Odchudzanie

Historia BMI i alternatywne metody obliczania prawidłowej wagi

Historia BMI i alternatywne metody obliczania prawidłowej wagi

            BMI to od wielu lat najpopularniejsza metoda obliczania prawidłowej masy ciała, co nie oznacza, że jest to metoda doskonała. Określenie optymalnej dla danej osoby wagi wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników. Z tego względu pojawiło się kilka alternatywnych rozwiązań, które można wykorzystać do kontroli wagi.

Na początku warto zwrócić uwagę na to, czym jest BMI. Body Mass Index to wskaźnik masy ciała w stosunku do wzrostu. Masa ciała podana w kilogramach jest tutaj dzielona przez kwadrat wysokości, podaną w metrach. System ten opracowano wyłącznie z myślą o osobach dorosłych, tak więc nie powinno się obliczać BMI dla dzieci. Jego autorem był Adolphe Quetelet, belgijski matematyk i socjolog, żyjący w latach 1796- 1864. To właśnie dlatego wskaźnik BMI określa się czasem jako wskaźnik Queteleta. Jednak nie od razu zaczęto wykorzystywać BMI jako metodę kontroli wagi. Zmienił to w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku amerykański fizjolog Ancel Keys. Początkowo określono granicę otyłości na 27.3 dla kobiet oraz 27.8 dla mężczyzn. W 1998 roku wprowadzono podział na nadwagę i otyłość, a jednocześnie ustalono jednakowe granice dla obu płci. Uznano, że nadwaga występuje wtedy, gdy BMI wyniesie 25, a otyłość wówczas, gdy wynik będzie wynosił przynajmniej 30.

Najważniejszą zaletą BMI jest szybkość obliczeń. Nie oznacza to jednak, że Body Mass Index dostarcza rzetelnej wiedzy o prawidłowej masie ciała. Należy zwrócić uwagę na to, że podczas obliczania BMI nie są brane pod uwagę takie czynniki jak płeć, wiek czy tryb życia. Tymczasem mają one istotne znaczenie, ponieważ mogą uzasadniać zbyt niską lub zbyt wysoką masę ciała. Na przykład u kulturystów BMI może wskazywać na nadwagę, podczas gdy duża waga jest efektem rozbudowanej tkanki mięśniowej. Kolejną wadą BMI jest fakt, że rozbieżności pomiędzy minimalną i maksymalną wagą są dość duże. Body Mass Index  może określić jako prawidłową wagę osób o tym samy wzroście nawet wtedy, gdy różnica w masach ciała wynosi prawie 20 kilogramów. Co więcej, BMI przewiduje taki sam przedział wagowy dla kobiet i dla mężczyzn, chociaż ci drudzy mają trochę bardziej rozbudowaną tkankę mięśniową, co oznacza wyższą wagę. Na ten problem zwrócił uwagę sam Ancel Keys, który uznawał BMI jako parametr do badań statystycznych, ale przeciwstawiał się wykorzystywaniu go do diagnozowania pacjentów, bez wzięcia pod uwagę pozostałych czynników, takich jak wiek, płeć czy przebyte choroby. Z powodu tych wad zaczęto poszukiwać alternatywy dla BMI. Prawidłową masę ciała można obliczyć także według metody Broca albo Lorenza, w których pod uwagę brany jest wzrost i płeć. Warto zwrócić uwagę na to, że systemy te dają różne wyniki. Przykładowo dla kobiety o wzroście 165 cm optymalna waga według Broca to 55, 25 kg, natomiast według Lorenza 57,5 kg. W tym przypadku mamy zatem do czynienia z uznawaniem pewnej masy ciała za idealną dla wszystkich osób o tej samej płci i tym samym wzroście. Taki sposób określenia właściwej wagi można jednak uznać za zbyt radykalny. Inną propozycją jest BAI, czyli Mody Adiposity Index, co w tłumaczeniu na język polski oznacza wskaźnik otłuszczenia ciała. Za opracowanie tej metody odpowiedzialny jest Richard Bergman wraz ze swoim zespołem z University od Southern California. BAI oblicza się na podstawie pomiarów wysokości ciała i obwodu bioder. Alternatywę dla BMI może stanowić także ABSI, czyli A Body Shape Idnex. W tym przypadku bierze się pod uwagę zarówno wzrost i wagę, jak i płeć, wiek oraz obwód talii. Bardzo dobrym sposobem na skontrolowanie wagi jest także analiza składu ciała, którą wykonuje się przy pomocy wagi wyposażonej w elektrody. Badania dostarcza wiedzy na temat zawartości procentowej wody oraz tkanki tłuszczowej i mięśniowej. Warto zatem poddać się takiej analizie, chociaż tego pomiaru nie da się dokonać w domu, przy pomocy komputera.

Istnieje kilka metod, dzięki którym można określić najlepszą dla danej osoby masę ciała. Warto w miarę możliwość korzystać z tych, w których brane są pod uwagę liczne czynniki, a nie tylko masa waga i wzrost. BMI jest bardzo pomocne w kontroli wagi, jednak w niektórych sytuacjach może dostarczać błędne informacje.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Odchudzanie

More in Odchudzanie

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Jak jeździć na rowerze, by spalić tłuszcz?

Spalacze.plczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Zmniejszanie rozmiaru piersi podczas odchudzania

Redakcjaczerwiec 9, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Adipex 75 – niebezpieczne odchudzanie

spalaczeMaj 6, 2021

T5 – Zion Labs czyli spalacz wysokiego ryzyka

spalaczekwiecień 7, 2021

Kapsaicyna – naturalny spalacz tłuszczu. W czym znajdziemy kapsaicynę?

Spalacze.plmarzec 10, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone