Dietetyczne przepisy

Rola omega 3 w odchudzaniu

Rola omega 3 w odchudzaniu

Niektóre substancje przyjmowanie wraz z pożywieniem mogą ułatwić lub utrudnić odchudzenie, natomiast inne nie mają wpływu na tempo redukcji wagi. Jeszcze do niedawna kwasy tłuszczowe omega 3, pomimo swoich prozdrowotnych właściwości, zaliczane były do grupy neutralnej. Okazuje się jednak, że odpowiednia ilość omega 3 w organizmie może pomóc w walce z nadwagą.

Najważniejsze kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 to:

– ALA, czyli kwas alfa-linolenowy

– EPA, czyli kwas eikozapentaenowy

– DHA, czyli kwas dokozaheksaenowy

Dla procesu redukcji wagi szczególne znaczenie mają dwa ostatnie kwasy – EPA oraz DHA. To właśnie one hamują wzrost i mnożenie się komórek tłuszczowych oraz oddziałują na metabolizm glukozy i lipidów. Teza dotycząca pozytywnego wpływu omega 3 na redukcję wagi została potwierdzona badaniami przeprowadzonymi na grupie otyłych kobiet. Dwumiesięczna suplementacja tymi kwasami doprowadziła do ubytku wagi bez dodatkowego ograniczenia przyjmowanych kalorii.

Na uwagę zasługują również wyniki badań przeprowadzonych na grupie osób stosujących dietę niskokaloryczną. U uczestników eksperymentu przyjmujących wyższe dawki omega 3 doszło do spadku łaknienia, natomiast osoby przyjmujące niższe dawki nie dostrzegły takiej zmiany. Oznacza to, że kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 mają podwójnie korzystne działania. Wspomagają spalanie tkanki tłuszczowej, a jednocześnie ograniczają łaknienie, które jest częstym powodem łamania zasad diety.

Dla palaczy

Z problemem wzrostu wagi często zmagają się osoby, które podjęły decyzję o rzuceniu palenia. Warto zatem wspomnieć o eksperymencie, który przeprowadzili izraelscy naukowcy z Uniwersytetu Hajfy. Podzielili oni uczestników badania na dwie grupy. Jedna otrzymywała kapsułki omega 3, natomiast druga placebo. Po pewnym czasie okazało się, że druga grupa odczuwa silniejszy głód nikotynowy niż pierwsza. Wynika z tego, że stosowanie suplementów zawierających  kwasy omega 3 jest szczególnie korzystne dla osób, które mają problem z tyciem podczas rzucania palenia. W takiej sytuacji omega 3 nie tylko ograniczą w pewnym stopniu głód nikotynowy, lecz także zmniejszą ryzyko przybrania na wadze, jeżeli osoba rzucająca nałóg nie będzie w stanie powstrzymać się przed zastąpieniem papierosa przekąską.

Oczywiście nie oznacza to, że kwasy omega 3 są cudownym środkiem na rzucenie palenia albo umożliwiają zachowanie szczupłej sylwetki bez odpowiedniej diety.

W czym znaleźć omega 3

Bardzo dobrym źródłem omega 3 są ryby morskie, w szczególności łosoś, tuńczyk i sardynki. W dużej ilości występują także w skorupiakach. Na liście produktów zawierających omega 3 znajdują się również orzechy, migdały, produkty sojowe, olej rzepakowy i pestki dyni. Oznacza to, że można dostarczyć swojemu organizmowi cenne kwasy tłuszczowe nawet wtedy, gdy nie jada się ryb. W razie potrzeby można zastosować suplement zawierający same kwasy omega 3 lub omega 3 w połączeniu z omega 6. Należy pamiętać, że kwasy te mają także wiele innych prozdrowotnych właściwości, dlatego warto zadbać o to, żeby nie brakowało ich w codziennej diecie. Czy można przyjąć ich zbyt dużo i czy taki nadmiar jest szkodliwy? Okazuje się, że nadmierne ilości omega 3 są niepożądane szczególnie w przypadku cukrzycy, hiperglikemii oraz niewydolności serca. Osoby, które cierpią na takie schorzenia, pomysł zwiększenia dawki kwasów omega 3 powinny skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym.

2 komentarze

2 Comments

  1. Macion

    Październik 21, 2016 na 8:40 pm

    Zdrowe kwasy tłuszczowe to podstawa prawidłowej diety 😉

  2. kaczoroo

    Lipiec 23, 2017 na 10:53 am

    Dobra suplementacja to podstawa. Jak się odpowiednio zaspokaja kwasy omega 3 topotem i z jedzeniem jest łatwiej. polecam omega marine forte jesli chodzi o supla.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyczne przepisy

More in Dietetyczne przepisy

Dieta Dukana

RedakcjaListopad 20, 2019

Co można przygotować z odżywki białkowej?

Spalacze.plSierpień 7, 2019

Dietetyczne sosy

RedakcjaGrudzień 18, 2018

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Spalacze.plKwiecień 11, 2018

Właściwości i zastosowanie pietruszki

RedakcjaStyczeń 31, 2017

Jak przygotować dietetyczne przyjęcie?

RedakcjaStyczeń 26, 2017

Seler naciowy: właściwości i sposoby wykorzystania

RedakcjaStyczeń 16, 2017

Dwa smaczne i lekkie dania ze szparagami

RedakcjaStyczeń 6, 2017

Bakłażan jako element diety redukcyjnej

RedakcjaGrudzień 8, 2016

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone