Dietetyka i zdrowe odżywianie

Owoce i warzywa w diecie redukcyjnej

Owoce i warzywa w diecie redukcyjnej

Jedna z pierwszych zmian, jakie wprowadzają osoby dążące do redukcji masy ciała, to zwiększenie ilości spożywanych owoców i warzyw. Uważa się, że są to dietetyczne produkty żywnościowe, które w trakcie odchudzania powinny stanowić podstawowy element jadłospisu. W rzeczywistości jednak nie wszystkie owoce i warzywa można spożywać bez ograniczeń, jeżeli dąży się do redukcji wagi.

Owoce są cennym źródłem witamin i minerałów, jednak oprócz cukrów złożonych zawierają także dużo cukrów prostych, których powinno się unikać podczas odchudzania. Z tego względu warto pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze, owoce najlepiej spożywać w pierwszej połowie dnia, jako element pierwszego lub drugiego śniadania. Można po nie sięgnąć także po treningu, ponieważ owoce uzupełniają w mięśniach zużyte zapasy glikogenu. Nie zaleca się natomiast spożywania owoców na noc, ponieważ zawarte w nich cukry nie zostaną w pełni strawione, a jednocześnie dojdzie do zwiększenia apetytu, na skutek podwyższenia poziomu insuliny we krwi. Oczywiście, należy wybierać surowe owoce, a unikać tych przetworzonych, gdyż zazwyczaj zawierają one znacznie więcej kalorii. Osoby stosujące dietę redukcyjną powinny wybierać przede wszystkim owoce o niskiej zwartości kalorii, takie jak arbuzy, maliny, poziomki, truskawki, porzeczki i grejpfruty. Po treningu można sięgnąć po bardziej kaloryczne owoce, na przykład po wiśnie, winogrona, gruszki oraz banany, które zawierają dużo traconego podczas ćwiczeń potasu. W przypadku ograniczonej aktywności nie zaleca się jednak spożywania owoców z ostatniej grupy.

W przypadku warzyw warto spożywać przede wszystkim te, które można jeść na surowo, ponieważ to właśnie w takiej formie są najłatwiejsze do strawienia. Szczególnie polecane są zatem: pomidor, seler, ogórek, papryka, rzodkiew, kapusta i kalafior. Z gotowanych warzyw warto wybrać na przykład cukinię, szpinak, szparagi, marchewkę albo kalafior. Warzywa ciężkostrawne go głównie warzywa strączkowe (na przykład fasola, bób, soczewica, groch i kukurydza), jak również cebula i czosnek, które dodatkowo pobudzają apetyt. W tym miejscu warto obalić mit dotyczący ziemniaków. Wbrew panującemu przekonaniu, gotowane ziemniaki nie zawierają dużo kalorii i nie są tuczące, a dodatkowo charakteryzują się wysoką zwartością witaminy C. W trakcie diety redukcyjnej nie zaleca się natomiast spożywania ziemniaków smażonych, a także łączenia tych warzyw z produktami mięsnymi. Ostatni zakaz związany jest z tym, że podczas odchudzania nie powinno się łączyć węglowodanów i białek, gdyż te pierwsze trawione są w środowisku zasadowym, a drugie w kwaśnym.

Jak prawidłowo zacząć odchudzanie, aby mieć spodziewane efekty!

Owoce i warzywa zawierają wiele cennych składników odżywczych, dlatego odgrywają ważną rolę w zdrowej diecie, nie tylko w przypadku osób, które mają na celu redukcję wagi. Warto jednak podejmować przemyślane decyzje, a nie kierować się zasłyszanymi mitami.

4 komentarze

4 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone