Dietetyka i zdrowe odżywianie

Rak, a dieta

Rak, a dieta

Specjaliści badający przyczynę nowotworów uważają, że można, by zapobiec wielu zgonom na raka dzięki zmianie sposobu odżywiania. Wielu z nich twierdzi, że prawie 70 % nowotworów zależy właśnie od czynników związanych z dietą.

Tłuszcz spożywczy, a rak

Ilość tłuszczu zawartego w diecie wiąże się ze zwiększonym ryzykiem raka. Przede wszystkim płuc, sutka i okrężnicy. Więc starajmy się nie jeść często sytego tłustego posiłku.

Wolne rodniki

Antyoksydanty zawarte w diecie neutralizują działanie w organiźmie wolnych rodników.

Tłuszcze trans w diecie

Dowiedziono, że wysoka temperatura stosowana obecnie w procesie produkcji margaryn i olejów roślinnych, a także podczas wytwarzania gotowych dań zmienia strukturę chemiczną zawartych w nich tłuszczów. Te zmienione tłuszcze zwane są kwasami tłuszczowymi trans ( tłuszcze trans). Organizm ludzi nie radzi sobie z przetwarzaniem tych form tak łatwo jak z tłuszczami naturalnymi; są one przyczyną niektórych chorób i w tym także raka.

Żywność solona, wędzona, peklowana, a rak

Spożywanie dużych ilości potraw konserwowanych, solonych i wędzonych wiąże się z ryzykiem raka przełyku. Dym stosowany do wędzenia najprawdopodobniej powoduje powstawanie w żywności substancji rakotwórczych ( karcynogenów). Sól w konserwacji i peklowaniu właśnie mając te substancje w sobie powoduje zmiany nieodwracalnie szkodliwe dla naszego organizmu.

Dania z grilla

Grillowanie produktów nad otwartym ogniem może sprzyjać powstawaniu substancji rakotwórczych na ich powierzchni. Zwłaszcza jeśli są tłuste lub mocno zrumienione, czy przypalone. Jednak pamiętajmy, ze okazjonalne Zjedzenie mięsa grillowanego nie stwarza poważnego zagrożenia rakiem. Jednak jeżeli takie mięso jest często składnikiem naszej diety należy ograniczyć jego spożywanie.

Alkohol, a rak

Picie alkoholu może zwiększać ryzyko rozwoju niektórych postaci raka. Alkohol spożywany w umiarkowanych postaciach zwiększa ryzyko raka piersi, odbytnicy i trzustki. Spożywany w nadmiarze, zwłaszcza w połączeniu z papierosami, może przyczyniać się do raka krtani, przełyku i jamy ustnej.

Substancje negatywne z diety, a nowotwór

Wielopierścieniowych węglowodorach aromatycznych, do których należy m.in. benzopiren powstaje podczas wędzenia mięsa czy ryb, ale także w trakcie smażenia i grillowania na otwartym ogniu gdy dochodzi do wytapiania się tłuszczu. Benzopiren występuje także w roślinach uprawianych niedaleko dróg komunikacyjnych czy na terenach przemysłowych. Substancja ta wpływa szczególnie na zwiększenie ryzyka rozwoju raka żołądka i jelita.

Heterocyklicznych aminach aromatycznych, które powstają w wysokich temperaturach podczas smażenia czy pieczenia. Najwięcej kancerogennych związków znajduje się w produktach przypalonych.

Antynowotworowe składniki naszej diety to:

  • ryby, oliwa z oliwek,
  • zielona herbata,
  • soja,
  • kurkuma, curry,
  • imbir,
  • przyprawy: mięta, tymianek, bazylia, majeranek, rozmaryn,
  • cytrusy,
  • czerwone wino,
  • winogrona,
  • groszek, fasola, soczewica, kiełki,
  • kapusta,
  • pomidory,
  • czosnek,
  • cebula,
  • truskawki, maliny, jagody, wiśnie,
  • gorzka czekolada,
  • seler,
  • orzechy, migdały,

Tak więc dbajmy o dietę i styl życia dla naszego dobra i zdrowia naszych bliskich.

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone