Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jedz pomidory i ogórki

Jedz pomidory i ogórki

Pomidor to roślina wywodząca się z Ameryki Południowej, zaliczana do rodziny psiankowatych. Ciekawostką jest fakt, że jeszcze przed 200 laty uznawano go za roślinę trującą. Z upływem czasu nie tylko odkryto, że pomidory można spożywać bez obaw, lecz także doceniono ich właściwości prozdrowotne.

Potas

Pomidor to jeden z najcenniejszych źródeł potasu – pierwiastka, który jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca i mięśni, korzystnie wpływa na układ nerwowy i samopoczucie psychiczne, reguluje ciśnienie krwi, pomaga w chwilach zmęczenia i ułatwia usuwanie nadmiaru wody z organizmu. W 100 gramach pomidorów znajduje się mniej więcej 237 mg potasu.

Witamina C

Wsparciem dla układu sercowo-naczyniowego jest także witamina C. To kolejna substancja, która występuje w pomidorach w dużej ilości. Kwas askorbinowy posiada także inne cenne właściwości – reguluje poziom cholesterolu, stymuluje produkcję kolagenu, korzystnie wpływa na wzrok i wzmacnia odporność.

Likopen

Spożywając pomidory dostarczamy swojemu organizmowi likopenu, czyli jednego z najlepszych przeciwutleniaczy. Likopen jest karotenoidem, który wspomaga układ krwionośny, a w rezultacie ogranicza ryzyko zawału i udaru. Posiada także właściwości neuroprotekcyjne, a więc ochrania komórki nerwowe. Odpowiadania ilość likopenu redukuje prawdopodobieństwo miażdżycy oraz nowotworów. Warto wiedzieć, że jest to przeciwutleniacz, który lepiej przyswaja się obecności tłuszczu, dlatego dobrym pomysłem jest dodawanie do pomidorów odrobiny na przykład oliwy z oliwek.

Nie dla każdego

Niestety, nie każdy może pozwolić sobie na czerpanie korzyści, wynikających ze spożywania pomidorów. U niektórych występuje uczulenie na pomidory. Z tego powodu zaleca się stopniowe wprowadzanie ich do diety dzieci. Szczególną uwagę powinny zachować osoby cierpiące na choroby autoimmunologiczne albo dnę moczową, ponieważ przy takich schorzeniach odradza się jedzenie warzyw z rodziny roślin psiankowatych. Pomidory ze skórką mogą podrażniać żołądek, czego efektem są bóle brzucha i wymioty. Jeżeli masz wrażliwy układ pokarmowy, to powinieneś jadać pomidory obrane ze skórki.

Szczupła sylwetka

Warto włączyć do swojej diety pomidory, jeżeli marzy się o szczupłej sylwetce. 100 gramów pomidora dostarcza tylko 18 kcal. Dodatkowo warzywo to zawiera spora ilości błonnika. O tym, że pomidory są sprzymierzeńcem szczupłej sylwetki może świadczyć fakt, że opracowana została specjalne dieta pomidora.

Ogórek

Ogórek to roślina wywodzą się ze Środkowej Azji. Prawdopodobnie po raz pierwszy zaczęto je uprawiać w Indiach, u podnóża Himalajów. W XVII wieku trafiły z Bizancjum do Polski, a stąd rozprzestrzeniły się na kraje Europy Zachodniej. Aktualnie ogórki są uprawiane w krajach strefy umiarkowanej i ciepłej.

Wapń

W 100 gramach ogórka znajduje się około 15 mg wapnia. To makroelement, który wpływa na pracę układu nerwowego i przepuszczalność błon komórkowych, a także na stan kości i zębów. Jest potrzebny dla prawidłowego krzepnięcia krwi oraz pracy mięśni.

Wpływ na sylwetkę

Ogórek to kolejne warzywo, które warto jeść podczas odchudzania. W niemal 97% składa się on z wody. W 100 gramach ogórka znajduje się tylko 12 kcal. Co więcej, ogórek ma korzystny wpływ na przebieg trawienia i przyśpiesza spalania nagromadzonego tłuszczu. Spożywanie ogórków usprawnia pracę jelit i zapobiega zaparciom.

Dla atrakcyjnego wyglądu

Ogórek jest warzywem, które znalazło szerokie zastosowanie w kosmetyce. Sok z ogórków jest składnikiem wielu kosmetyków, przede wszystkim tych o działaniu oczyszczającym i rozjaśniającym. Plasterki pomidora położone na oczach redukują oznaki zmęczenia.

Pomidor i ogórek razem?

Dla wielu osób pomidor i ogórek to idealne dodatki do kanapek. Jednak można się spotkać z informacją, że te warzywa nie powinny być spożywane razem. Takie połączenie nie prowadzi do wytworzenia żadnych szkodliwych dla zdrowia substancji, dlatego jedzenie ich razem nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Jednak warto pamiętać o tym, że w ogórkach znajduje się enzym zwany askorbinazą, która rozkłada witaminę C. Jeżeli jesz pomidory i ogórki razem, to twój organizm otrzyma mniejszą dawkę kwasu askorbinowego. Jedna łyżeczka soku z ogórków może zneutralizować witaminę C zawartą w nawet 3 litrach soku pomidorowego. Omawiając temat ogórków i pomidorów warto zaznaczyć, że nie powinny być przechowywane w lodówce. Panuje przekonanie, że niska temperatura zapobiega psuciu i sprawia, że warzywa dużej pozostają świeże. Tymczasem przechowywanie ich w lodówce sprawia, że psują się szybciej.

Podsumowanie

Ogórek i pomidor to warzywa, z których warto uczynić ważny element jadłospisu, szczególnie w trakcie odchudzania. Spożywanie ich razem nie jest szkodliwe, jednak prowadzi do nieprawidłowego wchłaniania kwasu askorbinowego. Warto pamiętać o tym, że wspomniane już enzymy rozkładające witaminę C, neutralizują kwas askorbinowy zawarty nie tylko w pomidorach. Z tego powodu zaleca się zachowanie pewnej przerw pomiędzy jedzeniem ogórka a wypiciem herbaty z cytryną albo spożyciem grejpfruta.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Hormonalna terapia zastępcza – dla kogo? kiedy stosować? czy jest bezpieczna?

spalaczePaździernik 9, 2018

Suplementy diety bezpieczne dla kobiet w ciąży

KlaudiaPaździernik 9, 2018

Magnez z witaminą B6 – czemu warto przyjmować

KlaudiaPaździernik 8, 2018

Napoje izotoniczne – warto czy nie?

KlaudiaPaździernik 8, 2018

Post Dąbrowskiej – opis diety i zasady stosowania

SylwiaWrzesień 29, 2018

Dieta sportowca – co jest najważniejsze?

MonikaWrzesień 28, 2018

Dieta 1500 kalorii – zasady i przykładowy jadłospis

SylwiaWrzesień 28, 2018

Dieta 1200 kalorii – zasady i przykładowy jadłospis

SylwiaWrzesień 27, 2018

Dieta 1000 kalorii – zasady i przykładowy jadłospis

SylwiaWrzesień 26, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone