Trening

Jak zadbać o regenerację?

Jak zadbać o regenerację?

 

Każdy sportowiec i osoba aktywna fizycznie powinna zdawać sobie sprawię, że regeneracja jest jednym z najważniejszych elementów treningowych. Jest wiele osób, które uważają, że jest ona niepotrzebna i nie stosują jej wcale, ale to ma bardzo zły wpływ na prace całego organizmu, a przede wszystkim układu mięśniowego. Dziś dowiemy się dlaczego regeneracja jest tak ważna i jak o nią zadbać, by dawała jak najlepsze efekty.

Regeneracja – czemu jest potrzebna?

Organizm po wysiłku fizycznym potrzebuje czasu na uregulowanie zaburzeń, które powstały w układach na skutek aktywności. Podczas wysiłku mięśnie zaczynają się niszczyć i rozpadać przez co w ich tkane zaczynają się pojawiać liczne mikro-uszkodzenia. Potrzebują więc one czasu, by móc się odbudować, a z kolei to pozwala na ich prawidłowy wzrost i zwiększenie objętości. Podczas ćwiczeń podnosi się temperatura ciała, przez co organizm musi zacząć wytwarzać więcej energii, by móc uregulować temperaturę, a jest to ważne, ponieważ bez tego procesu mogłoby dojść do przegrzania ciała. Warto również pamiętać, że podczas wysiłku fizycznego organizm potrzebuje większej ilości witamin. Woda podczas treningów może zostać wydalona razem z potem, a przez to wytrącone zostają również ważne elektrolity. Zwiększa się nasze zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Czas więc na regenerację ciała i organizmu.

Regeneracja – czas na zdrowy posiłek

W czasie regeneracji nie możemy zapomnieć o prawidłowym posiłku. Powinien on dobyć się jeszcze w ciągu dwóch godzin po skończonym treningu. Jest to bardzo ważne, ponieważ właśnie w tym czasie otwiera się tak zwane okno anaboliczne, dzięki czemu składniki odżywcze, które wpłyną w tym czasie do organizmu zaczną regenerować uszkodzone tkanki i przyśpieszą ich wzrost. W posiłkach na regenerację powinny znaleźć się białka, a przede wszystkim aminokwasy egzogenne, ponieważ ludzki organizm nie jest sam w stanie ich wytworzyć, dlatego muszą one zostać dostarczone do mięśni przez dietę lub suplementy diety dla sportowców. Posiłek na regeneracje powinien odbyć się niedługo po treningu, on jest najważniejszy. Ważny jest również ostatni posiłek w ciągu dnia, ponieważ może on zapobiec procesom katabolicznym.

Regeneracja – więcej snu

Jest wiele osób, które nawet w czasie regeneracji nie przesypiają zalecanych ośmiu godzin. Jest to duży błąd, ponieważ w tym czasie nasz organizm najszybciej się regeneruje. Tak więc jeśli nie śpimy wystarczająco długo, to tkanki w mięśniach nie są w stanie do końca się odbudować, a już są narażone na kolejny wysiłek, który również prowadzi do uszkodzeń. W czasie regeneracji, czyli po treningu nie siedź po nocy, ale połóż się wcześniej spać. Zadbaj o to, by twój sen był ciągły i trwał przynajmniej siedem godzin.

Regeneracja – rozciąganie

Są osoby, które robią sobie dwa dni przerwy między treningami. Jeśli prowadzimy intensywne treningi wysiłkowe, to jest to odpowiedni czas na regeneracje. Jednak błędem jest całkowite rezygnowanie z aktywności fizycznej w ciągu tych dwóch dni. Ważne jest, by w czasie regeneracji, zwłaszcza jeśli trwa ona dłużej niż dwadzieścia cztery godziny odbyć lekki trening rozciągający. Dzięki temu mięśnie nie przeżyją pierwszego szoku po nagłym przerwaniu aktywności oraz drugiego, kiedy zaczniemy ponownie ćwiczyć. Takie rozciągające ćwiczenia mogą trwać piętnaście minut, wesprą one układ mięśniowy i zmniejszą ryzyko kontuzji.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trening

More in Trening

Białko- wszystko o jego stosowaniu po treningu

SylwiaListopad 6, 2018

Jak biegać w okresie zimowym?

MonikaListopad 4, 2018

Jak ćwiczyć, by mieć większy biust?

KlaudiaListopad 2, 2018

Ból mięśni podczas treningu na budowanie masy mięśniowej

MonikaListopad 1, 2018

5 ćwiczeń na klatkę piersiową, które warto mieć w planie treningowym

Spalacze.plPaździernik 30, 2018

KOMPOZYCJA SYLWETKI

Julia CichaczewskaPaździernik 24, 2018

Akcesoria treningowe, które pomieścisz nawet w niewielkiej kawalerce

Spalacze.plPaździernik 19, 2018

Typowe błędy początkujących na siłowni – czego należy unikać?

Spalacze.plPaździernik 14, 2018

Napoje izotoniczne – warto czy nie?

KlaudiaPaździernik 8, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone