Suplementacja

Prozdrowotne właściwości pełnych ziaren – nowo odkryty związek!

Prozdrowotne właściwości pełnych ziaren – nowo odkryty związek!

Naukowcy zbadali korzyści zdrowotne związane ze spożywaniem pełnych ziarnen poprzez zbadanie stężenia glukozy i związków betainizowanych u myszy i ludzi.

Wcześniejsze badania wykazały, że spożywanie pełnych ziaren może zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu 2 i raka. Stwierdzono również, że całe ziarna mają jeden z najsilniejszych związków skorelowanych ze zmniejszonym ryzykiem zgonu z jakiejkolwiek przyczyny. Mechanizmy molekularne korzyści zdrowotnych z produktów z pełnego ziarna nie są jednak dobrze poznane. Prace nad dogłębnym poznaniem istoty tych mechanizmów są stale prowadzone.

Aby określić korzyści zdrowotne związane ze spożywaniem pełnych ziaren (na poziomie molekularnym), naukowcy zbadali związki trimetylowane (betainizowane), które zwykle są podwyższone po spożyciu pełnych ziaren. Badacze zasugerowali, że wzrost zawartości betainowanych związków po spożyciu pełnych ziaren może być związany z korzyściami zdrowotnymi dla naszego organizmu. Badanie zostało opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition.

Na potrzeby badania naukowcy zbadali wpływ pełnych ziaren na metabolity u myszy i ludzi. Losowo przypisali myszy do diety zawierającej żyto i paszę wzbogaconą w pszenicę. Po tygodniach spożywania diety badali próbki krwi i tkanek myszy.

W przypadku 131 uczestników badania naukowcy podzielili losowo uczestników na jedną z trzech diet na okres 12 tygodni: „zdrowa dieta”, „dieta wzbogacona w pełnoziarniste produkty” lub „dieta kontrolna”. Autorzy twierdzą, że jedyną różnicą pomiędzy dietą pełnoziarnistą a kontrolną było to, że dieta pełnoziarnista zawierała stałą ilość pełnych ziaren, podczas gdy dieta kontrolna zawierała rafinowane produkty zbożowe jako główne źródło węglowodanów. Po zakończeniu diety pobrano próbki krwi do badań porównawczych. Ważne jest również, aby zauważyć, że ci uczestnicy mieli upośledzony metabolizm glukozy i cechy zespołu metabolicznego.

Naukowcy odkryli, że wzrost żywności pełnoziarnistej był skorelowany ze wzrostem ilości związków  betainowanych, co jest związane z poprawą metabolizmu glukozy u myszy i ludzi. Badanie to pokazuje, że wzrost podaży całych ziaren pomaga zwiększyć metabolizm glukozy, zwiększając poziom związków  betainizowanych.

Bibliografia:

  1. Karkkained, Olli. et al. “Diets rich in whole grains increase betainized compounds associated with glucose metabolism.” American Journal of Clinical Nutrition. 2018. 1-9. Online.
  2. Newly discovered compounds shed fresh light on whole grain health benefits. 2018, https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-10/uoef-ndc100318.php, assessed 11 Oct. 2018
Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Suplementacja

More in Suplementacja

Rodzaje spalaczy tłuszczu

KlaudiaLuty 22, 2019

Suplementy prozdrowotne – jakie mają działanie?

KlaudiaStyczeń 29, 2019

Szafran – czy to skuteczny suplement diety?

KlaudiaStyczeń 28, 2019

Mity na temat suplementów diety

MonikaStyczeń 21, 2019

Witamina H – jakie jest jej działanie, czym jest i dlaczego warto suplementować

KlaudiaStyczeń 19, 2019

Słaba pamięć, a dieta

KlaudiaStyczeń 18, 2019

Efedryna skuteczny sposób na odchudzanie?

SylwiaStyczeń 17, 2019

Przedtreningówki – jaki jest ich skład?

MonikaStyczeń 15, 2019

Przedtreningówi – rodzaje przedtreningówek

MonikaStyczeń 15, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone