Dietetyczne przepisy

Seler naciowy: właściwości i sposoby wykorzystania

Seler naciowy: właściwości i sposoby wykorzystania

Pierwszym skojarzeniem ze słowem seler zazwyczaj jest jasna, porowata bulwa, która stanowi jeden z elementów zestawu nazywanego włoszczyzną. Jednak oprócz selera korzeniowego natura oferuje nam seler naciowy, którego częścią jadalną jest właśnie nać, złożona z grubych łodyżek. To warzywo, które warto włączyć do swojego menu, ponieważ dostarcza wielu cennych składników odżywczych, a jednocześnie jest niskokaloryczne.

Co zawiera seler?

Seler naciowy przybył do Polski z terenów pogranicznych Europy i Azji. Ze względu na swoje właściwości był doceniany już w czasach starożytnych. W 100 g warzywa znajduje się tylko 7 kcal. To jeden z powodów, dla których może być ono ważnym składnikiem diet redukcyjnych. Istotne znaczenie ma również fakt, że włókno pokarmowe znajdujące się w selerze wspomaga procesy trawienne i redukuje problem zaparć. Seler naciowy pomoże także w detoksykacji organizmu, ponieważ znajdują się w nim substancje usuwające toksyny.

Regularne spożywanie selera naciowego może korzystnie wpłynąć na wygląd nie tylko dlatego, że pomaga zachować szczupłą sylwetkę. Warzywo to jest bogatym źródłem witamin A, C i E, które nie bez powodu są nazywane witaminami młodości. Dostarcza także ważnych dla skóry i włosów składników mineralnych. Oczywiście, dobre właściwości selera naciowego nie ograniczają się do poprawy wyglądu zewnętrznego. Warzywo zawiera między innymi fosfor, wapń i żelazo. Pierwszy z nich jest ważnym budulcem kości i zębów. Wapń wspomaga pracę serca, reguluje ciśnienie i pracę układu nerwowego. Żelazo jest natomiast niezbędne do produkcji hemoglobiny. Wspomniana już witamina A wzmacnia odporność organizmu. Witamina C także zapobiega infekcjom, a dodatkowo obniża poziom cholesterolu i przeciwdziała tworzeniu się skrzepów w naczyniach krwionośnych. Witamina E zwalcza wolne rodniki. W selerze naciowym nie brakuje też witamin z grupy B, które korzystnie wpływają na system nerwowy. Warzywo zawiera substancje o działaniu uspokajającym.

Przepisy na potrawy z selerem naciowym

Do czego wykorzystać seler naciowy? Wśród potraw, które mają w swoim składzie to warzywo dominują koktajle oraz sałatki, ale nie oznacza to, że nie można przyrządzić z niego innych dań. Oto kilka propozycji na smaczne, zdrowe, a jednocześnie lekkie posiłki z selerem naciowym.

Koktajl selerowo-ogórkowy

Składniki:

– 3 łodygi selera naciowego

– 1 mały lub połowa dużego ogórka

– pół szklanki wody mineralnej

– 1 duża lub 2 małe gruszki

Warzywa i owoce należy umyć i pokroić, a następnie zmiksować z wodą. W zależności od upodobań, można dodać do koktajlu odrobinę soku z cytryny albo limonki.

Koktajl selerowo-owocowy

Składniki:

– 2 łodygi selera naciowego

– banan

– 1 duża lub 2 małe gruszki

– 2 kiwi

– pół szklanki wody mineralnej

Kiwi i banany należy obrać, a seler i gruszki umyć. Następnie pokrój wszystkie składniki, wrzuć do robota kuchennego lub blendera, dolej wodę i zmiksuj na gładką masę.

Koktajl selerowo-ananasowy

Składniki:

– 2 łodygi selera naciowego

– ćwiartka ananasa

– duży kubek jogurtu naturalnego

– łyżeczka miodu (można zastąpić odrobiną stewii)

Obranego ananasa należy zmiksować z selerem i połączyć z pozostałymi składnikami koktajlu.

Kremowa zupa selerowa

Składniki:

– 4 gałązki selera naciowego

– 50 dag selera korzeniowego

– mała cebula

– kilka łyżek oliwy z oliwek

– litr bulionu warzywnego

– mały kubek jogurt naturalnego albo pół szklanki śmietany (w zależności od tego, jak lekka ma być zupa)

– szczypta soli i pieprzu

– ulubione zioła

Rozpocznij od pokrojenia w kostkę obu rodzajów selera i posiekania cebuli. Następnie podsmaż warzywa na oliwie z oliwek. Kiedy będą gotowe należy połączyć je z bulionem warzywnym i gotować, aż warzywa staną się miękkie. Gdy wystygną zblenduj je, a później zapraw jogurtem naturalnym. Dopraw solą, pieprzem i wybranymi przez siebie ziołami. Zupę można podawać na przykład z groszkiem ptysiowym albo z grzankami.

Sałatka ryżowa z selerem naciowym

Składniki:

– 100 g ryżu

– 3 łodygi selera naciowego

– ćwiartka ananasa

– duże jabłko

– 1/3 puszki kukurydzy

– jogurt naturalny

– sól

– pieprz

Na początku należy ugotować ryż. Następnie pokrój w kostkę jabłko, seler i ananas. Połącz z ryżem i dodaj pozostałe składniki. Teraz wystarczy już tylko dobrze wymieszać sałatkę.

Sałatka wielowarzywna z selerem

Składniki:

– 3 łodygi selera naciowego

– dwa pomidory

– papryka

– średniej wielkości marchewka

– 2 łyżki oliwy z oliwek

– łyżeczka musztardy

– łyżeczka octu jabłkowego

– szczypta soli

– szczypta pieprzu

Marchew należy zetrzeć na tarce, a pozostałe warzywa pokroić w kostkę. Resztę składników wymieszaj, tworząc w ten sposób sos. Polej nim wymieszane warzywa.

Podsumowując, seler naciowy jest warzywem niskokalorycznym, które zawiera substancje wspomagające przemianę materii i detoksykację organizmu. Znajdują się w nim także witaminy i składniki mineralne ważne dla zdrowia skóry i włosów oraz całego organizmu. Z warzywa można przygotować wiele smacznych potraw, dlatego warto włączyć je do swojego jadłospisu, nie tylko podczas odchudzania.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyczne przepisy

More in Dietetyczne przepisy

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

10 powodów dla których przybierasz na wadze.

Sylwiapaździernik 16, 2020

Dieta Dukana

RedakcjaListopad 20, 2019

Co można przygotować z odżywki białkowej?

Spalacze.plsierpień 7, 2019

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Spalacze.plkwiecień 11, 2018

Właściwości i zastosowanie pietruszki

Redakcjastyczeń 31, 2017

Jak przygotować dietetyczne przyjęcie?

Redakcjastyczeń 26, 2017

Dwa smaczne i lekkie dania ze szparagami

Redakcjastyczeń 6, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone