Dietetyka i zdrowe odżywianie

Istotna rola witaminy D. W czym jest? Czy można ją przedawkować? Dlaczego jest tak ważna?

Istotna rola witaminy D. W czym jest? Czy można ją przedawkować? Dlaczego jest tak ważna?

Witaminy stanowią podstawę do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są one niezbędne, aby sprawnie mogły funkcjonować niemal wszystkie narządy w naszym ciele. Są związkami, których organizm sam nie produkuje, ale które należy dostarczyć samodzielnie. Każdy organizm potrzebuje określonej ilości witamin, aby istotne funkcje w organizmie mogły zostać zachowane. Dziś chcielibyśmy skupić się na jakże ważnej dla nas witaminie D, która nieco odbiega od innych, ale która jest tak ważna dla organizmu człowieka.

***

Witamina D jest rozpuszczalna w wodzie. Została odkryta w 1918 roku i niemal od początku uznana za jedną z niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Obejmuje ona trzy steroidy:

  • D2 –ergokalciferol występujący w grzybach i w roślinach
  • D3- cholekalcyferol wytwarzany przez organizmy zwierzęce
  • 7-dehydrocholesterol wytwarzany przez słońce

Dwie pierwsze uzyskujemy więc z pożywienia, trzecią z kolei dzięki słońcu. Synteza witaminy D zależna jest między innymi od czasu przebywania na słońcu, od intensywności słońca, od pigmentacji skóry, jak również i od różnic osobniczych. W przypadku witaminy otrzymywanej z pożywieniem, wchłaniana jest one w przewodzie pokarmowym w 50%. Norma wynosi 10Ug dla niemowląt i 15Ug dla osób dorosłych. Ze względu na to, że ilość pożywienia z witaminą D nie jest zbyt duża zaleca się przyjmowanie jej w postaci suplementów. Jeśli chodzi zaś o witaminę D zyskaną dzięki nasłonecznieniu w Polsce nie jest ono duże dlatego że żyjemy w klimacie, w którym ilość słońca jest znacząco ograniczona.

Rola witaminy D w organizmie

Obecność witaminy D w naszym organizmie jest niezwykle ważna bowiem spełnia ona bardzo ważne funkcje. Przede wszystkim reguluje ona poziom wapnia i fosforu, reguluje ciśnienie krwi, a także wpływa znacząco na aktywność układu immunologicznego. Witamina D reguluje także poziom wapnia we krwi, wpływa na mineralizację kości i zębów oraz wzmacnia mięśnie i koordynację mięśniowo-nerwową. Bardzo ważne jest jej przyjmowanie w okresie ciąży, bowiem zapobiega ona powstawaniu bakteryjnych zakażeń pochwy.

Objawy niedoboru witaminy D

Jeżeli poziom witaminy D w naszym organizmie jest zbyt niski jesteśmy drażliwi, czujemy ciągłe zmęczenie i osłabienie organizmu. Częściej chorujemy, mamy problemy ze snem. U wielu osób pojawia się widoczny niepokój ruchowy. W skrajnych przypadkach występuje depresyjny nastrój.

Skutki niedoboru witaminy D

Jeśli poziom witaminy D u dzieci jest zbyt niski pojawić może się krzywica, dlatego tak ważne jest podawanie jej w pierwszych miesiącach życia dziecka. U osób dorosłych niedobór może powodować rozmiękczenie kości, nadciśnienie tętnicze, czy też liczne choroby zapalne. Zdarza się, że pojawiają się zaburzenia funkcji nerwowo- mięśniowych, większe ryzyko wystąpienia cukrzycy oraz problem z chorobami autoimmunologicznymi.

Niedobór witaminy D- kto jest narażony?

Większość z nas ma w swoim organizmie większe lub mniejsze niedobory witaminy D. Są jednak grupy ludzi, u których jest to szczególnie widoczne. Dotyczy to przede wszystkim osób starszych, kobiet w ciąży i karmiących piersią, a także chorych na stwardnienie rozsiane, na gruźlicę, cukrzycę typu II, jak również i na łuszczycę. W podwyższonym ryzyku są też pacjenci z niewydolnością nerek, z chorobami wątroby, czy niedoczynnością przytarczyc. Niedobór występuje częściej także u osób mających problemy z niewydolnością serca.

Co jeść by otrzymać witaminę D?

Największe ilości witaminy D znajdują się w tłustych rybach, w jajkach, w wątrobie, maśle, żółtym serze, jak również i w mleku. To główne ze składników z pomocą których dostarczymy ją do naszego organizmu. Mimo wszystko jednak nadal występują jej braki. Ważne jest więc stawianie na kąpiele słoneczne. 20 minut ekspozycji na słońce jest w stanie w pełni wyrównać poziom witaminy D w naszym ciele. Jesienią i zimą z kolei, gdy słońca brak należy posiłkować się suplementami.

Czy witaminę D możemy przedawkować?

Ze względu na to, że blisko 80% populacji ma niedobór witaminy D bardzo trudno jest ją przedawkować. Na pewno nie można tego zrobić poprzez dietę czy przy częstym przebywaniu na słońcu. Problemem może być jedynie zbyt duże przyjmowanie preparatów z witaminą D w roli głównej. Jeśli zażywamy jej za dużo pojawić może się biegunka, wymioty, bóle głowy i brzucha, a także ciągłe zmęczenie i osłabienie organizmu, kamienie nerkowe, niechęć do jedzenia i spadek masy ciała.

Dieta jest najbardziej bezpieczną formą dawkowania witamin naszemu organizmowi. Jeśli chodzi o witaminę D możliwości w jedzeniu są dość ograniczone. Co więcej to jedyna witamina, którą otrzymamy również dzięki słońcu. Warto więc pamiętać o trzech zasadach: odpowiednia dieta to podstawa, ekspozycja na słońce w zdrowych ilościach to istotna rzecz, a suplementy jesienią i zimą to dobre uzupełnienie całości. Działając w taki sposób z pewnością poziom witaminy D w naszym organizmie będzie na odpowiednim poziomie.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Zapotrzebowanie kaloryczne

KlaudiaLuty 24, 2019

Wartości odżywcze jabłka

KlaudiaLuty 24, 2019

Jakie wartości odżywcze mają ziemniaki?

KlaudiaLuty 19, 2019

Jakie wartości odżywcze ma zielony jęczmień?

KlaudiaLuty 19, 2019

Jakie wartości odżywcze ma pizza?

KlaudiaLuty 18, 2019

Jakie wartości odżywcze ma kawa?

KlaudiaLuty 17, 2019

Jakie wartości odżywcze ma barszcz czerwony?

KlaudiaLuty 16, 2019

Długowieczność – tajemnica Japończyków

MonikaLuty 16, 2019

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

KlaudiaLuty 14, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone