Dietetyka i zdrowe odżywianie

Nietolerancja laktozy – jak sobie z tym radzić?

Nietolerancja laktozy – jak sobie z tym radzić?

Laktoza w diecie człowieka odgrywa niezwykle ważną rolę wpływając na wiele aspektów naszego życia. Niestety nie każdy może ją zażywać, gdyż u niektórych osób pojawia się tak zwana nietolerancja laktozy, a więc układ pokarmowy takiego człowieka nie jest w stanie w odpowiedni sposób jej trawić. Dziś zajmiemy się tym tematem dogłębniej, próbując znaleźć odpowiedzi na wszelkie nurtujące nas pytania związane z nietolerancją laktozy przez nasz organizm.

Czym jest laktoza i jaki ma wpływ na organizm człowieka?

Laktoza jest dwucukrem, który znajduje się zarówno w mleku, jak również i we wszelkich produktach pochodzenia mlecznego. Stawiając na dietę, w której ta laktoza się znajduje pozwalamy nie tylko lepiej pracować naszemu układowi trawiennemu, ale również poprawić wygląd naszej cery, zmniejszyć bóle migrenowe, dostarczyć jakże ważnych witamin w tym A, D, K, B, a także wapnia, cynku i magnezu. Laktoza stanowi więc niezwykle ważny element naszej diety o jakim nie możemy zapominać. I jeśli pojawia się u nas nietolerancja na nią należy wiedzieć, w jaki sposób się suplementować, by dostarczyć organizmowi tego wszystkiego, co niezbędne, a co w samej laktozie jest.

Nietolerancja laktozy- czyli skąd w ogóle taki stan?

Jak wspomnieliśmy na początku nietolerancją jest nieumiejętność trawienia laktozy przez układ pokarmowy. Jeśli u danej osoby taki stan chorobowy się pojawia, oznacza to deficyt laktazy, a dokładniej enzymu który produkowany jest w jelicie cienkim odpowiadając za jej trawienie. Osoba z tolerancją spożywając laktozę rozkłada ją przez enzym na glukozę i galaktozę. Te zaś wchłaniane są do krwiobiegu przez wyściółkę jelita. Jeśli pojawia się problem z enzymem, wówczas jest i problem z trawieniem.

Rodzaje nietolerancji laktozy:

  • Pierwotna nietolerancja laktozy- dotyczy ona uwarunkowań genetycznych i występuje najczęściej w krajach śródziemnomorskich i południowoeuropejskich
  • Wtórna nietolerancja laktozy- dotyczy ona osób z chorobami jelita cienkiego lub przypadków związanych z operacjami w obrębie jelita.
  • Wrodzona lub rozwojowa nietolerancja laktozy- pojawia się ona najrzadziej i związana jest z chorobą dziedziną autosomalną. Obydwoje rodziców muszą posiadać nietolerancję genetyczną i ten gen dziecku przekazać.

Skąd wiedzieć, że problem dotyczy właśnie nas?

Początkowo sami obserwujemy nasz organizm. Jeśli widzimy, że po wypiciu mleka, zjedzeniu jogurtu lub innego produktu pochodzenia mlecznego stale boli nas brzuch, mamy gazy i biegunkę powinniśmy udać się do lekarza pierwszego kontaktu. Ten zleca wykonanie niezbędnego do wykrycia tej choroby badania. Jest to test tolerancji laktozy. Podaje się płyn mający dużą jej zawartość w składzie, a po dwóch godzinach wykonuje się badanie krwi określające poziom glukozy. Jeśli poziom glukozy nie wzrośnie oznacza to niemożliwość jej strawienia, a więc i tym samym występowanie nietolerancji laktozy.

Nietolerancja laktozy, a jej spożywanie

Mając problem z nietolerancją laktozy nie musimy kategorycznie rezygnować z wszelkich mlecznych produktów. Przyjmowane w małych ilościach nie stanowią problemu i nie wywołują nieprzyjemnych dla ciała objawów. Warto podawać je z tłuszczami, dzięki którym jeszcze bardziej spowolniony zostaje proces opróżniania treści pokarmowych. W przypadku odpowiedniej diety należy być uważnym, ale wszystko w graniach zdrowego rozsądku. Przy nietolerancji laktozy nawet wypicie łącznie 500 ml mleka na dobę nie powinno stanowić większego problemu. Trzeba jednak pamiętać, że laktoza występuje nie tylko w mleku, serach czy jogurtach, ale również i w innych produktach dlatego też tak ważna jest odpowiednia kontrola nad codzienną dietą. Na pewno duże znaczenie mają zamienniki, w których występuje zmniejszona ilość laktozy lub jej brak. Są to na przykład twarogi, sery lub jogurty, które na opakowaniu mają zaznaczony jej brak lub zmniejszoną zawartość. Można również wspierać się enzymem rozkładającym laktozę.

Nietolerancja laktozy, a alergia

Bardzo ważną rzeczą jest zdiagnozowanie problemu. Trzeba bowiem zdać sobie sprawę z tego, że nietolerancja laktozy nie jest tym samym co alergia. Choć objawy początkowo mogą być takie same, w rzeczywistości alergia to dużo poważniejszy stan, gdyż tutaj zrezygnować z laktozy musimy całkowicie.

Z pewnością coś, co nas ogranicza nie jest dla nas dobre. Nietolerancja laktozy to utrudnienie w codziennym funkcjonowaniu, ale nie choroba z którą nie idzie żyć. Początkowo jest trudno, bo trzeba często zmienić całą swoją dietę. Wraz jednak z biegiem czasu wszystko zaczyna być dużo łatwiejsze, a ograniczenie mleka, przetworów mlecznych i produktów z dużą zawartością laktozy nie stanowi już dla nas żadnego problemu. Warto również zainwestować w dobry suplement z enzymem, który rozkłada laktozę, jako wspomaganie niespodziewanych posiłków poza domem. 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Wsparcie flory bakteryjnej jelit – zapobieganie stłuszczenia wątroby

SylwiaListopad 14, 2018

Osmoza – delikatna równowaga

SylwiaListopad 13, 2018

Białko- wszystko o jego stosowaniu po treningu

SylwiaListopad 6, 2018

Receptory androgenowe- co to właściwie jest?

SylwiaListopad 5, 2018

Kroplówki witaminowe – czy warto je stosować?

SylwiaListopad 2, 2018

Hormonalna terapia zastępcza

SylwiaPaździernik 31, 2018

Niedokrwistość związana z niedoborem żelaza. Jakie są objawy, jakie skutki, jak leczyć?

SylwiaPaździernik 30, 2018

Istotna rola witaminy D. W czym jest? Czy można ją przedawkować? Dlaczego jest tak ważna?

SylwiaPaździernik 29, 2018

Czym jest płyn Lugola?

SylwiaPaździernik 26, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone