również mogą uzupełnić niedobry białka w organizmie. Najwięcej go znajdziemy w:

  • Suszonych śliwkach,
  • Arbuzie,
  • Melonach,
  • Winogronach
  • Wiśniach.

W tych owocach znajdziemy aż 2 gramy łatwo przyswajalnego białka. A takie owoce jak:

  • Banany,
  • Maliny,
  • Morele,
  • Brzoskwinie,
  • Jabłka,
  • Porzeczki

Zawierają w dobie 1 gram białka na sto gramów owoców. Warto więc sięgać po takie produkty spożywcze, ponieważ w łatwy i zdrowy sposób dostarczają one witaminy i minerały oraz inne niezbędne składniki odżywcze.

Zboża źródłem łatwo przyswajalnego białka

Wiele osób o tym zapomina, ale produkty zbożowe i pełnoziarniste to również źródło białka. Wiele tego składnika odżywczego znajdziemy w ryżu, kaszach, otrębach oraz mące żytniej. Konieczne jest uzupełnienie naszej codziennej diety w te produkty spożywcze, które dostarczą do organizmu wiele łatwo przyswajalnego białka.

Odżywki białkowe

Sportowcy często sięgają po odżywki białkowe. Jest to jedno z większych źródeł tego składnika odżywczego, jednak warto pamiętać, że najlepiej sięgać po nie dopiero wtedy, gdy nasza codzienna dieta nie jest wystarczającym jego źródłem.  Jeśli decydujemy się na suplementację tym produktem, to warto zwrócić uwagę na skład. Odżywki, które zawierają w sobie węglowodany nie powinny być stosowane przez osoby przebywające na diecie redukcyjnej, ponieważ mogą się one przyczyniać do wzrostu masy ciała. Warto również wybierać takie suplementy białkowe, które zawierają serwatkę białka, ponieważ jest to źródło łatwo przyswajalne oraz wysoko jakościowe. Po odżywki białkowe powinny sięgać osoby aktywne fizycznie oraz sportowcy, ponieważ codzienna dieta może okazać się niewystarczająca. Jednak osoby, które prowadzą siedzący tryb życia lub dbają o dobrze zbilansowaną dietę nie potrzebują takiej formy suplementy diety. W ich przypadku lepiej sięgać po naturalne źródła składników odżywczych.

 

 

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Wsparcie flory bakteryjnej jelit – zapobieganie stłuszczenia wątroby

SylwiaListopad 14, 2018

Osmoza – delikatna równowaga

SylwiaListopad 13, 2018

Nietolerancja laktozy – jak sobie z tym radzić?

SylwiaListopad 7, 2018

Białko- wszystko o jego stosowaniu po treningu

SylwiaListopad 6, 2018

Receptory androgenowe- co to właściwie jest?

SylwiaListopad 5, 2018

Kroplówki witaminowe – czy warto je stosować?

SylwiaListopad 2, 2018

Hormonalna terapia zastępcza

SylwiaPaździernik 31, 2018

Niedokrwistość związana z niedoborem żelaza. Jakie są objawy, jakie skutki, jak leczyć?

SylwiaPaździernik 30, 2018

Istotna rola witaminy D. W czym jest? Czy można ją przedawkować? Dlaczego jest tak ważna?

SylwiaPaździernik 29, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone