Trening

Jak przezwyciężyć niechęć do siłowni?

Jak przezwyciężyć niechęć do siłowni?

Siłownia to miejsce, które umożliwia kształtowanie sylwetki oraz pracę nad kondycją fizyczną. Jednak niektóre osoby zainteresowane osiągnięciem takich rezultatów podchodzą do tematu siłowni z pewną niechęcią. Swój opór przed korzystaniem z takich miejsc można przezwyciężyć, przyglądając się przyczyną tej niechęci.

Zdarza się, że siłownia jest kojarzona ze szkolnymi zajęciami wychowania fizycznego, o których bardzo często można powiedzieć, że są monotonne i nudne. Nie wszyscy z sympatią wspominają lekcje wf-u, podczas których konieczne było nieustanne stosowanie się do poleceń nauczyciela. Należy uświadomić sobie, że na siłowni jest wiele maszyn i przyrządów, które pozwalają na wykonywanie rozmaitych ćwiczeń, dlatego z pewnością nie można narzekać na nudę. Wprawdzie wskazówki trenera dotyczące przebiegu treningu są bardzo przydatne, jednak ćwiczący ma pełną swobodę i może sam decydować, jakie ćwiczenia wykona.

Niektórzy nie chodzą na siłownię, ponieważ nie lubią ćwiczyć samotnie. Rozwiązaniem tego problemu może być znalezienie wśród swoich znajomych lub członków rodziny osoby, która także chciałaby popracować nad swoją kondycją i sylwetką. Dużym plusem wspólnego chodzenia na siłownię jest wzajemna motywacja. Ci, którzy mają towarzysza treningowego, są mniej skłonni do opuszczania treningów i bardziej przykładają się do wykonywanych ćwiczeń.

Kolejny problem to lęk przed ośmieszeniem, ze względu na słabą kondycję i niezbyt atrakcyjną sylwetkę oraz brak wiedzy dotyczącej prawidłowego wykonywania ćwiczeń i obsługi urządzeń. Nie można jednak zapominać o tym, że każdy był kiedyś początkujący i bardzo możliwe, że wraz z nami będą trenować inne osoby, które dopiero zdecydowały się na siłownię. Pracownicy siłowni udziela dokładnych informacji na temat obsługi sprzętu, natomiast dzięki odpowiednim ćwiczeniom sylwetka i kondycja będą coraz lepsze. Z pewnością nie można uzyskać tego efektu, siedząc na kanapie i oglądając telewizję.

Inną przyczyną  niechęci do siłowni może być lęk przed nadmierne umięśnioną sylwetką. Takie obawy mają przede wszystkim kobiety, które nie chcą, żeby ich sylwetka nabrała męskich cech. Wbrew pozorom budowa masy wymaga nie tylko intensywnych i częstych treningów Sportowcy nierzadko muszą łączyć ćwiczenia z odpowiednią dietą i suplementacją, a oczekiwanie na widoczny wzrost masy trwa dość długo. Umiarkowanie intensywne treningi 2-3 razy w tygodniu nie stanowią żadnego zagrożenia dla kobiet, które boją się wzrostu mięśni.

Kobiety obawiają się także tego, że na siłowni będą im towarzyszyć wyłącznie mężczyźni. Wprawdzie panowie nadal stanowią większość trenujących, ale nieustannie wzrasta liczba kobiet, które doceniają korzyści związane z treningami na siłowni. Co więcej, w niektórych miastach działają nawet specjalne siłownie dla kobiet albo obiekty, w których wydzielono dla każdej płci osobną strefę. W celu zapewnienia sobie pełnego komfortu, warto namówić na wspólne treningi na przykład przyjaciółkę albo siostrę.

Należy wspomnieć także o osobach, które wprawdzie chodziły kiedyś na siłownię, jednak zrezygnowały z treningów, ponieważ nie dostrzegły żadnych efektów ćwiczeń. Przyczyną braku skuteczności treningów może być źle opracowany plan treningowy albo całkowity brak tego planu. Jeżeli wiemy, jakie cele chcemy osiągnąć, to musimy także ułożyć plan, który pozwoli na ich realizację. Trening jest nieefektywny także wtedy, gdy ćwiczenia wykonywane są w nieprawidłowy sposób. Nie wszyscy wiedzą, jak należy właściwie wykonać poszczególne ćwiczenia, dlatego na początku zaleca się korzystanie z pomocy instruktora. Oczywiście, nie brakuje ludzi, którzy oczekują zbyt szybkich efektów. Ćwicząc na siłowni można uzyskać bardzo dobre rezultaty, ale nie można oczekiwać cudów, takich jak pozbycie się w ciągu tygodnia 10 nadmiernych kilogramów albo znaczne zwiększenie siły po trzech treningach. Niestety, podobnie jak w przypadku każdego innego sportu konieczna jest cierpliwość.

Treningi będą znacznie przyjemniejsze, jeżeli wybierzemy odpowiednią siłownię. W tym miejscu pojawia się jednak pytanie o to, w jaki sposób poznać, która siłownia jest naprawdę dobra. Na początku warto zwrócić uwagę na wyposażenie i czystość. Osoby początkujące mogą mieć pewien problem z oceną wyposażenia, dlatego warto sprawdzić kilka obiektów sportowych, aby mieć jakiekolwiek porównanie. Zaleca się także skontrolowanie stanu urządzeń. Jeżeli nie potrafimy samodzielnie go ocenić, to warto porozmawiać na ten temat z osobami uczęszczającymi na daną siłownię. Kwestia czystości jest znacznie prostsza. Istotne znaczenie ma wielkość sali i możliwość swobodnego przemieszczania. W celu dokonania właściwej oceny, najlepiej udać się na siłownię w godzinach,  których korzysta z niej najwięcej ludzi. Należy sprawdzić warunki panujące nie tylko na sali, lecz także w szatni i łazienkach. Brudna podłoga i brzydki zapach powinny skłonić do wyboru innej, bardziej higienicznej siłowni.

Druga bardzo ważna sprawa to kwalifikacje trenerów. Osoby rozpoczynające treningi zazwyczaj nie posiadają zbyt dużej wiedzy, dlatego pomoc doświadczonego instruktora jest im niezbędna. Dobry trener to taki, który jest w stanie zaproponować program treningowy dostosowany do stanu zdrowia i kondycji, celu ćwiczeń i czasu, jakim dysponuje dana osoba. Trener wyjaśni także, jak prawidłowo wykonać poszczególne ćwiczenia, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty i wyeliminować ryzyko kontuzji. Jeżeli treningi nie będą przynosiły oczekiwanych efektów, to instruktor wskaże przyczynę problemu oraz działania, jakie należy podąć, żeby ćwiczenia stały się bardziej efektywne.

Oczywiście, warto wziąć pod uwagę także opinie osób, które od dłuższego czasu korzystają z siłowni. Należy koncentrować się przede wszystkim na opiniach ludzi, do których mamy zaufanie. Pomocne mogą być także wypowiedzi na stronach internetowych, między innymi na serwisach społecznościowych. Niektóre siłownie umożliwiają udział w zajęciach próbnych. Dobrze  byłoby skorzystać z tej propozycji przed wykupieniem karnetu, w celu sprawdzenia, czy dana siłownia spełnia nasze oczekiwania.

Podsumowując, niechęć do siłowni można łatwo pokonać. Pomaga w tym przede wszystkim analiza przyczyn tego problemu oraz wybór odpowiedniego miejsca. Warto to zrobić, biorąc pod uwagę korzyści, jakie można czerpać z regularnych treningów na siłowni.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trening

More in Trening

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Jakie czynności spalają najwięcej kalorii?

Julia Cichaczewska24 stycznia, 2024

Ćwiczenia na odchudzanie – jakie są najlepsze?

Julia Cichaczewska19 grudnia, 2023

Pierwszy raz w siłowni – przewodnik dla początkujących

Julia Cichaczewska24 listopada, 2023

Trening a przeziębienie – czy warto ćwiczyć w trakcie choroby?

Julia Cichaczewska9 listopada, 2023

Trening HIIT – klucz do szybkich efektów czy modny trend?

Julia Cichaczewska20 października, 2023

Wpływ kofeiny na trening – jak kofeina wpływa na naszą wydajność podczas ćwiczeń?

Julia Cichaczewska26 września, 2023

Kobiety a trening siłowy – przełamując mity, budując siłę i pewność siebie

spalacze9 maja, 2023

Optymalizacja treningu: Jak uzyskać lepsze rezultaty i uniknąć kontuzji

spalacze14 kwietnia, 2023

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone