Dietetyka i zdrowe odżywianie

Makaron – element diety redukcyjnej czy wróg szczupłej sylwetki?

Makaron – element diety redukcyjnej czy wróg szczupłej sylwetki?

Wśród produktów spożywczych, z których często rezygnują osoby dążące do redukcji masy ciała, znajduje się makaron. Wyeliminowanie go z jadłospisu ma związek z przekonaniem, że to węglowodany są odpowiedzialne za wzrost wagi. Wielu specjalistów zwraca uwagę na negatywne konsekwencje rezygnacji z jednego z makroskładników, zalecając ostrożność w stosowaniu diet niskowęglowodanowych oraz niskotłuszczowych. Makaron nie należy do produktów, które powinny znaleźć się na czarnej liście podczas odchudzania, ale warto wiedzieć, jaki rodzaj makaronu jest najlepszy oraz jak właściwie go przyrządzić.

Wpływ na poziom cukru we krwi

Jednym z powodów rezygnacji z makaronu jest fakt, że spożywanie go prowadzi do podwyższenia poziomu cukru we krwi, a w rezultacie do szybkiego powrotu łaknienia. Jednak wiele zależy od tego, jak ugotowało się makaron. Wchłanianie skrobi jest najszybsze w przypadku rozgotowanego makaronu, podczas gdy forma półtwarda (al dente). Jednocześnie należy unikać sosów zagęszczonych mąką, aby nie zwiększać zawartej w posiłku dawki skrobi.

Rodzaj mąki

Na sklepowych półkach przeważają makarony z mąki pszennej. Producenci wykorzystują mąką zwykłą albo durum. Ta druga jest lepsza zarówno pod względem dietetycznym, jak i odżywczym. Makaron z pełnoziarnistej mąki durum zawiera 323 kcal i 7 g błonnika, natomiast z mąki zwykłej 368 kcal i tylko 2,4 g błonnika. Jednocześnie mąka durum ma niższy indeks glikemiczny i jest bogatsza w witaminy z grupy B, miedź, fosfor, żelazo, potas, cynk i mangan. Makaron może być wyprodukowany także z mąki gryczanej, kukurydzianej, żytniej albo owsianej. Makaron gryczany i kukurydziany są polecane przede wszystkim osobom nietolerującym glutenu.

Makarony sojowe i ryżowe

Coraz większą popularność zdobywają makarony sojowe oraz ryżowe. Ten pierwszy wbrew swojej nazwie jest produkowany z skrobi fasoli mung albo ziemniaków. Zawiera dużo białka i potasu. Ma niewiele mniej kalorii niż makaron ze zwykłej mąki pszennej, ale posiada jedną ważną zaletę – niski indeks glikemiczny, dzięki któremu uczucie sytości po jego spożyciu jest wyższe. Dla osób, które nie lubią spędzać czasu w kuchni ważne może być także to, że makaron sojowy nie wymaga gotowania. Tę samą zaletę posiada makaron ryżowy, który jest kolejnym produktem polecanym podczas odchudzania.

Podsumowując, w trakcie diety redukcyjnej warto unikać makaronów ze zwykłej mąki pszennej i długotrwałego gotowania. Lepszą propozycją są makarony z innych rodzajów mąki, ugotowane na półtwardo, a także te, które nie wymagają gotowania, czyli makarony sojowe i ryżowe. Nie ma powodów, żeby całkowicie rezygnować z jedzenia makaronu, który dostarcza cennych składników odżywczych i umożliwia przygotowanie wielu smacznych potraw.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone