Suplementacja

Jak dawkować BCAA i EAA

Jak dawkować BCAA i EAA

Na temat aminokwasów pojawia się wiele artykułów. To preparaty, które zaraz obok odżywek białkowych i kreatyny są najczęściej wybierane przez osoby, które zajmują się treningami siłowo- wytrzymałościowymi. Szczególnie popularne są mieszanki BCAA, ale wiele osób interesuje się również aminokwasami EAA. Ze względu na to, że są to tak popularne środki zdecydowaliśmy się na poświęcenie im nieco więcej uwagi na naszym blogu. Dowiemy się jakie korzyści wynikają z ich suplementacji, jak należy je stosować i jak powinna wyglądać suplementacja.

BCAA znakiem zapytania

Na początek kilka słów o popularnym BCAA. Są to aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, a w prostszym określeniu aminokwasy rozgałęzione. Pod tą nazwą kryją się trzy ważne aminokwasy. Jest to:

Ich wspólną cechą charakterystyczną jest ich wyjątkowa budowa. Kolejną cechą która je łączy, jest to, że wszystkie te aminokwasy są metabolizowane w mięśniach człowieka, a nie w wątrobie.

EAA – czym są?

To grupa aminokwasów egzogennych, czyli takich, które muszą być dostarczone do organizmu człowieka wraz z pożywieniem lub na drodze dodatkowej suplementacji. Jest to konieczne działanie, ponieważ organizm człowieka nie jest w stanie ich wytwarzać. Do aminokwasów EAA zaliczane są:

  • Leucyna,
  • Izoleucyna,
  • Walina,
  • Lizyna,
  • Metionina,
  • Treonina,
  • Tryptofan

Wszystkie te aminokwasy bywają nazywane niezbędnymi. W naturze występują jeszcze arginina i histydyna, które są określane jako względnie egzogenne. Jest tak, ponieważ organizm jest w stanie je samodzielnie syntezować, jednak pod warunkiem, że w ustroju obecne są odpowiednie stężenia innych egzogennych aminokwasów.

W jakim celu suplementować BCAA i EAA?

Częste pytanie, jakie pojawia się wśród osób, które trenują, to „Co wybrać- EAA, czy BCAA?” BCAA to najczęściej kupowane aminokwasy.  Ponad osiemdziesiąt procent kupujących decyduje się na aminokwasy rozgałęzione. Przeważnie stosowane są one przed treningiem, jednak wiele osób decyduje się również na spożywanie ich po treningu. A niewielka część konsumentów zażywa je rano na czczo. Na temat dawkowania BCAA można usłyszeć wiele opinii. Różne są również jej efekty stosowania. Określa się, że ten suplement diety na przyczynić się do:

  • Regeneracji mięśni po treningu,
  • Wspomagania budowy masy mięśniowej,
  • Opóźniania zmęczenia,
  • Zwiększenia energii.

Jednak prawda jest taka, że najlepszym czasem na spożywanie BCAA, jest czas przed treningiem i zaraz po zakończonym wysiłku fizycznym. To samo tyczy się zestawów EAA. To prawda, że stosowanie tych suplementów diety przyczynia się do lepszej regeneracji, a co za tym idzie do sprawniejszej rozbudowy tkanki mięśniowej. Dodatkowo spożywanie tych preparatów znacząco opóźnia zmęczenie i dodaje nam energii. Warto jest więc sięgnąć po BCAA lub EAA.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Suplementacja

More in Suplementacja

Ashwagandha – dlaczego warto stosować adaptogeny?

MilenaKwiecień 9, 2021

Najmocniejsze spalacze tłuszczu – ranking 2021

spalaczeMarzec 6, 2021

Berberyna a odchudzanie

spalaczeLipiec 31, 2020

Tauryna – działanie dawkowanie i efekty suplementacji

MonikaLipiec 3, 2020

Jaką rolę w odchudzaniu odgrywa witamina D?

RedakcjaCzerwiec 23, 2020

Fakty i mity na temat odżywek białkowych

KlaudiaCzerwiec 19, 2020

Ferrytyna- za co jest odpowiedzialna, co powoduje, co w sytuacji jej nadmiaru, a co z jej niedoborem?

SylwiaMaj 29, 2020

Działanie BCAA i EAA – co jest lepsze?

KlaudiaMaj 19, 2020

Czy zielona herbata pomoże w odchudzaniu?

RedakcjaKwiecień 8, 2020

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone