Dietetyka i zdrowe odżywianie

Owoce i warzywa w diecie redukcyjnej

Owoce i warzywa w diecie redukcyjnej

Jedna z pierwszych zmian, jakie wprowadzają osoby dążące do redukcji masy ciała, to zwiększenie ilości spożywanych owoców i warzyw. Uważa się, że są to dietetyczne produkty żywnościowe, które w trakcie odchudzania powinny stanowić podstawowy element jadłospisu. W rzeczywistości jednak nie wszystkie owoce i warzywa można spożywać bez ograniczeń, jeżeli dąży się do redukcji wagi.

Owoce są cennym źródłem witamin i minerałów, jednak oprócz cukrów złożonych zawierają także dużo cukrów prostych, których powinno się unikać podczas odchudzania. Z tego względu warto pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze, owoce najlepiej spożywać w pierwszej połowie dnia, jako element pierwszego lub drugiego śniadania. Można po nie sięgnąć także po treningu, ponieważ owoce uzupełniają w mięśniach zużyte zapasy glikogenu. Nie zaleca się natomiast spożywania owoców na noc, ponieważ zawarte w nich cukry nie zostaną w pełni strawione, a jednocześnie dojdzie do zwiększenia apetytu, na skutek podwyższenia poziomu insuliny we krwi. Oczywiście, należy wybierać surowe owoce, a unikać tych przetworzonych, gdyż zazwyczaj zawierają one znacznie więcej kalorii. Osoby stosujące dietę redukcyjną powinny wybierać przede wszystkim owoce o niskiej zwartości kalorii, takie jak arbuzy, maliny, poziomki, truskawki, porzeczki i grejpfruty. Po treningu można sięgnąć po bardziej kaloryczne owoce, na przykład po wiśnie, winogrona, gruszki oraz banany, które zawierają dużo traconego podczas ćwiczeń potasu. W przypadku ograniczonej aktywności nie zaleca się jednak spożywania owoców z ostatniej grupy.

W przypadku warzyw warto spożywać przede wszystkim te, które można jeść na surowo, ponieważ to właśnie w takiej formie są najłatwiejsze do strawienia. Szczególnie polecane są zatem: pomidor, seler, ogórek, papryka, rzodkiew, kapusta i kalafior. Z gotowanych warzyw warto wybrać na przykład cukinię, szpinak, szparagi, marchewkę albo kalafior. Warzywa ciężkostrawne go głównie warzywa strączkowe (na przykład fasola, bób, soczewica, groch i kukurydza), jak również cebula i czosnek, które dodatkowo pobudzają apetyt. W tym miejscu warto obalić mit dotyczący ziemniaków. Wbrew panującemu przekonaniu, gotowane ziemniaki nie zawierają dużo kalorii i nie są tuczące, a dodatkowo charakteryzują się wysoką zwartością witaminy C. W trakcie diety redukcyjnej nie zaleca się natomiast spożywania ziemniaków smażonych, a także łączenia tych warzyw z produktami mięsnymi. Ostatni zakaz związany jest z tym, że podczas odchudzania nie powinno się łączyć węglowodanów i białek, gdyż te pierwsze trawione są w środowisku zasadowym, a drugie w kwaśnym.

Jak prawidłowo zacząć odchudzanie, aby mieć spodziewane efekty!

Owoce i warzywa zawierają wiele cennych składników odżywczych, dlatego odgrywają ważną rolę w zdrowej diecie, nie tylko w przypadku osób, które mają na celu redukcję wagi. Warto jednak podejmować przemyślane decyzje, a nie kierować się zasłyszanymi mitami.

Wyświetl komentarz (1)

1 Komentarz

  1. Pola

    Maj 16, 2016 na 6:10 am

    Miałam problem z jedzeniem warzyw i owoców więc z polecenia kupiłam LifeEssence i czuję się dużo lepiej a warzyw wcale nie jem więcej 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Redukcja – czym jest i kiedy jest potrzebna

MonikaStyczeń 16, 2019

Zdrowa dieta na lepszą pamięć

KlaudiaStyczeń 15, 2019

Płatki owsiane – czemu warto je jeść?

MonikaStyczeń 14, 2019

Najlepsze pomysły na śniadanie dla sportowca

MonikaStyczeń 13, 2019

Rodzaje żywności funkcjonalnej

KlaudiaStyczeń 12, 2019

Najlepsze diety oczyszczające

MonikaStyczeń 12, 2019

Kwasy, które musisz znać

KlaudiaStyczeń 11, 2019

Kwasy omega –3 na lepszą pamięć

KlaudiaStyczeń 11, 2019

Migdały – czemu warto jeść?

MonikaStyczeń 11, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone