Suplementacja

Pompa mięśniowa — jak ją osiągnąć?

Pompa mięśniowa — jak ją osiągnąć?

Jednym z przyjemniejszych momentów treningów siłowych jest ten stan, w których nasze mięśnie stają się „napompowane”, obłe i wyraźnie większe. Niektórzy uwielbiają pompę mięśniową do tego stopnia, że całą uwagę poświęcają właśnie jej, uznając trening bez niej za nieważny.

Charakterystyczne nabicie mięśni wygląda estetycznie i może dawać mnóstwo satysfakcji, ale ma też wiele innych skutków. Może w realny sposób przyczynić się do poprawy efektów treningu i ułatwić komponowanie sylwetki. Z tego też powodu producenci suplementów prześcigają się w tworzeniu odżywek, które mają pomów w uzyskaniu pompy mięśniowej. Jak uzyskać maksymalną pompę mięśniową i w jakich warunkach jest ona pożądana?

Czym jest pompa mięśniowa?

Skutki pompy mięśniowej, czyli powiększone mięśnie, możemy zauważyć gołym okiem. Co jednak sprawia, że rosną one na skutek ćwiczeń o charakterze siłowym? Bezpośrednią przyczyną ich powiększenia, często bardzo dużego, jest napływ krwi do mięśni. Zawarta w osoczu krwi woda przedostaje się do komórek mięśni i wypełnia poprzez włośniczki łożyska kapilarne naczyń krwionośnych zlokalizowane w mięśniach. Rozszerzanie się naczyń krwionośnych i napór mięśni powodują także wyeksponowanie żył i tętnic, choć ich widoczność uwarunkowana jest budową anatomiczną oraz grubością tkanki tłuszczowej.

Widoczna gołym okiem pompa mięśniowa utrzymuje się kilkadziesiąt minut po treningu. Długość jej trwania zależy m.in. od diety, poziomu nawodnienia oraz jakości regeneracji. Niezdrowa dieta lub brak snu mogą przyspieszyć zanikanie pompy mięśniowej lub utrudnić jej powstawanie. W optymalnych warunkach stan lepszego ukrwienia mięśni może utrzymywać się nawet przez kilkanaście godzin. Co oczywiste, mięśnie nie będą tak mocno nabite jak tuż po treningu, ale pozytywne działanie pompy mięśniowej będzie zauważalne.

Dlaczego warto pracować nad pompą mięśniową?

Większość bywalców na siłowni traktuje pompę mięśniową w kategoriach estetycznych. Możliwość zobaczenia w lustrze mocno „napompowanych” mięśni niewątpliwie daje mnóstwo satysfakcji i pozytywnie wpływa na motywacje do ćwiczeń, jednak równie ważny jest wpływ pompy mięśniowej na sam organizm.

Tutaj znajdziesz najlepsze stacki pompujące!

Dostarczenie dodatkowej porcji krwi do mięśni ciągnie za sobą dodatkową dawkę tlenu oraz składników odżywczych. Dzięki temu mięśnie są lepiej dotlenione i mogą sprostać większemu wysiłkowi. Zauważono, że delikatne „pompowanie” mięśni w pierwszych seriach treningowych może przyczynić się do osiągnięcia większej siły w kolejnych ćwiczeniach na daną partię mięśniową. Odżywienie mięśni jest też ważne z uwagi na dostarczenie aminokwasów odbudowujących uszkodzone białka włókien mięśniowych. Oznacza to, że ukrwienie mięśni sprzyja anabolizmowi. Co więcej, odpływająca krew usuwa szkodliwe przemiany metaboliczne.

Pompa mięśniowa — czy dla wszystkich?

Najwięcej korzyści z osiągnięcia pompy mięśniowej zaznają osoby ćwiczące siłowo. Docenią ją kulturyści, miłośnicy streetworkoutu, trójboiści czy zwykli użytkownicy siłowni, ćwiczący rekreacyjnie. Nieco mniej pożądana jest jednak w sportach wytrzymałościowych, w których priorytetem nie jest jak najskuteczniejsze ukrwienie mięśni, a zapewnienie maksymalnej wydolności. Z tego względu pompa mięśniowa może utrudniać, choć niekoniecznie, uprawianie sportów walki, kolarstwa, piłki nożnej lub biegania długodystansowego. Wówczas dobiera się do treningu takie suplementy, które nie zawierają dużej ilości prekursorów tlenu azotów, które prowadzą do pompy mięśniowej.

Suplementy wzmacniające pompę mięśniową

Zadowalającą pompę mięśniową można uzyskać już samym treningiem siłowym. Ważna jest średnia intensywność treningu, utrzymanie niezbyt długich przerw między seriami (do 1 minuty) oraz dostarczenie przed treningiem sporej ilości węglowodanów (produkcja glikogenu).

Są jednak suplementy, które mogą wyraźnie wspomóc powstawanie pompy. Są to tzw. boostery azotu, czyli substancje zwiększające poziom tlenku azotu w organizmie. Synteza tlenku azotu pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne, co ułatwia przepływ krwi do mięśni i transport składników odżywczych. Wśród popularnych boosterów azotu można wyróżnić cytrulinę, argininę i agmatynę. Biorą one udział w mocznikowym cyklu Krebsa, który ma duże znaczenie w neutralizacji szkodliwego dla organizmu amoniaku.

Szukasz najlepszego suplementu AAKG? Znajdziesz go tutaj!

Suplementy zwiększające produkcję tlenku azotu są dostępne w proszku, kapsułkach, tabletkach lub płynie i spożywa się je tuż przed treningiem. Substancje pełniące rolę pompującą znajdziemy także w popularnych odżywkach przedtreningowych (ang. pre-workout), które mają znacznie szersze działanie.

Podsumowując, choć pompa mięśniowa nie jest wyznacznikiem jakości treningu i nie zawsze musimy do niej dążyć za wszelką cenę, ma wiele pozytywnych cech, które mogą nam pomóc. Już sam fakt, że zwiększa naszą motywację i daje dużo radości, jest wart tego, by spróbować.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More in Suplementacja

ZMA – na poprawę snu i jakość ćwiczeń

KlaudiaMaj 18, 2019

MSM – na problemy ze stawami

KlaudiaMaj 15, 2019

Jakie skuteczne boostery testosteronu wybrać?

KlaudiaMaj 14, 2019

Jak dawkować BCAA i EAA

KlaudiaMaj 12, 2019

Jabłczan kreatyny – poznaj jego działanie

KlaudiaMaj 11, 2019

5 zalet cytruliny, które wykorzystasz w treningu siłowym

Spalacze.plKwiecień 11, 2019

Rodzaje spalaczy tłuszczu

KlaudiaLuty 22, 2019

Suplementy prozdrowotne – jakie mają działanie?

KlaudiaStyczeń 29, 2019

Szafran – czy to skuteczny suplement diety?

KlaudiaStyczeń 28, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone