Dietetyka i zdrowe odżywianie

Kwasy, które musisz znać

Kwasy, które musisz znać

Codzienna dieta każdego z nas powinna składać się z cennych składników odżywczych. Są składniki, które mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i są nimi kwasy tłuszczowe. Zaliczane są one do grupy zdrowych tłuszczy, ale ze względu na to, że coraz więcej osób przechodzi na dietę odchudzającą i pozbywa się z codziennej diety tłuszczy, to w łatwy sposób można doprowadzić do ich niedoborów.

Nienasycone kwasy tłuszczowe mają wpływ na kondycję organizmu i wspierają pracę miedzy innymi:

  • Układu sercowego,
  • Układu naczyniowego,
  • Mózgu,
  • Układu nerwowego,
  • Układu immunologicznego.

Szczególnie ważne są kwasy omega-3, a jednak dla zachowania zdrowia niezbędne są również kwasy omega-6 i omega-9.

Kwasy omega-3

Kwasy omega-3 są popularne i wiele osób doskonale je zna. Mimo to zapominamy o tym, jak ważną rolę odgrywają one dla naszego organizmu. Najlepiej sięgać po nie w okresie jesienno-zimowym. To w tym czasie układ immunologiczny jest narażony na ataki drobnoustrojów chorobotwórczych. Kwasy omega-3 mają za zadanie zwiększyć odporność  i poprawić reakcje odpornościowe przeciwciał, które mają zwalczać bakterie i wirusy.

Jednak to nie jedyne działanie kwasów omega-3, przyczyniają się one również do zmniejszenia poziomu złego cholesterolu przy jednoczesnym nienaruszaniu poziomu dobrego cholesterolu. Dzięki temu dbają one o zdrowie układu sercowo-naczyniowego i zapobiegają rozwojowi:

  • Miażdżycy,
  • Udaru,
  • Zawału serca,
  • Zatorów.

Kwasy omega- 6

Nie można zapomnieć o kwasach omega-6, które również mają niezastąpiony wpływ na nasze zdrowie. Są one niezbędne do zachowania zdrowia układu naczyniowego i sercowego. Spożywanie kwasów omega-6 zmniejsza ryzyko zawału i innych chorób serca, ponieważ skutecznie obniża poziom złego cholesterolu we krwi. Nie wpływają one jednak jedynie na serce. Kwasy omega-6 biorą udział w procesie produkcji wielu hormonów. Przyczyniają się one także do budowy neuroprzekaźników.

Oznacza to więc, że kwasy omega-6 są niezbędnym składnikiem odżywczym, który wspomaga tworzyć połączenia między komórkami nerwowymi, a więc wpływa na pracę mózgu. Dodatkowo są one niezbędne do zachowania prawidłowego ciśnienia krwi.

Kwasy omega-9

W codziennej diecie nie może również zabraknąć kwasów omega-9. Dbają one o serce, przyczyniając się do szybkiego obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi. Kwasy omega-9 dbają także o zdrowie naczyń krwionośnych, a także regulują ciśnienie krwi.

Nie wiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale mają one także działanie przeciwnowotworowe, tak więc ich spożywanie przyczynia się do zmniejszenia ryzyka rozwoju różnego rodzaju nowotworów. Jeśli nie wiesz, gdzie szukać kwasów omega-9 to ich najlepszym źródłem są:

  • Awokado,
  • Migdały,
  • Oliwa z oliwek.
Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy warto jeść truskawki?

KlaudiaCzerwiec 11, 2019

Co trzeba jeść podczas długiego i krótkiego treningu?

KlaudiaCzerwiec 10, 2019

Co jeść, by  przybrać  na wadze?

KlaudiaCzerwiec 8, 2019

Len – właściwości, zastosowanie i wartości

MonikaMaj 26, 2019

Bób – działanie i właściwości

MonikaMaj 25, 2019

Skrobia – gdzie występuje i jakie ma właściwości?

MonikaMaj 24, 2019

Białka jaj – aminokwasy dla sportowców

MonikaMaj 24, 2019

Mleko sojowe – skład, wartości i zastosowanie

MonikaMaj 23, 2019

Gluten- kiedy jest szkodliwy dla zdrowia?

MonikaMaj 23, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone