Dietetyka i zdrowe odżywianie

Pieczywo zwykłe czy pieczywo chrupkie i wafle ryżowe?

Pieczywo zwykłe czy pieczywo chrupkie i wafle ryżowe?

            Osoby odchudzające się częstą rezygnują ze zwykłego pieczywa i zastępują je pieczywem chrupkim i waflami ryżowymi. Przed wprowadzeniem takiej zmiany warto jednak zastanowić się, czy jest to konieczne. Czy zwykłe pieczywo naprawdę jest takie złe, a jego zmienniki są doskonałe dla naszego zdrowia i sylwetki?

Eliminacja pieczywa związana jest z przekonaniem, że redukcja wagi wymaga rezygnacji z węglowodanów. W rzeczywistości konieczne jest usunięcie z jadłospisu cukrów rafinowanych, czyli białego cukru, słodyczy i słodzonych napojów. W przypadku pozostawienia w diecie takich produktów jak pieczywo, kasze czy ziemianki także można obniżyć wagę. Należy pamiętać o tym, że całkowita rezygnacja z węglowodanów nie jest dobra, ponieważ są to składniki odżywcze potrzebne ludzkiemu organizmowi. Węglowodany są bardzo ważne przede wszystkim dla osób aktywnych fizycznie.

Kolejną przyczyną unikania pieczywa jest moda na dietę bezglutenową. Należy jednak pamiętać o tym, że taka dieta jest przeznaczona wyłącznie dla osób cierpiących na celiakię albo wrażliwych na gluten. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, z glutenu powinna zrezygnować tylko 1 na 10 osób. Zdaniem lekarzy zbyt pochopne wykluczenie z diety produktów zawierających gluten może przynieść negatywne skutki, ze względu na składniki odżywcze, jakich dostarczają te produkty. Poza tym nie każdy rodzaj pieczywa zawiera gluten, więc nie trzeba całkowicie z niego rezygnować.

Pieczywo nie jest całkowicie zakazane na diecie redukcyjnej, ale ważne jest to, by wybierać jego odpowiednie rodzaje. Błędem jest kierowanie się kolorem, ponieważ ciemną barwę często uzyskuje się poprzez dodanie do pieczywa karmelu albo słodu. Warto wybierać pieczywo, które nie zawiera oczyszczonej mąki pszennej, cukru, barwników i konserwantów. Najlepszy chleb składa się tylko z mąki, zakwasu, soli i wody.

Pieczywo chrupkie

pieczywo chrupkie

Pieczywo chrupkie bez wątpienia ma wiele zalet, pośród których najważniejsza jest niskokaloryczność. Co więcej, nie zawiera ono tyle wody co zwykłe pieczywo, dlatego jest bardzo trwałe. Nie dziwi zatem fakt, że tak wiele osób zainteresowanych redukcją masy ciała sięga właśnie po pieczywo chrupkie. Z drugiej jednak strony warto wziąć pod uwagę argumenty przeciwników takich produktów. Niektórzy zwracają uwagę na to, że przeliczanie kaloryczności według ilości kromek jest błędem. Jeżeli porównamy kaloryczność pod względem masy, to okaże się, że w 100 gramach pieczywa razowego znajduje się 210-250 kcal, natomiast w chrupkim 350-370 kcal. Istotne znaczenie ma tutaj fakt, że uczucie sytości po dwóch kromkach pieczywa razowego jest większe niż po dwóch kromkach pieczywa chrupkiego. Przeciwnicy pieczywa chrupkiego zwracają także uwagę na to, że zawiera ono kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy więcej akrylamidu niż zwykłe pieczywo. Akrylamid w nadmiernych ilościach sprzyja rozwojowi nowotworów układu pokarmowego i negatywnie wpływa na układ nerwowy.

Wafle ryżowe

wafle

Inną alternatywą dla zwykłego pieczywa są wafle ryżowe. Jeden wafel dostarcza niespełna 40 kcal, jednak w 100 gramach wafli znajduje się 380- 400 kcal. Biorąc pod uwagę uczucie sytości po spożyciu jednego wafla, sytuacja pod względem kaloryczności wygląda podobnie jak w przypadku pieczywa chrupkiego. Wafle są uznawane za bardzo zdrowe, ponieważ zawierają dużo błonnika, niacyny, miedzi, magnezu i manganu. Z drugiej jednak strony więcej tych składników znajdziemy na przykład w kaszy gryczanej. Kolejna kwestia to znajdujące się w waflach ryżowych składniki. Wprawdzie ich lista jest krótka, jednak są one technologiczne przetworzone. W trakcie produkcji stosuje się między innymi ekstruzję, która pozbawia ryż niektórych witamin, a także zwiększa zawartość wspomnianego już akrylamidu.

Podsumowując powyższe informacje, pieczywo chrupkie oraz wafle ryżowe nie stanowią szczególnie wartościowego pokarmu, natomiast niska zawartość kalorii nie jest niczym specjalnym, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że nie jest to pożywienie sycące. Mają one jednak kilka zalet, takich jak trwałość, możliwość bezproblemowego zabrania na przykład do pracy oraz spożywania bez żadnych dodatków, ze względu na dobry smak, a także brak dodatku cukrów rafinowanych i uwodornionych tłuszczy. Warto zatem zastanowić się, czy nie lepiej zostać przy zwykłym pieczywie, które właściwie wybrane jest bezpieczne zarówno dla sylwetki, jak i dla zdrowia.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone