Dietetyka i zdrowe odżywianie

Mleko – czy faktycznie jest zdrowe?

Mleko – czy faktycznie jest zdrowe?

Mleko jest jednym z produktów, które każdy z nas uwzględnia w swojej diecie. Hasła – pij mleko będziesz wielki znane jest chyba każdemu. Od najmłodszych lat wpajamy naszym dzieciom, że mleko jest podstawą, że musi stanowić niezbędny element naszego menu. Czy faktycznie jest ono jednak tak zdrowe? Czy jego picie jest podstawą do tego, by rosnąć, dostarczać niezbędne składniki, wypełniać zapotrzebowanie na odpowiednie makroelementy?

 ***

Mleko używamy niezwykle często. Polewamy nim płatki, dodajemy do kawy, używamy do większości ciast. Wydaje nam się, że jego obecność w codziennym menu stanowi dla nas coś niebywałego. Ale czy faktycznie? Najnowsze badania pokazują, że mleko krowie wcale nie musi być takie dobre, jakby mogło się nam wydawać.

Rola produktów mlecznych w naszej diecie

Prawdą jest, że produkty mleczne są kluczowe w diecie każdego człowieka, szczególnie dziecka, który cały czas rośnie i się rozwija. To właśnie one dostarczają nam wszelkich, niezbędnych składników odżywczych, jak również i bioaktywnych, które są niezwykle ważne dla naszego zdrowia. Osoby, które nie mogą stosować produktów mlecznych, mają duże ograniczenia, jeśli chodzi o dostarczanie składników, jakie niezbędne są do rozwoju. Mleko i sery dostarczają 46,3% zapotrzebowania na wapń, 11,6% na potas i 7,9% na magnez.

Rola samego mleka

Mleko dla wielu jest niezwykle cennym napojem. Jest nie tylko smaczne, ale również i jest ono źródłem wapnia, niezbędnym minerałem dla kości. Wydawać by się więc mogło, że każdy z nas powinien na nie stawiać i każdy powinien w swojej diecie je zawierać. Ale czy faktycznie tak jest?

Mleko – wcale nie takie idealne

Okazuje się jednak, że mleko wcale nie dostarcza nam takich ilości wapnia, by mogło to zapewnić nam odpowiednie zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Musielibyśmy nie wiadomo jak dużo go wypić, aby móc zapewnić organizmowi odpowiednią jego ilość. Wszelkie dowody wynikające z badań wcale nie popierają, że mleko zmniejsza ryzyko złamań szyjki kości udowej. Co jeszcze bardziej istotne, tam, gdzie w danym kraju spożycie białka jest duże, najwyższy jest też wskaźnik złamań właśnie tej kości udowej. Wnioski z przeprowadzonych badań pokazały, że im więcej pijemy mleka, tym w późniejszym czasie wzrasta ryzyko złamania tej kości. Co jeszcze? Jeśli chodzi o zachorowalność na raka, częściej pojawiał się rak jelita grubego u osób, które piły tego mleka więcej, niż osoby spożywające go w mniejszej ilości.

Czy warto więc stawiać na mleko?

Liczni badacze twierdzą, że nie ma potrzeby picia go po to, by dostarczyć organizmowi to, co najlepsze, bo tego nie dostarczamy. Co więcej, może to nawet negatywnie wpłynąć na nasz organizm. A co z wapniem i witaminą D? Istnieje na rynku wiele zamienników żywności, jak również i suplementów, którymi bez problemu możemy uzupełnić te elementy.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

KlaudiaStyczeń 14, 2021

Dynia – wartości odżywcze i właściwości

KlaudiaPaździernik 26, 2020

10 powodów dla których przybierasz na wadze.

SylwiaPaździernik 16, 2020

Nietolerancja laktozy – jak sobie z tym radzić?

SylwiaPaździernik 13, 2020

12 wskazówek, które pomogą Ci schudnąć cz. 2

SylwiaWrzesień 25, 2020

12 wskazówek, które pomogą Ci schudnąć cz.1

SylwiaWrzesień 22, 2020

Ćwiczenia, dieta, alkohol: nowe wytyczne na zmniejszenie ryzyka raka

SylwiaWrzesień 18, 2020

8 najważniejszych ziół adaptogennych i ich wpływ na redukcje stresu

SylwiaWrzesień 16, 2020

Dlaczego warto pić kawę – plusy i minusy

KlaudiaWrzesień 11, 2020

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone