Dietetyka i zdrowe odżywianie

Napoje energetyczne i ich wpływ na pracę i zdrowie serca

Napoje energetyczne i ich wpływ na pracę i zdrowie serca

Badanie pokazuje, że napoje energetyczne powodują zmiany bicia serca i ciśnienia krwi w ciągu kilku godzin od ich spożycia. Zmiany bicia serca i ciśnienia krwi mogą okazać się na tyle niebezpieczne, że niektórzy konsumenci napojów energetycznych wylądują na ostrym dyżurze. Takie, oraz wiele innych, potencjalnie groźnych konsekwencji picia energetyków, odnotowano podczas badania klinicznego, które przetestowało ich krótkoterminowy wpływ na serce. Wyniki badania zostały niedawno opublikowane w czasopiśmie Journal of American Heart Association i sugerują, że każda osoba z wysokim ciśnieniem krwi lub zaburzeniami rytmu serca powinna zachować  ostrożność podczas spożywania napojów energetycznych.

Podczas badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Pacyfiku w Stockton w Kalifornii sprawdzono potencjalne problemy zdrowotne związane ze spożywaniem napojów energetycznych. Napoje energetyczne – które zawierają mieszankę kofeiny i innych składników pobudzających i stymulujących- zostały powiązane z wieloma schorzeniami, w tym z nieprawidłowym rytmem serca, zawałem serca i nagłym zatrzymaniem akcji serca. Tylko w 2011 roku napoje energetyczne spowodowały ponad 20 000 wizyt w szpitalach i do tej pory doprowadziły do ​​co najmniej 34 zgonów(!).

Jednak mechanizm, który powoduje negatywny wpływ napojów energetycznych na nasze zdrowie nie jest do końca znany.

Aby dowiedzieć się więcej, naukowcy śledzili aktywność serca 34 zdrowych ochotników, którzy spożyli dwie popularne marki napojów energetycznych (lub napój placebo z cukrem) przy trzech różnych okazjach. Celem było sprawdzenie, w jaki sposób napoje energetyczne wpływają na ciśnienie krwi i zmiany w odstępie bicia serca, czyli w czasie, w którym serce ładuje się pomiędzy uderzeniami.

Napoje energetyczne testowane w badaniu zawierały od 152 do 160 miligramów kofeiny na puszkę, wraz z innymi składnikami, takimi jak tauryna, glukuronolakton i witaminy. Napój placebo zawierał tylko gazowaną wodę, sok z limonki i aromat wiśniowy.

Po monitorowaniu rytmu serca i ciśnienia krwi uczestników przez cztery godziny po spożyciu napojów naukowcy odkryli, że dwa napoje energetyczne znacznie zwiększyły ciśnienie krwi w porównaniu z napojem placebo. Po spożyciu napojów energetycznych średni odstęp QT uczestników był również o 6-7 milisekund wyższy niż po spożyciu napoju placebo.

Pokazuje to, według autorów, że napoje energetyczne mogą mieć bezpośredni wpływ zarówno na ciśnienie krwi, jak i rytm serca. Zmiany te mogą być odpowiedzialne za wzrost ryzyka incydentów sercowo-naczyniowych związanych z konsumpcją napojów energetycznych.

Długi odstęp QT może sygnalizować zaburzenie rytmu serca, który może zwiększać ryzyko udaru mózgu. Wysokie ciśnienie krwi, które dotyka prawie połowy dorosłych w USA, jest również znanym czynnikiem ryzyka chorób serca i znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia zdarzeń sercowych, np. zawałów serca.

Z tych powodów eksperci wzywają osoby z chorobami serca i wysokim ciśnieniem krwi do zachowania ostrożności i ograniczenia spożycia napojów energetycznych. Autorzy zachęcają również do dodatkowych badań w celu sprawdzenia długoterminowych skutków zdrowotnych regularnego spożywania napojów energetyzujących i aby pomóc zidentyfikować składniki, które stanowią zagrożenie dla zdrowia serca.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ferrytyna- za co jest odpowiedzialna, co powoduje, co w sytuacji jej nadmiaru, a co z jej niedoborem?

SylwiaMaj 29, 2020

Jak jeść tanio i zdrowo – czy  to możliwe?

MonikaMaj 22, 2020

Migdały – czemu warto jeść?

MonikaKwiecień 14, 2020

Jak wyeliminować cukier z diety? 8 kroków do ograniczenia spożycia cukru

Spalacze.plKwiecień 10, 2020

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plKwiecień 9, 2020

Odchudzanie – czy możemy to zrobić bez diety i ćwiczeń?

SylwiaMarzec 31, 2020

Wzmocnienie odporności  – co stosować

SylwiaMarzec 27, 2020

Czy probiotyki mogą pomóc w chudnięciu?

SylwiaMarzec 20, 2020

Jak wzmocnić układ odpornościowy w czasie walki z koronawirusem (COVID-19)?

SylwiaMarzec 18, 2020

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone