Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak dbać o sprawne stawy i zdrowe kości

Jak dbać o sprawne stawy i zdrowe kości

Szkielet dorosłego człowieka składa się z około 200 kości. Stawy są to ruchome połączenia kości nazywane także połączeniami maziowymi. W każdym stawie wyróżnić możemy trzy składniki: powierzchnię stawową pokrytą chrząstką stawową, torebkę stawową oraz jamę stawową. Różne rodzaje stawów mają różną ruchomość i budowę. Gdy nasz układ ruchu działa bez zarzutu, nie odczuwamy nawet codziennie, że z jego pomocą możemy wykonać setki czynności. To jak trudno się obejść bez pełnej sprawności stawów zauważymy dopiero gdy stawy są uszkodzone.

Elementy wpływające na zachowanie zdrowych kości i stawów

  • Ruch

Systematyczna aktywność fizyczna uelastycznia więzadła, wzmacnia i stabilizuje stawy. Pozytywnie wpływa na metabolizm chrząstki stawowej. Specjaliści zalecają aktywność fizyczną – najlepiej 3 razy w tygodniu przez 30 minut dobrze jest spędzić czas aktywnie. Ciężka praca fizyczna, a także sport wyczynowy prowadzą do przeciążeń i kumulujących się mikrourazów w wyniku, których może dochodzić do powstania zmian w obrębie chrząstki stawowej. Natomiast umiarkowana aktywność fizyczna spowalnia starzenie, poprawia ukrwienie tkanek okołostawowych.

  • Prawidłowa masa ciała

Istnieje istotna korelacja między masą ciała a obciążeniem jakie jest przez to zadawane stawom. Im więcej ważymy, tym bardziej obciążamy stawy. To prowadzi do ich szybszego zużywania się. Dlatego utrzymanie masy ciała w normie jest ważnym elementem profilaktycznym. Należy zmniejszyć ilość spożywanych słodyczy, białego pieczywa czy makaronów zastępując je owocami, roślinami.

  • Zróżnicowana dieta

Podczas przygotowania posiłków pamiętajmy o zbilansowanej diecie. Warto wzbogacić nasz jadłospis w produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, ryby czy olej lniany. Warto także spożywać produkty bogate w witaminę C, gdyż pomaga ona w wytwarzaniu kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości oraz chrząstki.

Ważne składniki tkanki chrzęstnej

  • Kolagen typu drugiego

To odporne na rozciąganie białko tkanki łącznej. Stanowi główny składnik chrząstek i ścięgien. Kolagen tworzy rusztowanie, w którym zatopione są pozostałe składniki chrząstki stawowej – głównie kwas hialuronowy oraz siarczan chondroityny.

  • Kwas hialuronowy

To wielkocząsteczkowy związek polisacharydowy. To naturalnie występujący w organiźmie polimer występujący w tkankach i płynach ustrojowych. Budowa kwasu hialuronowego umożliwia wiązanie dużych ilości cząsteczek wody.

  • Siarczan chondroityny

To związek tworzący macierz tkanki chrzęstnej. To związek wysokocząsteczkowy.

Właściwa gęstość mineralna kości jest zależna od dostarczanych do diety odpowiednich składników pokarmowych. Wapń potrzebny jest, by zęby i kości były w zdrowej kondycji. Witamina D i fosfor pomagają także utrzymać także idealną kondycję kości i zębów. Witamina D pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia i fosforu i utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Witamina K wspiera w utrzymaniu zdrowych kości wpływając tym samym na proces wbudowywania wapnia do struktur tkanki kostnej.

Należy ze względu na zachowanie zdrowych i mocnych kości skorzystać z naszych rad i wykorzystać je w praktyce.

 

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Najlepsze na rynku środki do spalania tłuszczu

spalaczeWrzesień 19, 2018

Czemu białko jest takie ważne?

KlaudiaWrzesień 15, 2018

Co pić podczas odchudzania?

RedakcjaWrzesień 12, 2018

Wpływ estrogenów na kobiecą kompozycję sylwetki

Julia CichaczewskaWrzesień 12, 2018

Cukier i jego zamienniki

RedakcjaWrzesień 11, 2018

Najważniejsze zasady bezpiecznego odchudzania

RedakcjaWrzesień 10, 2018

Dieta redukcyjna a skłonność do podjadania

RedakcjaWrzesień 10, 2018

Jaką rolę w diecie redukcyjnej odgrywają kwasy Omega 3?

RedakcjaWrzesień 10, 2018

Przyczyny nadmiernego łaknienia

RedakcjaWrzesień 9, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone