Dietetyka i zdrowe odżywianie

Makaron – element diety redukcyjnej czy wróg szczupłej sylwetki?

Makaron – element diety redukcyjnej czy wróg szczupłej sylwetki?

Wśród produktów spożywczych, z których często rezygnują osoby dążące do redukcji masy ciała, znajduje się makaron. Wyeliminowanie go z jadłospisu ma związek z przekonaniem, że to węglowodany są odpowiedzialne za wzrost wagi. Wielu specjalistów zwraca uwagę na negatywne konsekwencje rezygnacji z jednego z makroskładników, zalecając ostrożność w stosowaniu diet niskowęglowodanowych oraz niskotłuszczowych. Makaron nie należy do produktów, które powinny znaleźć się na czarnej liście podczas odchudzania, ale warto wiedzieć, jaki rodzaj makaronu jest najlepszy oraz jak właściwie go przyrządzić.

Wpływ na poziom cukru we krwi

Jednym z powodów rezygnacji z makaronu jest fakt, że spożywanie go prowadzi do podwyższenia poziomu cukru we krwi, a w rezultacie do szybkiego powrotu łaknienia. Jednak wiele zależy od tego, jak ugotowało się makaron. Wchłanianie skrobi jest najszybsze w przypadku rozgotowanego makaronu, podczas gdy forma półtwarda (al dente). Jednocześnie należy unikać sosów zagęszczonych mąką, aby nie zwiększać zawartej w posiłku dawki skrobi.

Rodzaj mąki

Na sklepowych półkach przeważają makarony z mąki pszennej. Producenci wykorzystują mąką zwykłą albo durum. Ta druga jest lepsza zarówno pod względem dietetycznym, jak i odżywczym. Makaron z pełnoziarnistej mąki durum zawiera 323 kcal i 7 g błonnika, natomiast z mąki zwykłej 368 kcal i tylko 2,4 g błonnika. Jednocześnie mąka durum ma niższy indeks glikemiczny i jest bogatsza w witaminy z grupy B, miedź, fosfor, żelazo, potas, cynk i mangan. Makaron może być wyprodukowany także z mąki gryczanej, kukurydzianej, żytniej albo owsianej. Makaron gryczany i kukurydziany są polecane przede wszystkim osobom nietolerującym glutenu.

Makarony sojowe i ryżowe

Coraz większą popularność zdobywają makarony sojowe oraz ryżowe. Ten pierwszy wbrew swojej nazwie jest produkowany z skrobi fasoli mung albo ziemniaków. Zawiera dużo białka i potasu. Ma niewiele mniej kalorii niż makaron ze zwykłej mąki pszennej, ale posiada jedną ważną zaletę – niski indeks glikemiczny, dzięki któremu uczucie sytości po jego spożyciu jest wyższe. Dla osób, które nie lubią spędzać czasu w kuchni ważne może być także to, że makaron sojowy nie wymaga gotowania. Tę samą zaletę posiada makaron ryżowy, który jest kolejnym produktem polecanym podczas odchudzania.

Podsumowując, w trakcie diety redukcyjnej warto unikać makaronów ze zwykłej mąki pszennej i długotrwałego gotowania. Lepszą propozycją są makarony z innych rodzajów mąki, ugotowane na półtwardo, a także te, które nie wymagają gotowania, czyli makarony sojowe i ryżowe. Nie ma powodów, żeby całkowicie rezygnować z jedzenia makaronu, który dostarcza cennych składników odżywczych i umożliwia przygotowanie wielu smacznych potraw.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone