Dietetyka i zdrowe odżywianie

Odchudzanie zgodne z grupą krwi

Odchudzanie zgodne z grupą krwi

Jak wiadomo, skuteczna walka z nadwagą wymaga zastosowania diety dostosowanej do indywidualnych potrzeb danego człowieka. Ustalając jadłospis bierze się pod uwagę przede wszystkim wagę, stan zdrowia, wiek i tryb życia. Niektórzy twierdzą jednak, że dieta powinna być dostosowana również do grupy krwi. Wprawdzie nie wszyscy zgadzają się z tą teorią, jednak warto wyjaśnić, jak według jej zwolenników powinny się odżywiać osoby mające poszczególne grupy krwi.

Teoria tejże diety opiera się na założeniu, że istnieje bardzo ważny związek pomiędzy grupą krwi a potrzebami dietetycznymi i tempem metabolizmu poszczególnych pokarmów. Każda grupa krwi wytwarza pewne antygeny, które warunkują przyswajanie i trawienie poszczególnych produktów spożywczych. Spożywanie pokarmów nieodpowiednich dla swojej grupy krwi stanowi przyczynę dolegliwości zdrowotnych oraz sprzyja nadwadze.

Osobom posiadającym krew grupy A zaleca się znaczne ograniczenie produktów mięsnych. Można zatem powiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem byłaby tutaj dieta wegetariańska. To grupę krwi odziedziczyliśmy po przodkach, którzy zajmowali się uprawą roli i prowadzili osiadły, spokojny tryb życia. U osób posiadających krew grupy A w schudnięciu pomaga właśnie rezygnacja mięsa, ponieważ oznacza to wyeliminowanie produktów toksycznych. Wzrostowi wagi sprzyja zarówno mięso, jak i nabiał, które zakłóca metabolizm składników odżywczych. Istnieją jeszcze inne produkty, z których powinny zrezygnować osoby posiadające tę grupę krwi. To fasolka nerkowata i lomejska, które zaburzają wydzielanie enzymów trawiennych i spowalniają metabolizm. Ponadto należy uważać na nadmiar pszenicy, ponieważ osłabia utylizację kalorii. W obniżeniu wagi mogą natomiast pomóc oleje roślinne, które wspomagają trawienie i przeciwdziałają zatrzymywaniu płynów. Korzystny wpływ na metabolizm mają także produkty sojowe, warzywa oraz ananas, który ułatwia utylizację kalorii i zwiększa tempo ruchu robaczkowego jelit.

W przypadku grupy krwi 0 obowiązują przeciwne zasady. Grupę tą uważa się za najstarszą. Osoby posiadające taką krew muszą mieć zapewnioną odpowiednią dawkę białka zwierzęcego. Jednak powinno to być mięso chude, wolne od chemikaliów. Produkty mięsne nie sprzyjają wzrostowi wagi, w przeciwieństwie do zboża i roślin strączkowych. Z jadłospisu powinno się wyeliminować przede wszystkim soczewicę i fasolę nerkowatą. Pierwsza z nich hamuje metabolizm, natomiast druga prowadzi do gorszego wykorzystywania kalorii. Zawarty w pszenicy gluten ma niekorzystny wpływ na tempo metabolizmu oraz na produkcję insuliny, podobnie jak kukurydza. Z diety powinno się wykluczyć także mleko i jego przetwory. W tym miejscu warto zaznaczyć, że osoby posiadające krew krupy 0 mają tendencję do niedoboru hormonu tarczycy. Mogą przyczynić się do tego kapusta, brukselka, kalafior oraz gorczyca. W redukcji wagi pomogą natomiast wodorosty, owoce morza i sól jodowana, które zawierają jod, prowadzący do wzrostu produkcji hormonu tarczycy. Korzystny wpływ na metabolizm mają czerwone mięso, wątróbka oraz kapusta włoska, brokuły i szpinak.

U osób posiadających krew grupy B zaleca się stosowanie diety urozmaiconej, ponieważ wyodrębniła się ona na drodze ewolucji i stanowi połączenie odmiennych kultur. Wzrostowi wagi sprzyja spożywanie roślin strączkowych, gryki, orzeszków ziemnych oraz siemienia sezamu. Stanowią one przyczynę pogorszenia metabolizmu i hipoglikemii. Procesy trawienne zakłóca także pszenica, chociaż zawarty w niej gluten nie jest aż tak niebezpieczny, jak w przypadku osób posiadających krew grupy 0. Spośród roślin strączkowych dopuszczalne są fasolka czerwona, nerkowata, limejska oraz nawy. W walce z nadmiernymi kilogramami pomogą natomiast zielona warzywa, które wspomagają metabolizm. Korzystny wpływ na niego mają również jaja i niskotłuszczowe produkty mleczne. Zaleca się także picie herbaty z lukrecji, ponieważ ogranicza ona ryzyko hipoglikemii.

W przypadku grupy krwi AB sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana. Wytwarzane przez nią antygeny są bowiem podobne do tych wytwarzanych przez krew grupy A oraz B, a niekiedy stanowią ich połączenie.  Osoby posiadające tę grupę krwi ze względów genetycznych wykazują zapotrzebowanie na mięso, jednak mają problemy z trawieniem go, z uwagi na wytwarzanie małych ilości kwasu żołądkowego. Wzrostowi wagi sprzyja w szczególności czerwone mięso, które jest źle trawione i utrudnia pracę przewodów jelitowych. Niewskazane są również fasola nerkowata i limejska, które spowalniają metabolizm i przyczyniają się do hipoglikemii. Zaleca się wyeliminowanie z diety także kukurydzy, gryki, pszenicy oraz nasion i pestek. W utrzymaniu prawidłowej wagi pomogą natomiast tofu, owoce morza i zielone warzywa, które usprawniają metabolizm. Korzystne działanie mają także wodorosty i produkty mleczne, które regulują wytwarzanie insuliny. Spośród owoców szczególnie polecany jest ananas, który stymuluje pracę jelit.

Dieta dostosowana do grupy krwi ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Teoria, na której się opiera, nie została potwierdzona naukowo. Niektóre jej założenia obalają na przykład wegetarianie posiadający krew grupy 0, którzy nie mają problemów związanych z wyeliminowaniem ze swojego jadłospisu produktów mięsnych. Lekarze podchodzą do diety z dystansem i zalecają zachowanie ostrożności w eliminowaniu poszczególnych produktów spożywczych. Nie brakuje jednak osób, które zapewniają, że dostosowanie się do przedstawionych tutaj zasad ułatwiło im redukcję wagi i poprawiło samopoczucie. Promotorami diety zgodnej z grupą krwi są między innymi dr Peter J. D’ Adamo oraz Catherine Whitney, którzy wydali książkę „Eat Right for Your Type” („Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi), stanowiącą bardzo dobre źródło wiedzy dla wszystkich, którzy chcieliby poznać dokładne zasady tego sposobu żywienia.

Wyświetl komentarz (1)

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone